Gå til innhold

Trenger hjelp i html :)

Anbefalte innlegg

Holder på med en hjemmeside for en studentby.

Saken er:

Sjekk ut:

http://www.falkenborg.no/hyblertest.html

Klikk på de to linkene som fungerer, altså "hjem" og "hybler"

Da ser dere toppbildet skifter. Sånn skal det fungere.

Men jeg vil ha siden til å fungere med rammer, slik:

www.falkenborg.no/mal.html

Test linkene på nytt, da får siden "egen" scroll, og menyen "forsvinner" ikke oppover når man scroller på siden. Jeg får til dette, men nå er problemet at jeg ikke vet hvordan jeg skal få til at toppbildet til å skifte som det gjør når jeg bruker tabell. :ermm:

Kan jeg legge til noe i html-koden i linken ? Som f.eks sier : "change picture in top column when clicked on" :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilleggsinformasjon:

Jeg vil ikke råde deg til å bruke frames. Frames er ulogisk fordi hver side består av flere dokumenter. Dette gjør at en som finner siden din i en søkemotor kanskje ikke vil se noen meny, noe som gjør navigasjon vanskelig. Du kommer som regel også lenger ned i resultatlista i søkemotorer. Blant andre vanskelige ting finner vi utskrift av siden. Frames gjør det også vanskelig å oppdatere siden. I tillegg får man ofte ikke utnyttet hele skjermen. I ditt eksempel, kunne jeg vist nesten dobbelt så mye av teksten uten å scrolle. Anbefaler deg sterkt at du har det som du allerede har det. Spør gjerne om alternativer til frames, slikt som PHP-script etc. PHP hadde forøvrig gjort det å bytte bilde til en lek.

-------

Problemet ditt er at du egentlig skal laste to sider på nytt, ved hjelp av bare én link. Dette er ikke mulig å gjøre med HTML (og er faktisk derfor ikke å anbefale, men vi skal gjøre det beste ut av det :) ).

For å likevel få til dette, må vi bruke JavaScript. De fleste internettbrukere i dag har støtte for JavaScript. Vær likevel obs på at noen bruker browsere som ikke støtter det, og noen slår det av for eksempel av sikkerhetshensyn.

For at det skal gå, må du også legge bildet i en egen frame eller iframe. Dette skulle ikke være noe stort problem. Du lager enkelt og greit en iframe på samme måte som den der teksten/innholdet er. Du kan lage iframe'n like stor som bildene som skal være inni den. SRC-attributten kan gjerne peke til det bildet du har på "hjem".

Det vi skal gjøre nå, er å få HTML til å laste inn tekst-delen, mens JavaScript skal ta seg av lasting av et nytt bilde. For at de ulike URLene skal lastes i riktig iframe, må du angi et navn på iframene. Navnet settes med en NAME-attributt i IFRAME-elementet, slik som dette: <iframe name="bilde" (...)

Linken du skal ha, må se ut omtrent som dette:

<a href="tekst.htm" onClick="parent.bilde.location='bilde.jpg'" target="tekst">Klikk her</a>

Det jeg har merket med farger, må byttes ut.

De grønne er URLene, altså filene som skal åpnes. Anbefaler deg å bytte ut dem i den rekkefølgen de står, altså å sette linken til innholdet der jeg har gjort det, og bildet der jeg har gjort det. Dette er for at så mange som mulig skal få se innholdet - vi prioriterer altså dette foran at bildet endres.

De røde er målene (targets). Disse forteller hvor URLene skal åpnes. Pass på at de stemmer, ellers får du teksten på bildet og omvendt.

Hvis en bruker ikke har støtte for JavaScript, eller av ulike grunner har JavaScript avslått, vil ikke bildet bli byttet.

Si ifra om du ikke får det til, eller om det er noe mer du lurer på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...