Gå til innhold

NextGenTel lanserer ADSL2+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig i at uthastigheten kunne ha vært øket. :roll:

Har noen av dere lurt på hvorfor uthastigheten er så lav isteden for å bare skylde på at NGT er "gjerrige" mot dere?

 

Først er det snakk om ADSL2+, ikke SDSL2+ ;-)

 

Hovedgrunnen som jeg tipper er at mange av DSLAM'en på markedet ikke støtter mer enn 1 Mbps upstream. Nå vet jeg ikke hvilke produsent av DSLAM'ene NGT benytter (har en mistanke om at det er Cisco), men her er iallefall noen få linker til noen produsenter av utstyr til adsl2:

 

http://www.corecess.com/eng/product/xDSL_corecess7200.asp

 

http://www.nettonet.com/products/AIM24000-48/

 

http://www.lucent.com/livelink/09009403800...e_datasheet.pdf

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Prisene er helt på viddene og minner om dagene før ADSL da kun noen få heldige admin sjeler fikk sponest kabel oppkobling i heimen.

 

Med slike priser vil ikke ADSL2+ få noen særlig kickstart. Hvor ble det av VHDSL?

5355976[/snapback]

 

Tja, Theo, dette var jo et svar på en gammel tråd da...

 

Nå har jo prisene forandret seg siden den gangen. ADSL2+ prisene til NGT nå er jo ikke så ille. 548 kr for 20000/1200, er ikke mer enn 50 kr dyrere enn 6500/750 abb mitt. Altså minimal prisforskjell kontra vanlig.

 

Personlig så tror jeg at ISP'ene snart vil slutte å utplassere vanlig ADSL utstyr til kunder og heller utplassere ADSL2+ utstyr. Dette fordi at rekkevidden (ved tilsvarende hastighet som ADSL tilbyr) og kapasiteten i linjenettet øker ved ADSL2+ etter de opplysningene som jeg har.

 

VDSL kommer ikke til å bli en suksess i nærmeste fremtid, og vil kun være for de virkelige heldige. Rekkevidden er for kort, og sist jeg leste om VDSL så var det snakk om dette kunne være aktuelt i en sentral som er tilkoblet store blokker/borettslag. Altså at VDSL er en lokal sentral som fysisk i blokken/borettslaget. Men da vil jo det ofte være bedre å benytte TP kabel helt ut, siden det uansett ofte må kables om i så tilfelle, siden Telenor eier kobberen og tvilsomt at de vil la den termineres før den kommer til deres sentral.

Lenke til kommentar

Når nå tråden først er "bumpet": Er det noen som har fått ADSL2 fra NGT ennå? Alt jeg har fått er en epost som sa:

 

Nårdet gjelder tilgangen til ADSL 2+, vil du bli informert straks dette er tilgjengelig i ditt område.

 

Den fikk jeg for to og en halv måned siden. Og det er 9 måneder siden jeg bestilte. Da sa de det ville ta "noen uker" før de var klar... :roll:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg sitter med ADSL2+ fra NGT med 1.5km linje med dårlig kvalitet og har 17mbit inn og 1.2mbit ut. :)

 

kan få den opp på 18mbit og 1.4 ut. men da faller linjen ut ca 1gang pr dag. :hrm:

 

er fornøyd så langt. :)

 

kan også nevne at jeg klarer 1.9MB/s ned og 140kb/s ut..

Endret av .:KaLLe:.
Lenke til kommentar
jeg sitter med ADSL2+ fra NGT med 1.5km linje med dårlig kvalitet og har 17mbit inn og 1.2mbit ut.  :)

 

kan få den opp på 18mbit og 1.4 ut. men da faller linjen ut ca 1gang pr dag.  :hrm:

 

er fornøyd så langt. :)

 

kan også nevne at jeg klarer  1.9MB/s ned og 140kb/s ut..

5464079[/snapback]

 

hehe, så på itavisen sine speedometer tester.. Så ikke bra ut! Men på deg hørtes det bra ut.. Dit jeg skal flytte nå så er det ca 1km fra sentralen hvis jeg ikke tar helt feil!

Gleder meg :D 1.9 mb/s er mer enn den sure 1300/300kbps linja her!

Lenke til kommentar
jeg sitter med ADSL2+ fra NGT med 1.5km linje med dårlig kvalitet og har 17mbit inn og 1.2mbit ut.  :)

 

kan få den opp på 18mbit og 1.4 ut. men da faller linjen ut ca 1gang pr dag.  :hrm:

 

er fornøyd så langt. :)

 

kan også nevne at jeg klarer  1.9MB/s ned og 140kb/s ut..

5464079[/snapback]

 

hehe, så på itavisen sine speedometer tester.. Så ikke bra ut! Men på deg hørtes det bra ut.. Dit jeg skal flytte nå så er det ca 1km fra sentralen hvis jeg ikke tar helt feil!

Gleder meg :D 1.9 mb/s er mer enn den sure 1300/300kbps linja her!

5464161[/snapback]

 

Men så står det vel på ITAvisen's tester at de ikke er noe særlig på høye hastigheter (alt for lite data som lastes ned for å kunne teste ordentlig).

Lenke til kommentar

Jeg betaler 395 kroner for ADSL 2+ 4000/600 kbit/s (vanligvis ligger den på 5000/800 kbit/s) fra Smartcall. 998 kroner per måned for 12000/1500 fra NGT er faktisk dyrere hvis man regner kbit/krone, noe som ikke burde være tilfelle.

 

Det er flott at flere leverandører tar i bruk nye teknologier, men for de fleste blir det nok litt for dyrt å betale 12 000 i året for internettoppkobling. ;)

 

Oisann, dette var visst en gammel nyhet. Glem posten min. :p

Endret av @kd
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
jeg sitter med ADSL2+ fra NGT med 1.5km linje med dårlig kvalitet og har 17mbit inn og 1.2mbit ut.  :)

 

kan få den opp på 18mbit og 1.4 ut. men da faller linjen ut ca 1gang pr dag.  :hrm:

 

er fornøyd så langt. :)

 

kan også nevne at jeg klarer  1.9MB/s ned og 140kb/s ut..

5464079[/snapback]

 

 

Justerer du hastigheten selv ?? Finnes det noe sted å sjekke linjeavstand/kvalitet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...