Gå til innhold

Få et progresswindow mens hovedvinduet laster db

Anbefalte innlegg

Har stresset på litt nå og har ikke funnet noen gode eksempler på det...

Kunne tenkt meg et loading vindu med progressbar mens hovedvinduet starter opp.. Jeg har prøvd med f.eks. å deklarere en integer i main og satt lastingen av databasen i en metode i main. Og 2 tråder... En som starter opp en annen form med progressbar. metoden på den ser slik ut:

Private loading As Integer = 0

Dim loadwindow As New Load
       loadwindow.Visible = True
       While loading < 100
           loadwindow.progBar.Value = loading
           Thread.Sleep(200)
       End While
       loadwindow.Visible = False

Denne blir startet som en tråd.

I den andre metoden som laster databasen setter jeg loading verdien høyere etterhvert så langt jeg er komt. Og når den er ferdig setter jeg den til 100.

Burde ikke dette i teorien har virket?

----

Har også litt problemer når jeg skal adde controls i en tråd.

Får: "Controls created on one thread cannot be parented to a control on a different thread." , noen som vet hvordan jeg kan finne en "workaround" på dette?

Endret av nrams
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan dessverre ikke legge til controls i en annen tråd (uten videre), fordi opptegningen av GUI-en gjøres kun i en og samme tråd. Se mer om dette her.

Jeg skjønner ikke helt hva som øker telleren din riktig... blir denne oppdatert med jevn hastighet? Hvordan synkroniseres dette når innlastingen er ferdig (er den alltid ferdig når telleren når toppen?)

Kanskje du kan lage en slags progressbar som går og går (altså ikke har noen min og maks), slik at du viser at det skjer noe hvertfall...

Jeg tror noen har laget en slik progressbar på Code project, men jeg kom ikke inn der nå så jeg fikk ikke sett etter.

Edit: Fant progressbaren her.

Øyvind

Endret av oyvind_b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...