Gå til innhold

Prosjekt server i uteboden *OPPDATERT 30.03.05*

Anbefalte innlegg

Har gått lenge nå og tenkte på hva jeg skal bruke all den ekstra hw som ligger å samler seg i boden. Har lenge tenkt på en server, men siden min samboer ikke er så glad i støy så har jeg droppet det. Men i går slo tanken meg at jeg bare kan sette den server i uteboden :D . Så nå driver jeg å funderer på hva slags oppgaver denne server skal få.

Tenkte at den skulle brukes til følgende:

- Filserver

- Kjøre apache og MySql

- Må kunne fjernstyres fra min stasjonær

- DC server

- iTunes server

Maskinvare:

Har meste av hw som jeg trenger mangler bare en HD og et kabinett.

Maskinen kommer til å inneholde følgende:

- Abit nf v2 hk

- Amd 2500+

- 512mb minne

- cd-rom

- wlan kort 11mbit

- Asus Geforce Ti 4200

- win xp

- 80mm vifter

- WD 200gig

- Viking Midi Tower sort

- Webcam

- Snakelight

Vil gjerne ha en linux distro kan utføre jobben på så nogenlunde samme måte som Windows Remote Desktop. Serveren må kunne styres fra min hovedmaskin som har winxp.

Har tenkt på å kjøre linux, men vet da ikke hvordan det går med den remote desktop saken. Men hvis det lar seg gjøre på andre greie og rimelige måter så kan det prøves. Budsjette er på ca 1200kr, da jeg ikke gidder å bruke så veldig mye penger på dette(skal på TG)

Kom gjerne med innspill til hvordan jeg bør gjøre dette og hva som bør kjøres på den maskinen. Kan legge ut bilder etterhvert som mitt lille prosjekt skridder frem.

Om boden:

Boden inneholder jordet stikkontakt. Den er "litt uryddig" men skal jeg rydde opp i.

Kjente på pakkeskene som stod der inni og ingen av dem fuktige.

Har tenkt til å overvåke tempraturen ute i boden. Lurer på om jeg skal slenge ut et termometer, en snakelight og et webkamera og sette opp dette slik at jeg kan sjekke inn og se tempraturen inni boden og utenfor boden.

Oppdatering 30.03.05

Maskinen er nå ferdig med testing. Været her på østlandet begynner å bli varmt nå, så da slenger jeg den ut i boden. Har tenkt å sette opp et digitalt termometer som måler temp på innsiden av kabinettet og på utsiden. Har tenkt til å få dette til med hjelp av et webcam og snakelight(må litt lys der inne.). Finnes kanskje andre måter å gjøre dette på.

Har også satt opp Apache og Mysql på maskinen, fungerer som det skal. Brukte en pakke som heter Apachetriad. Har også lagt de meste av mine mp3 inn på maskinen og bruker den som slags mp3 server også, ved hjelp av iTunes. Har også satt opp en ftp server, bruker bulletproff ftp, denne fungerer også som den skal både lokalt og "ute i verden". Har bestemt for ikke å kjøre noen DC server ennå, pga begrenset båndbredde. Fjernstyringen mellom de to maskinene går også greit, bruker den som er innebygd i Xp, så en som nevnte et annet alterntiv til windows, skal ta og sjekke det ut.

Bilder:

boden.JPE

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver uteboden, er det kaldt der ute? Du må huske på at hvis det er for kaldt vil det fort danne seg kondens i kabinettet noe som har ført til flere fatale server-krasj hos folk som har servere i boder, loft osv.

Hvis du skal sette opp en linux server anbefaler jeg deg www.clarkconnect.org - det er en enkel server å sette opp, kan fungere som både gateway og vanlig fil-, web- og mailserver. Det er heller ikke noe problem å installere DC++ software på denne. Alt styres med et enkelt webgrensesnitt. DC kan du styre remote fra en windows-app.

Lenke til kommentar

Linux kan både styrev via ssh og remote desktop. anbefaller da fedora core 3.

hvis vi hadde mer informasjon om hvordan boden din så ut, så hadde det vaert kjekt.

[ tastaturet mitt er klikk, så om det mangler bokstaver så ikke heng meg]

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å prøve å kjøre linux på serveren. Kan noen komme med en anbefaling på hvilken distro jeg skal velge.

Har kjøpt inn en 200gig som skal brukes.

Kan legge ut bilde av boden etterpå skal bare få tatt et først. Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Har bestemt meg for å prøve å kjøre linux på serveren. Kan noen komme med en anbefaling på hvilken distro jeg skal velge.

Kan legge ut bilde av boden etterpå skal bare få tatt et først. Takker for alle svar.

fedora core 3.

http://fedora.redhat.com

anbefalles på det sterkeste..

Lenke til kommentar

fedora core 3.

http://fedora.redhat.com

anbefalles på det sterkeste..

