hurr Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Skal innvestere i en aquaero styresentral, så jeg lurte på om man kan bruke innovatek sin strømningsensor isteden for den ifra AC? Her er innovatek sin Flowsensor Hurr Lenke til kommentar
sigen Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Skulle tro det går fint, bare du bruker samme slangedimensjoner. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Skal innvestere i en aquaero styresentral, så jeg lurte på om man kan bruke innovatek sin strømningsensor isteden for den ifra AC? Her er innovatek sin Flowsensor Hurr Neppe, den vil nok vise feil verdier. Virkemåten til både AC og Innovatek-sensoren er at den sender en puls for kvar omdreining "propellen" tar. I tillegg til tida må vi vite kor mange liter som passerer gjennom sensoren pr omdreining. Måleren multipliserer antall liter som passerer gjennom sensoren pr puls, med antall pulser pr sekund - svaret blir dermed liter/sekund. Deretter ganges dette med 3600 får å få l/t Sannsynligvis vil ikkje AC og Innovatek ha den samme volumet pr omdreining og dermed blir reknestykket feil. Det er godt mulig at du kan programmere Aquaero til å bruke et anna volum/pr puls, men då må du teste ut dette i praksis. Det er nesten umulig å beregne dette volumet pga volumetriske virkningsgrader osv. Altså, dersom du kan programmere Aquaero kan du bruke den Innovatek-saken Edit: Rydda litt opp i forskjellen mellom sensor og måler. Endret 9. mars 2005 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
hurr Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 hmm, supert da vet jeg det også, men hvis det er noen som vet om det går ann og programmere aquaero så si gjerne ifra Hurr Lenke til kommentar
hurr Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 hei, nå har jeg fått min aquaero, og jeg bled meget impontert over instillings mulighetene som programmet har, jeg fant ut at jeg kan bruke hvilken som helst flowmeter så lenge pulsene er imellom 1puls per liter til 1000puls per liter. Hurr Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 hei, nå har jeg fått min aquaero, og jeg bled meget impontert over instillings mulighetene som programmet har, jeg fant ut at jeg kan bruke hvilken som helst flowmeter så lenge pulsene er imellom 1puls per liter til 1000puls per liter. Hurr Flotte greier! Da kan du sette den til x pulser pr liter. For å korrigere aquaeroen kan du ta svaret som aquaeroen gir og dividere det med det riktige svaret (som du måler med f eks. stoppeklokke og ei bøtte). Dette forholdet ganger du med x pulser pr liter og dermed får du det tallet som aquaeroen skal bruke F eks: aquaeroen er innstilt på 100 pulser pr liter. Den viser 200 liter/time og du måler 100 liter/time med bøtte og stoppeklokke. 200/100=200% => 200% * 100 pulser/liter = 200 pulser/liter. Deretter sjekker du på nytt at det stemmer. Det er en stor fordel om du kan kalibrere dette ved ca den flow rate som er vanlig i systemet siden den volumetriske virkningsgraden sikkert vil variere med flow rate. Altså hvor mye propellen "spinner". Ved 1000 l/t vil kanskje dette være 25 % og ved 50 l/t kanskje 35 %, eller omvendt avhengig av konstruksjonen. Lenke til kommentar
hurr Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 DU imponerer meg fortsatt Kvakksalveren!! hehe Hurr Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 DU imponerer meg fortsatt Kvakksalveren!! hehe Hurr Takker. Dessverre er det ikke så enkelt likevel Det kan hende at denne sensoren blir unøyaktig på grunn av dette med varierende volumetrisk virkningsgrad. I følge Innovatek sine sider skal denne sensoren kun brukes til overvåkning (nerderst på sida, Überwachung). Innenfor et lite område, jeg tipper +/- 20-30%, vil den kanskje være rimelig korrekt. Dette er noe som må testes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå