escariot Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Heisann Jeg har endret litt på denne, slik at den ikke bare lenger dekker SuSE 9.2 og ndiswrapper. Siden det er så mange spørsmål har jeg også laget en (forhåpentligvis) lettfattelig utgave av ndiswrapper og Ubuntu Hoary også. Jeg tenkte også at dersom andre er interessert i å beskrive hvordan de har fått til å bruke ndiswrapper i sine distroer av GNU/Linux (Fedora, Mandrake/Mandriva, Gentoo, whatever) så kan disse også poste her. På denne måten tror jeg at spm. rundt installasjon/bruk av ndiswrapper og GNU/Linux vil synke og at folk får bedre forståelse av det. Håper dere setter pris på denne. Kritikk taes imot med takk! mvh Escariot Foreløpige guider: SuSE 9.2 Ubuntu Hoary 5.04 edit: endret overskrift Endret 27. april 2005 av escariot Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Veldig god guide! -> Linuxguiden.no? Lenke til kommentar
escariot Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Ingen dum ide det kanskje, men jeg aner ikke noe om hvordan man får dyttet ting inn dit.. Noen ta over?? mvh Escariot Lenke til kommentar
escariot Skrevet 27. april 2005 Forfatter Del Skrevet 27. april 2005 Dette er en artikkel funnet på internett som jeg har hatt god bruk for. Jeg har oversatt den til norsk, tatt bort en del, og gjordt den lettere tilgjengelig for oss forumbrukere her på www.hw.no. Artikkelen er henvist til i bunnen av denne artikkelen, og de som sliter med å forstå meg henvises til den originale. Der er også litt ekstra informasjon, som jeg valgte å droppe. Denne artikkelen er skrevet med tanke på de som ikke har peiling (newbies) og er ikke ment for de som allerede er SuperLinuxBrukere. Håper dere bærer over, og jeg håper at man får nytte av denne! Med ønske om god lesning.. Introduksjon Installasjonen av ndiswrappermodulen på SuSE 9.2 er ganske lett. SuSE inkluderer denne modulen i sin distribusjon, og det alene gjør sitt for å forenkle prosessen. For å få ndiswrapper (og de nødvendige driverne) installert er en ting. Å få din SuSE installasjon tweaket slik at ndiswrapper lader ved Boot – og kortet autokonfigureres korrekt er det jeg er etter, og formålet med denne guiden. Jeg vedgår det gjerne – Windows gjorde meg til en «gjør-det-enkelt-GUI-basert» bortskjemt drittunge. Om jeg må skrive inn en obskur kommando i en forferdelig terminal, eller tvinge noe til å lade, bare slik at jeg kan gå på internett – eller sjekke mailen min – så forringer det min Linux erfaring! Bare for å ha sagt det, jeg er ingen Linux-Guru – men jeg er har alikevel brukt Linux så lenge at jeg tror at dette vil hjelpe nykommere med trådløst nettverk (som er ndiswrapper-kompatible) til å komme smerteløst på internett. Print gjerne denne ut, ta fatt i din SuSE 9.2 CD/DVD, Windows-driverne til ditt trådløse nettverkskort og installer SuSE 9.2. 1. Installer ndiswrapper ved å bruke YaST SuSE 9.2 Professional inkluderer ndiswrapper med installasjonen, og YaST er din beste venn. Det finnes selvfølgelig nyere versjoner av ndiswrapper ute på nettet – og hard-core fans liker sin «make install», men YaST funket for meg, og jeg antar det funker for deg og. Gi det iallefall et forsøk! Det er uansett lett å fjerne, skulle du trenge den siste og beste versjonen ved å bruke metoden som er dokumentert i «Installasjon siden»: http://ndiswrapper.sourceforge.net/phpwiki...hp/Installation - Gå til Kmeny -> System -> YaST - Når du blir spurt: skriv inn dit Root passord - Klikk på «Installer eller fjern Software» (Install or Remove Software) ikonet på høyre side av YaST - Til venstre side av det vinduet som dukker opp, nær toppen, er en overskrift kalt 'Filter:', og en nedtrekksliste - Velg 'Søk' (Search) i nedtrekkslisten. - I søkefeltet nedenfor skriver du inn 'ndis' (uten ' '), og trykker søkeknappen. - Voila! Det skal nå være to programmer som er listet i høyre dialogboks. Husk å huk av for ndiswrapper. - Gå så tilbake til søkefeltet, skriv inn 'wireless' (igjen uten ' ') og trykk søkeknappen - Huk så av for Wireless Tools i dialogboksen til høyre - Klikk så Fullfør (Accept) nederst i høyre hjørne - Ta en sup av den fabelaktige Bourdeuxen du har i glasset - Når du så blir spurt om du er ferdig å installere flere pakker trykker du avslutt (Finish) Og dett var dett.. kødda! 2. Kopier og installer driverne Til denne operasjonen trenger du to filer. Den ene er en .inf fil, og den andre er en .sys fil. Jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvor du finner dine, men du finner de enten ved å søke gjennom driver-disken/CD eller ved å pakke ut den nedlastede driverfilen. Filene du er interessert i å finne vil i de fleste tilfelle ligge under XP (WinXP, osv.). Er du i X:\***\''Driver''\XP så er du på god veg... Dette må du dessverre finne ut på egenhånd.. La oss ta det som en selvfølge at du har funnet din *.inf og *.sys – du kopiert de til en diskett eller usb-pen eller har de på CD (og vet hvor de er..). I SuSE, trykk på hjemmekatalogen for å starte Konqueror filbehandleren Naviger så til /tmp katalogen Lag en ny katalog her kalt driver (du vil nå ha en /tmp/driver) Kopier driverne (fra det stedet du har de) til /tmp/driver Åpne en terminal (I SuSE 9.2 gjøres dette enklest via bunnlinjen – ikonet «dataskjerm med skjell foran») Skriv inn 'su' (uten ' '), og ditt passord for å komme til root (altså bli superbruker) Til opplysning så er Linux case sensitiver, hvilket vil si at det har stor betydning om du bruker store eller små bokstaver – i motsetning til Windows. Ei heller misbruk 'Root' privilegiet ditt, ettersom du kan gjøre all mulig faenskap, og ikke få godgjordt det uten en ny installasjon. La oss så installere driveren! Skriv så ''ndiswrapper – i /tmp/driver/***.inf til informasjon: Har du glemt navnet på filene du kopierte over, skriv ''ndiswrapper -i /tmp/driver/ og trykk to ganger på <Tab>knappen (tabulator-knappen). Du skal da få opp to valg – en ***.inf (i mitt tilfelle mrvk8g51.inf) og en ***.sys (i mitt tilfell mrvk8g51.sys). Skriv inn *.inf filen For å sjekke om driveren har blitt «Loadet» skriv så ''ndiswrapper -l'' (liten L) Du skal nå se noe lignende dette: <Filnavn> hardware present Om ''<Filnavn> hardware NOT present'' står isteden, kan dette tyde på at du har skrevet inn filnavnet feil – eller at ett eller annet annet er gæærnt.. Sistnevnte kan dessverre ikke jeg hjelpe deg med.. http://www.google.no, eller http://forum.hardware.no er fine steder og begynne. Sjekk også hjemmesiden http://ndiswrapper.sourceforge.net/phpwiki...hp/Installation for detaljert guiding. 3. Loade ndiswrapper-modulen Ved forrige veiskille så fikk du <Filnavn> hardware present, og du fortsetter nå her.. I prompt (altså i terminalen) skriver du inn 'modprobe ndiswrapper' Skriv så inn kommandoen 'iwconfig', og dersom du har noe som ser ut som dette: Wlan0 IEEE ...... så er systemet godtatt filene og hardware.. Det som gjenstår er 4. Konfigurasjon Dette gjøres via YaST. - Trykk på SuSE-knappen (den grønne nederst i venstre hjørne), og klikk på Kontrollsenter (Control center). - Trykk på YaST-moduler (-modules), og så Nettverksenheter (Network devices). - Trykk så konfigurasjonsknappen (ikke sikkert at ditt nettverkskort vises i listen, men det er ikke noe mangel..) - I «device type» velger du Wireless - Som konfigurasjonnavn velger du wlan0 (eller det iwconfig viste deg ovenfor) Jeg bruker et PCI-kort, så jeg aner ikke noe om PCMCIA eller USB, men evt. huk av for dette (if all else fail..) - Trykk neste - Her skriver du inn ESSID (default, 3Com, whatever) og huker evt. av for sikkerhetsinnstillinger (jeg bruker ikke dette, så dette går jeg ikke nærmere inn på enn å si at nettverket mitt tiltet ved bruk av WPA-PSK) - Trykk neste for å avslutte konfigurasjonen, og fullfør denne Gratulerer! Du har nå satt opp ett trådløst nettverk i SuSE 9.2. Men... du er ikke helt i mål for du ønsker nemlig å: 5. Boote med ndiswrapper loadet - Trykk på SuSE-knappen (den grønne nederst i venstre hjørne), og klikk på Kontrollsenter (Control center). - Trykk på YaST-moduler (-modules), og så System - Trykk så på knappen til /etc/sysconfig Redigering (editor) - Trykk Administrator-modus - skriv inn Root passord og utvid System -> Kernel - I den utvidete System\Kernel trykker du på MODULES_LOADED_ON_BOOT - Skriv så inn ndiswrapper i rubrikken som dukker opp i høyre felt og trykk Fullfør (Finish) Neste gang du nå booter SuSE 9.2 vil det trådløse nettverket komme automagisk opp. Ett problem gjenstår, og det er dersom du har installert en trådfast tilkobling fra før. Dersom du har gjordt dette, er det enkleste å slette den trådfaste tilkoblingen fra Nettverksenheter (Network devices). Dermed slipper du gateway trøbbel osv. Dersom du ikke vil gjør dette er det en løsning her og, men den kommer litt senere. I mellomtiden håper jeg at du som SuSE 9.2 bruker satte pris på denne lette innføringen i oppsett av ndiswrapper og trådløst nettverk. Artikkelen her er omskrevet fra en artikkel skrevet på engelsk funnet på internett: http://ndiswrapper.sourceforge.net/phpwiki...fessional%209.2 Her er også løsningen på sistnevnte problem tatt opp. Dette da som punkt 5. Håper den var til hjelp! mvh Escariot ps. Dersom det skulle være et problem med rettigheter (selv om det er linket til kilde), ta kontakt så ordner vi det (evt. sletter denne..). Lenke til kommentar
escariot Skrevet 27. april 2005 Forfatter Del Skrevet 27. april 2005 (endret) Introduksjon Installasjon av ndiswrappermodulen på Ubuntu Hoary (5.04) er om mulig enda enklere enn å gjøre det via SuSE. I denne delen av guiden skal vi gå gjennom steg for steg hva som må til for at du skal kunne nyte trådløst nettverk ved bruk av Ubuntu Hoary og et trådløst nettverkskort som kun støttes av Windows. Denne delen av guiden tar som utgangspunkt av du har installert norsk versjon av Ubuntu. Jeg vil også legge til at denne guiden ikke nødvendigvis viser eneste og beste vei, men den fungerer iallefall. Den er heller ikke skrevet for eksperter, men i håp om at alle skal kunne benytte seg av trådløst nettverk med Linux. 1.Legge til “nødvendige” repositories De repositories som skal legges til heter Community Maintained (Universe) og Non-free (Multiverse) repository. Og her legger vi til disse via Ubuntus Oppdateringsværktøj. Ubuntus Oppdateringsverktøj finner du ved å gå til menyen System -> Administrasjon. Åpne oppdateringsverktøyet ved å klikke på den, og det spretter opp en dialogboks hvor du er nødt til å skrive inn ditt passord. Etter du har skrevet inn passordet, trykker du OK og kommer til vinduet “Software updates”. Nederst til venstre i dette vinduet er en knapp som heter “Brukervalg” - trykk på denne. Det kommer nå et nytt vindu kalt “Software preferences”. Her velger du knappen “Legg til”, og i boksen for “Edit repository...” huker du av for Community Maintained og Non-free (Multiverse). Trykk OK, og OK ut av “Software preferences”. Du vil nå få en melding om “Repositories changed”, trykk “ja” på denne og la den som skje skje. Dersom du nå har muligheten til å oppgradere ett og annet vil du kunne se dette i Software Updates, men det er ikke det vi skal nå, så bare trykk Lukk. Evt. oppgrader hvis du har lyst til det. Du kan også følge denne guiden fra www.ubuntuguide.org for å legge til ekstra repositories: http://www.ubuntuguide.org/#extrarepositories 2. Last ned ndiswrapper Åpne Synaptic, som er en GUI-versjon av apt-get. Denne finner du også via menyen System -> Administrasjon. Her trykker du knappen lengst til høyre “Søk”, og taster inn “ndis” (uten “”) . Du vil nå få opp to valg: 1.ndiswrapper-source 2.ndiswrapper-utils Huk av for begge alternativene. Du vil nå få opp en dependecy-boks som sier deg at tre pakker til vil bli installert grunnet nedlasting av ndiswrapper-source. Såvidt jeg husker er dette: gcc, gcc-3.3 og module-assistant. Trykk OK for dette og trykk så på knappen “Bruk” i menylinjen, for å laste ned og installere disse. Disse modulene kan også lastes ned via terminal. For Gnome så høyreklikker du et vilkårlig sted på bakgrunnen din. Du vil nå få en meny. Venstreklikk på åpne terminal. I terminalvinduet skriver du følgende: sudo apt-get install ndiswrapper-source sudo apt-get install ndiswrapper-utils Ved spørsmål trykk Y for yes, og skriv inn passord dersom du blir bedt om det. 3.Kopier og installer drivere Til denne operasjonen trenger du to filer. Den ene er en .inf fil, og den andre er en .sys fil. Jeg kan dessverre ikke fortelle deg hvor du finner dine, men du finner de enten ved å søke gjennom driver-disken/CD eller ved å pakke ut den nedlastede driverfilen. Filene du er interessert i å finne vil i de fleste tilfelle ligge under XP (WinXP, osv.). Er du i X:\***\''Driver''\XP så er du på god veg... Dette må du dessverre finne ut på egenhånd.. La oss ta det som en selvfølge at du har funnet din *.inf og *.sys – du har kopiert de til en diskett eller usb-pen eller har de på CD (og vet hvor de er..). Åpne så terminal, som vist før: høyreklikk et vilkårlig sted på bakgrunn, og trykk “Åpne terminal”. Naviger så til /tmp katalogen: “cd /tmp” Lag en ny katalog her kalt driver: “sudo mkdir driver” (du vil nå ha en /tmp/driver) Kopier driverne (fra det stedet du har de) til /tmp/driver: sudo cp /sti/”driver”.inf /tmp/driver sudo cp /sti/”driver”.sys /tmp/driver Eventuelt bruk Nautilus til dette. Denne finner du for eksempel ved å åpne menyen Steder -> Filsystem Til opplysning så er Linux case-sensitiv, hvilket vil si at det har stor betydning om du bruker store eller små bokstaver – i motsetning til Windows. Ei heller misbruk 'Root' privilegiet ditt, ettersom du kan gjøre all mulig faenskap, og ikke få godgjordt det uten en ny installasjon. La oss så installere driveren! I terminalen skriver du så sudo ndiswrapper – i /tmp/driver/***.inf til informasjon: Har du glemt navnet på filene du kopierte over, skriv 'sudo 'ndiswrapper -i /tmp/driver/ og trykk to ganger på <Tab>knappen (tabulator-knappen). Du skal da få opp to valg – en ***.inf (i mitt tilfelle mrv8ka51.inf) og en ***.sys (i mitt tilfell mrv8ka51.sys). Skriv inn *.inf filen Du får nå en melding som skal se ut som følgende: ls: /etc/ndiswrapper: Ingen slik fil eller filkatalog Installing <Filnavn> For å sjekke om driveren har blitt «Loadet» skriv så ''ndiswrapper -l'' (liten L) Du skal nå se noe lignende dette: <Filnavn> driver present, hardware present Om ''<Filnavn> hardware NOT present'' står isteden, kan dette tyde på at du har skrevet inn filnavnet feil – eller at ett eller annet annet er gæærnt.. Sistnevnte kan dessverre ikke jeg hjelpe deg med.. http://www.google.no, eller http://forum.hardware.no er fine steder og begynne. Sjekk også hjemmesiden for detaljert guiding. 4.Laste ndiswrapper-modulen Ved forrige veiskille fikk du <Filnavn> hardware present, driver present, og du fortsetter nå her. I prompt (altså i terminalen) skriver du så inn: sudo modprobe ndiswrapper. Skriv så inn kommandoen 'iwconfig', og dersom du har noe som ser ut som dette: Wlan0 IEEE... så har systemet godtatt filene og hardwaren. Det som gjenstår nå er 5.Konfigurasjon I prompt, dersom sudo modprobe ndiswrapper har gått fint (kan godt ta en “sudo ndiswrapper -l” etter dette også) skriver du så inn: sudo ndiswrapper -m. Dette legger til wlan0, og gir følgende kommentar: Adding "alias wlan0 ndiswrapper" to /etc/modprobe.d/ndiswrapper Deretter åpner du System -> Administrasjon -> Nettverk og konfigurerer wlan0. Når jeg aktiverer Wlan0 etterpå så tilter alt hos meg, og fryser, hvilket fører til reboot. Det jeg da må gjøre neste gang jeg kommer inn er å åpne terminal: sudo modprobe ndiswrapper. Deretter åpne nettverk igjen, og aktivere Wlan0. Setter gateway til wlan0 og deaktiverer eth0. Deretter, siden oppstart uten at eth0 er tilkoblet kabel, tar fruktansvært låååång tid, åpne terminal igjen: sudo gedit /etc/network/interfaces Finner iface eth0 inet dhcp (i mitt tilfelle) og setter # foran. Dermed skulle du ha klart å gjøre systemet ditt trådløst med bruk av ndiswrapper. Håper denne guiden vil være til hjelp mvh Escariot Endret 27. april 2005 av escariot Lenke til kommentar
zyp Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Linuxguidens NdisWrapper-artikkel - gå dit og trykk rediger, øverst på siden. For å få med deg det grunnleggende bør du titte gjennom formateringsmanualen. Ikke vær redd for å gjøre noe feil eller skrive uryddig, det viktigste er at du får skrevet noe nyttig. Vanligvis er det flere som ser igjennom endringer, ordner formateringer og flikker på språket etterpå. Lykke til. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 (endret) Du burde også få med noe om alle bugsene i ndiswrapper. Jeg har b.la hatt problemer med at maskinen låser seg og at wlan-adapteret ikke vil fungere hvis jeg tar ut og setter inn enheter i usb-huben. Dette leder også ofte til at maskinen låser seg... edit: er det ikke bare å slenge prosesser som tar lang tid til bakgrunnen, og fortsette resten av oppstarten? Endret 27. april 2005 av Manuel Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Til alle som vil prøve FreeBSD(Går sikkert med Open og Net også): Link til FreeBSD ndishowto Har en PC online med FreeBSD og wlan nå Lenke til kommentar
escariot Skrevet 27. april 2005 Forfatter Del Skrevet 27. april 2005 Linuxguidens NdisWrapper-artikkel - gå dit og trykk rediger, øverst på siden.For å få med deg det grunnleggende bør du titte gjennom formateringsmanualen. Ikke vær redd for å gjøre noe feil eller skrive uryddig, det viktigste er at du får skrevet noe nyttig. Vanligvis er det flere som ser igjennom endringer, ordner formateringer og flikker på språket etterpå. Lykke til. Får se om jeg ikke tar den utfordringen.. må vel først konse på å gjennomføre hjemme-eksamen i sosant1200 når den kommer på fredag.. Men er det sånn her at man kan ha en grunnleggende (hva er ndiswrapper) side der, for så å opprette andre/linke til andre sider? Jeg kan umulig legge installguide: ndiswrapper for suse og ubuntu på samme side? Manuel edit: er det ikke bare å slenge prosesser som tar lang tid til bakgrunnen, og fortsette resten av oppstarten? Hvis jeg bare visste hvordan man gjorde det så.. gi meg hint? -Escariot Lenke til kommentar
SaiMANN Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) hvorfor får jeg denne meldingen? $ sudo modprobe ndiswrapperFATAL: Could not open '/lib/modules/2.6.10-5-386/kernel/drivers/net/ndiswrapper/ndiswrapper.ko': No such file or directory Endret 7. mai 2005 av SaiMANN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå