Gå til innhold

Kjøling til RAM, er det nødvendig?

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte bare på om noen hadde erfaring med kjøling av RAM? Jeg har en 512 ddr 2700 cl 2.5. Hvis jeg prøver å tweake på innstillingene for minne i bios blir maskinen fort ustabil og låser seg. Kan det være pågrunn av utilstrekkelig kjøling?

Jeg har også ringt litt rundt, på Itech 2000 i Fredrikstad hadde de aldri hørt om kjøling til RAM, de mente også at hvis det skulle finnes så var det ihvertfall ikke nødvendig(fikk nesten kjeft fordi jeg spurte :smile:). Hos pcutstyr.no hadde de heller aldri hørt om kjøling til RAM.

Tilslutt lurte jeg på om noen vet hvor jeg får kjøpt det?

Jeg vet at http://www.multicom.no og http://www.databutikken.com selger det, men de sender kun med postens servicepakke og det koster mer enn selve kjøleelementet :smile:

GooDSpeeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være nødvendig. Jeg vet at GeForce grafikk-kort bruker kjøling på RAM, men de "overklokkes" nok endel. RDRAM trenger også kjøleribber, men det er en annen teknologi. Vanlig DDR blir bare sånn passe lunka.

Det er nok mange muligheter for å kjøre RAM'en ustabil uten at den er for varm.

Lenke til kommentar

Er så latterlig når de butikkene noen ganger. Når de ikke har hørt om noen produkter, så blir de så fort sure. Så får man nærmest kjeft for at man spør etter det liksom. De burde heller være mere hyggelig, og gå videre med saken for å kanskje skaffe dette, for å stille opp for kunden. Syntes det er altfor masse folk som ikke er kundevennlige for tiden, servicen kunne vært mye bedre rundt omkring.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller PCen låser seg fordi minneinstillingene er for aggressive. Setter man eksempelvis Row Precharge Time eller RAS to CAS Delay for lavt (blir gitt for liten tid), vil dette medføre at minne ikke får utført operasjonene sine, noe som igjen medfører systemkrasj.

[ Denne Melding var redigert av: sdhild99 på 2002-06-26 12:53 ]

Lenke til kommentar

Vi har god erfaring med kjøling av rammen. Twinmos brikkene vi har ( PC2100 :smile: ) klarer ikke mer enn ca 190MHz uten kjøling, men kommer godt over 200MHz med kjøling.

Du ser bilde av minnekjølingen på Asus P4S533 testen på siden vår.

Minnebrikkene blir mer enn lunkne når spenningen og hastigheten økes. Når vi stresset Corsair XMS3200 minnet, ble disse så varme at de var ubehagelige å ta på! Det er nok ikke uten grunn at Corsair brikkene kommer med originale heatspreadere.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært en tur innom Microplex(det viste seg at det bare ligger 500 m fra stedet hvor jeg jobber).

Jeg kjøpte en passiv kjøleribbe, det er en thermaltake eller no. Skal teste når jeg kommer hjem fra jobben, hvis det hjelper blir jeg litt overrasket, men det kan bli artig å se.

Takk for hjelpen :smile:

GooDSpeeD

Lenke til kommentar

Hmm, jeg monterte kjøleribba igår kveld. Funka greit det, det ga kanskje ikke no enorm ytelsesøkning, men jeg kunne allikevel dra twinmos 2700 brikka mi lenger enn hva jeg kunne før.

Sliter litt med temp på cpu oxo så det ga noen begrensninger det oxo. Får fortsette og prøve idag:)

Men rammen ble faktisk ubehagelig og overraskende varm når jeg tweaka langt nok.

GooDSpeeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...