Haha. Nå prøver jeg ikke å starte en distro-fight, men det er en del ting man burde være klar over med Fedora:

• 1. Hele systemet er fullt av bugs, siden de hele tiden skal legge på mer 'bleeding edge'-teknologi. Ja, så 'bleeding-edge' at du kan kutte deg på det. dessverre tester de ikke disse teknologiene godt nok, og det samme gjelder for programvare.
  • 2. Fedora kjører opp en haug med unødvendig daemons. Har snakket med folk som har prøvd Fedora Core 3 som server. Det tok ikke lange tiden å installere, men så kommer det jævlige: Du må sitte der i omlag en time eller mer og deaktivere alle de unødvendige daemonene og spillene.
  • 3. Miljøet har en tendens til å være meget nye med GNU/Linux, og flere har den "wee, jeg installerte Linux! Se hvor leet jeg her!!11 stfu ellers hacker jeg deg!!!!"-holdningen.

Fedora er langt ifra egnet som server. Skal man kjøre en skikkelig server med GNU/Linux, gå for

Slackware eller Lunar Linux. Sistnevnte har jeg ingen spesiell erfaring med, men har ISO-bilde. Kansje jeg tester distribusjonen en gang jeg har litt tid til overs.

Lenke til kommentar

Vel, nå gikk jeg ut fra at han aldri har brukt linux før, da er det ikke så greit å begynne med slackware, dessuten så virker fedora core 3 veldig fint som server, er jo bare å velge unna de pakkene man ikke har bruk for under installen, jeg kjører fc3 på 2 servere, har ikke problemer med hverken ytelse eller stabilitet. slackware har jo sikkert vært et bedre alternativ, men er langt mindre brukervennelig. fc3 er ikke den beste server distroen, men er ihvertfall blant de beste for de som skal begynne med det, og lære seg om linux. du gir liksom ikke tanks til en som skal på gåsejakt :D

Lenke til kommentar
Vel, nå gikk jeg ut fra at han aldri har brukt linux før, da er det ikke så greit å begynne med slackware, dessuten så virker fedora core 3 veldig fint som server, er jo bare å velge unna de pakkene man ikke har bruk for under installen, jeg kjører fc3 på 2 servere, har ikke problemer med hverken ytelse eller stabilitet. slackware har jo sikkert vært et bedre alternativ, men er langt mindre brukervennelig. fc3 er ikke den beste server distroen, men er ihvertfall blant de beste for de som skal begynne med det, og lære seg om linux. du gir liksom ikke tanks til en som skal på gåsejakt :D

Hvis man starter med Slackware GNU/Linux, får man ett system som lærer deg GNU/Linux, såvell som en del Unix. Slackware er faktisk ikke så vanskelig, da Fedora i tekstbasert miljø er like vanskelig, og etter det jeg har opplevd etter å ha sett gjennom filsystemet: delvis ulogisk, noe Slackwares ikke er. Man vil vel helst ha en distribusjon som er vanskelig nok til at du faktisk lærer å adminstrere den?

Og ja, hvis du lar meg, kan jeg hjelpe deg med konvertering over til Slackware/FreeBSD. Folk med ett så kult rackscap som deg fortjener det beste ;)

Lenke til kommentar

Jo takk for tilbudet, jeg er selv på utkikk etter en avløser av fc3, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg begynte å bruke det. det geniale pakkesystemet, god gui og apt-get har hjulpet meg godt på veien. jeg har prøvd meg på FreeBSD og fant rimelig fort ut at det ikke var noe for meg. Er igrunn mest glad for at folk her på forumet har sluttet å anbefalle mandrake som server os ;)

Fedora/redhat er veldig enkelt å vinke slik man selv vil ha det, fjern det man ikke trenger. strippe det ned som server os er enklere å enklere. det kommer også veldig ofte oppdateringer. og systemet er lett å holde oppdatert med up2date og apt-get.

apt-get install kernel#kernelver. og man har plutselig oppdatert til siste kernelen. Jeg vil fortsatt holde en finger på at fc3 er et godt os man kan begynne med. selv firmaer bruker fedora til sine servere. artigste er vel at dinside.no bruker mandrake fra 2002 på sine servere :tease:

Men om man er godt innstilt på å lese en god del dokumentasjon for å sette seg inn i operativsystemet. så er slack et godt alternativ. mange som begynner med linux er ikke så interessert i å lese dokumentasjon. men for all del, prøv slack, eller freebsd, man finner rimelig for ut om det passer for deg.

Lenke til kommentar

nå er ikke jeg linux guru elns men for meg er det ingen linux lignende ting som kommer i nærheten av freebsd, det er bare helt perfekt som server os, HELT PERFEKT for meg :D

på desktop så tester jeg rundt, har ikke blitt fornøyd enda, men ubuntu er vel beste til nå... (freebsd skulle hatt brukervennlig desktop installasjon... :p er nemlig på utkikk etter en distro el som er 100% klar ut av installasjon og uten å måtte legge inn for mye her og der..)

Lenke til kommentar

Vil gjerne ha en linux distro kan utføre jobben på så nogenlunde samme måte som Windows Remote Desktop. Serveren må kunne styres fra min hovedmaskin som har winxp. Begynner å bygge serveren i morgen. Henter resten av delene på netshop i morgen tidlig.

Lenke til kommentar

bør ikke blir noe problem å ha en server stående i boden.

selv har jeg en server stående på loftet og der bli det fra -10 til +50 grader. Er bare en 500mhz som står der, så driter i om den går til helvete, men den har klart seg et par sommere og et par vintre uten problemet. Ser ikke ut til å bli kondensproblemer så lenge pcen går hele tiden.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...