el_cash Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 mine foreldre ønsker seg nettilgang, og har kun én laptop med 802.11b integrert. de har kun isdn, og ønsker minst mulig utgifter for å koble seg mot nett en sjelden gang. bredbånd og "smalbånd" blir dermed utelukket - de skal bare inn på nettbank og surfe litt en sjelden gang. det som dermed ville vært mest hendig var en rimelig nettilgang via isdn, og av praktiske hensyn vil en trådløs router være best. jeg har søkt litt i de største nettbutikkene, men ikke funnet noen trådløs isdn-router - finnes det virkelig ikke? noen som har en trådløs router med støtte for isdn (og gjerne nat) eller har hørt om noe slikt? hvis trådløs isdn-router ikke er å oppdrive, hva er isåfall et godt og billig alternativ? trenger som sagt ikke noe "turboforbindelse" til routeren da det kun er snakk om én laptop og en isdn-linje. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 mine foreldre ønsker seg nettilgang, og har kun én laptop med 802.11b integrert. de har kun isdn, og ønsker minst mulig utgifter for å koble seg mot nett en sjelden gang. bredbånd og "smalbånd" blir dermed utelukket - de skal bare inn på nettbank og surfe litt en sjelden gang. det som dermed ville vært mest hendig var en rimelig nettilgang via isdn, og av praktiske hensyn vil en trådløs router være best. http://www.gdsl.no/category.asp?GruppeNr=302&S=3 Dyrt og småskummelt, siemens hadde en gigasetadapter som fungerte som et trådløst ISDN-kort, det kan være en bedre og sikrere løsning. Lenke til kommentar
runel Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Det du jo kan gjøre er å kjøpe en ISDN router og ett trådløst aksesspunkt... ISDN-router Trådløst aksesspunkt (Aksesspunktet er egentlig en xDSL router, kjekt og ha hvis DSL en gang blir aktuelt allikevel) Endret 9. mars 2005 av runel Lenke til kommentar
runel Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Løsningen agvg sikter til vil også kunne gjøre jobben. Siemens Gigaset M105 Men husk at du da trenger en kompatibel Siemens Gigaset ISDN base i tillegg (Noe man kan kjøpe billig på finn.no/qxl.no, hvis det ikke er interesse for å bruke så mye penger på dette) Endret 9. mars 2005 av runel Lenke til kommentar
Konge Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 http://www.draytek.no/produkter_vigor2900gi.htm kan også være ett alternativ . Lenke til kommentar
Jannern81 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg vil anbefale draytek routeren, brukt den selv, og den er enkel å sette opp, stabil og bra i bruk. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Løsningen agvg sikter til vil også kunne gjøre jobben. Siemens Gigaset M105 Men husk at du da trenger en kompatibel Siemens Gigaset ISDN base i tillegg (Noe man kan kjøpe billig på finn.no/qxl.no, hvis det ikke er interesse for å bruke så mye penger på dette) Brukt denne greia i flere år før det kom adsl på bjerget. Funket fint med Win98, men det kom aldri stabile drivere til 2000/XP. Falt ut hele tiden, greide aldri å få det stabilt. Dessuten er vel M105 rådyr. Mitt råd: Styr unna. Har forresten både en 3070 base og denne m105`en liggende i skuffen. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Løsningen agvg sikter til vil også kunne gjøre jobben. Siemens Gigaset M105 Men husk at du da trenger en kompatibel Siemens Gigaset ISDN base i tillegg (Noe man kan kjøpe billig på finn.no/qxl.no, hvis det ikke er interesse for å bruke så mye penger på dette) Brukt denne greia i flere år før det kom adsl på bjerget. Funket fint med Win98, men det kom aldri stabile drivere til 2000/XP. Falt ut hele tiden, greide aldri å få det stabilt. Dessuten er vel M105 rådyr. Mitt råd: Styr unna. Har forresten både en 3070 base og denne m105`en liggende i skuffen. jupp, har siemensbase, en 2060 eller hva det var. og den er antageligvis såpass gammel at den ikke støttes av gigaset m105, etter hva jeg så på linken der... den draytek-boksen så jo hendig ut! hva er prisen på den - og hvor kan den kjøpes? forresten, er det bare å strekke kabel fra isdn-boksen og rett inn i den draytek-routeren? Lenke til kommentar
Jannern81 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Ja bare streke kabel fra isdn boksen til routeren, så logge inn på routeren og gi den brukernavn/passord og tlfnr den skal ringe. Tror den koster rundt 900kr+- Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 veldig tøft - ser ut til at det er gode routerfunksjonaliteter der og alt mulig stas! takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Det du jo kan gjøre er å kjøpe en ISDN router og ett trådløst aksesspunkt... ISDN-router Trådløst aksesspunkt (Aksesspunktet er egentlig en xDSL router, kjekt og ha hvis DSL en gang blir aktuelt allikevel) Ser ut til å være en god løsning. Merk: WRT54G har ingenting med DSL å gjøre, det er en trådløs ruter, that's it. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Tror den koster rundt 900kr+- *sukk* jeg fant importør av draytek i norge, og ringte for å høre litt om utvalget deres. de kunne fortelle at draytek vigor 2900gi koster 2800,- omtrent, samt at draytek vigor 2200we var den rimeligste trådløse routeren de hadde, og den kostet kun en tusenlapp mindre. dermed blir pris på rimeligste trådløse router på omtrent 1800,- fra forhandler, og det er rett og slett grisedyrt! runel anbefalte et trådløse aksesspunktet og en isdn-routeren som kommer på rundt 2200,- tilsammen, hvor isdn-routeren er klart dyrest med en pris på ca 1600,-.... blir vel uansett snakk om en slik løsning hvis jeg finner begge deler til en rimeligere pris. dessverre virker det som om mange forhandlere er fornøyde med å selge isdn-routere til flere tusen per stykk... finnes det noe slikt som en *billig isdn-router*? Lenke til kommentar
EMM386 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Prisene henger som vanlig sammen med etterspørselen. Er ikke så lenge siden bb-rutere kostet skjorta, men med større etterspørsel ble de veldig billige... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 dessverre virker det som om mange forhandlere er fornøyde med å selge isdn-routere til flere tusen per stykk... Draytek Vigor 2900 ligger et hakk eller to over disse hjemmerouterne i utgangspunktet, ISDN er meget meget sært, en meget liten nisje så selvsagt er dette langt dyrere enn billige hjemmeroutere. Og den med ISDN og WLAN er den dyreste av dem alle naturlig nok. Lenke til kommentar
runel Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) runel anbefalte et trådløse aksesspunktet og en isdn-routeren som kommer på rundt 2200,- tilsammen, hvor isdn-routeren er klart dyrest med en pris på ca 1600,-.... blir vel uansett snakk om en slik løsning hvis jeg finner begge deler til en rimeligere pris. dessverre virker det som om mange forhandlere er fornøyde med å selge isdn-routere til flere tusen per stykk... finnes det noe slikt som en *billig isdn-router*? Løsningen min ble vel litt i dyreste laget, er enig idet... Hva med: Billion ISDN-router på komplett.no ASUS Spacelink aksesspunkt Totalpris: 1600,- Endret 9. mars 2005 av runel Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Løsningen min ble vel litt i dyreste laget, er enig idet... Hva med: Billion ISDN-router på komplett.no ASUS Spacelink aksesspunkt Totalpris: 1600,- Tja, med mindre det har skjedd endringer er denne billionrouteren ikke mye og skryte av. Et utgammelt produkt som jeg ikke ville anbefale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå