pgdx Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Hei. Jeg trenger hjelp til å rippe en god del CD-er. Og jeg hater det, for det tar lang tid, men når man har en komprimert lyd-avspiller, så er det greit med filer som ikke nødvendigvis ligger på en CD. Det den skal gjøre, er at med en gang jeg trykker i en CD, skal den mounte den (om nødvendig) automagisk, for deretter å kjøre et program som først henter info fra cddb.freedb.org (eller andre sider med tilsvarende tjeneste), rippe alle låtene mine til ogg vorbis-filer og legge de inn på ett bestemt sted, med samme enkoding, bitrate, samme måte å gi navn på, og alt det der. Deretter skal den spytte ut CD-en min, og evt. lage en pipelyd, men akkurat den delen skal jeg klare å ta meg av selv. TODO-liste Lage et script som detekterer om en CD har blitt puttet inn Mounte CD-en Finne et program som kan hente info fra CDDB Finne et program som enkelt kan startes fra et script og ha en standard måte å lagre og enkode på Finne og laste ned bilde av coveret PS: Hele prosessen skal skje uten at jeg må trykke på en eneste knapp. Jeg skal kun mate CD-en inn og vente på at den blir spyttet ut igjen. PPS: Jeg har ikke tenkt å distribuere musikken til andre enn nære venner og familie, så ta det helt med ro! Endret 8. mars 2005 av drange_net Lenke til kommentar
gspr Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Svært interessant. Jeg håper du kommer til å dele resultatet med dine medmennesker, i hvertfall hvis det blir såpass generelt brukandes at vi kan ha nytte av det. Spesielt punkt 3 er jeg interessert i. Alle programmer jeg har vært borti, har manglet et eller annet. K3B har imidlertid kommet nærmest, men har det SVÆRE problemet at det ikke er et CLI-verktøy (og er derfor selvsagt ubrukelig for effektive oppgaver som din). *Følge med i denne tråden* Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Hvis det var noe tvil, så kommer selvsagt programmet mitt til å bli patentert og proprietært! Hvis jeg får det til, og det kan bli interessant, kommer jeg selvsagt til å legge det ut under GPL (se signatur)... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) KAudioCreator gjer akkurat det der, utanom å starte rippinga automagisk når du set i CDen. Du må nok trykke på ein knapp BTW: Ein musikk-CD vert vel ikkje mounta? Endret 9. mars 2005 av objorkum Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Kult prosjekt! Bare en liten kommentar, du skal jo ikke mounte en cd du skal rippe (wow, hva ville min mor norsklæreren ha sagt om hun så den setningen) En løsning på problem 1 som kommer dettende inn i hodet på meg er å ha et scipt du kjører i cron hvert minutt: <pseudokode> hvis cd ikke mounted # mount | grep /dev/cdrom cdparanoia -B (i passende temp katalog) hvis ikke errorcode { for i in (*.wav); do oggenc ... $i $i.ogg cddb ... name=... mv $i endeligkatalog/$name } done </pseudokode> Har du tatt en titt på http://search.cpan.org for å se om noen andre har laget en perl modul som henter informasjonen du er på jakt etter? gruble, men hvordan detektere at en CD er satt inn... Man må da få et interrupt eller kunne bruke en ... Ah, hva er det de heter disse kernelfunksjonene.. io.. et eller et annet. edit: der fikk jeg kontakt med search.cpan.org, ser ut som om http://search.cpan.org/~hmersch/WebService...B-0.7/FreeDB.pm bør kunne gjøre noe fornuftig? M. Endret 9. mars 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1aOK6q6F Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg testet et program/frontend som gjør det der den starter rippinga med en gang du setter i en cd (hvis man ønsket dette) ripperx het det tror jeg "apt-get install ripperx" henter info, ripper, encoder med ønsker codec og lagrer filene med riktig navn på riktig sted etc. meget fornøyd testet også KAudioCreator, men den ga meg problemer med LAME av en eller annen grunn. sikkert plbcak-problem -nc Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Trodde goobox kunne gjøre det der... *tester* Lenke til kommentar
zyp Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) For å detecte cd-insetting kan du bruke autorun. autorun -c "abcde -N" ser ut til å gjøre det du vil bortsett fra å laste ned bilde av coveret. Endret 9. mars 2005 av zyp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå