Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp nettverk?

Anbefalte innlegg

Er det ett område jeg er grønn på inne PC så er det å få ett nettverk mellom 2 PCer til å funke.

De få gangene jeg har fått det til har jeg/vi ikke skjønt noe som helst.

Så nå som jeg har fått ny PC, og skal bruke den gamle til TV-serie fremviser, så hadde det vært greit å sette de 2 sammen, slik at jeg slipper å brenne RW plater hele tiden for å flytte filer.

De hovedkortene jeg skal bruke er Asus A8N SLI-Deluxe og Abit IT7-Max. Asus kortet har 2 innganger, og jeg bruker Nvidia inngangen til internett, den andre er ledig. Så jeg tipper det er å plugge inn cat 5 kablen i den og gjøre det samme i andre enden. Jeg har en u krysset cat 5 kabel, men jeg har laget en ovegang slik at den bli krysset, så det er ikke noe problem.

Men hvordan skal jeg stille inn PCene, og hvordan deler jeg. Sist jeg testet så fikk jeg tilgang til en annen PC (via en switch) men han kom ikke inn på min. Jeg har ikke noe passord på PCene nå.

Hadde vært meget behjelpelig om noen kunne gi meg en kjapp og grei brukerguide for hvordan jeg kan sette opp dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, jeg regner med at du kjører xp på begge maskinene, og at nettverksdriverne er riktig innstallert.

Plugg i kabelen i begge pc'ene og installer IPX/net-bios protokoll for begge/alle nettverkstilkoblingene. Det gjør du ved å velge "Mine nettverkssteder"-->"Vis nettverkstilkoblinger"-->egenskaper for den tilkoblingen det gjelder. Herfra velger du "Installer"-"protokoll"-"IPX/net-bios+++". Nettverket på min pc fungerer ikke ordentlig uten denne protokollen. Brannmurer er også hindringer.

Nå kan du velge "Installer hjemmenettverk eller kontornettverk" og velge de innstillingene som er mest riktige for ditt tilfelle. Husk å slå på fildeling.

Restart begge maskinene og se om det ikke fungerer nå! :D

Lenke til kommentar

takk for tipsene, skal teste det ut så fort jeg får litt tid.

Bruker Nextgentel som leverandør, men gidder ikke kjøpe switch hvis jeg ikke må, trenger ikke internett på den andre maskinen heller, selv om de kunne ha vært greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...