Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmeapparatet virker bare på max..


Anbefalte innlegg

I dag virka plutselig ikke varmeapparatet i min Golf II som det skulle. Det fungerer faktisk bare på max (dvs å sette bryteren på 3), men ikke 1 eller 2. Det er jo igrunn greit, men lydnivået på max er litt kjedlig i lengden, så lurte på om noe kunne ha noen idè om hvorfor det er slik..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti samme problemet på en Toyota Camry og en Opel Omega. Hørte på Opelverksted angående Omega'n, og fikk vite at det var motstandene på trinnene fra nullnivå og til maks som var røket på grunn av overbelastning.

 

De mente at grunnen til dette var at selve vifta hadde begynt å gå tregt, og dermed hadde startet å bruke mer strøm. Det kan jo også være dårlig kontakt mellom bryteren og ledningsettet, kanskje på grunn av fuktighet, kulde osv.

Lenke til kommentar

Stemmer det som blir sagt over her ja. Men det var litt spesielt at både trinn 1 og 2 sluttet å virke helt plutselig. Vanligvis brennes trådene i motstanden av etter lang tids bruk, men da ryker de én og én i slengen.

 

Har ingen erfaring med golf, men det er forholdsvis enkelt å sjekke. Motstanden ligger somregel i nærheten av vifta til varmeapparatet. Grunnen til at vifta virker på full styrke er ganske enkelt at strømmen da går direkte til vifta uten å gå turen innom motstanden.

 

Er du flink med elektronikk kan du sikkert lage deg noen motstander selv, slik at turtallet på vifta senkes. Aldri prøvd dette selv, men i teorien skulle det jo funke :-)

Lenke til kommentar

Som Ezekiel egentlig sier, for-motstanden er kanskje ikke problemet, men selve bryteren i dashen. Disse bryterne ryker for et godt ord.

 

Motstanderen ligger på baksiden av platen med kontakten til viften på viftehuset under dashbordet på passasjersiden.

 

men lydnivået på max er litt kjedlig i lengden
Bytt den ut med en Papst-vifte da. :p
Lenke til kommentar

Hm, OK. Takk for svar.

 

Har ca 0 teknisk innsikt i hva som ligger bak dashbordet, så tror ikke jeg går inni der uten kyndig hjelp. Får høre litt rundt om noen har peil på bil.

 

Dog, bilen er ikke akkurat noe man spanderer de store summene på, blir vel å kjøre med vifta på max og bli surrete i hodet. :)

 

Hva er en papstvifte ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger ny motstand ja, noen som vet hva dette koster..?

 

Hos www.bruktbildeler.com finner jeg "Varmeapparat Komplett", "Varmeapparat Betjening", "Varmeapparat Register", "Varmeapparat Motor" og "Varmeapparat Kran".

 

Under hvilken av disse går motstander..?

Lenke til kommentar

IMO så er det bare tull å kjøpe noe av det der.

Stikk til nærmeste høgger og plukk motstanderen av hvilken som helst 2'er golf(samme motstanderen på dem alle sammen).

 

Skru av nedre del av dashbordet på høyresiden, dra av skumplast-dekselet og du ser viftehuset.

Golf-052.jpg

På bildet er riktignok hele dashbordet fjernet, motstanderen er innringet.

 

Motstanderen sitter på innsiden av metallokket.

Golf-064.jpg

 

Delenummeret skal være: 191 959 263 C

 

Det eneste verktøyet du trenger, er et Phillips-skrujern.(+)

Lenke til kommentar
Skrudde av nedre delen av dashbordet og fant det bildene viser. Så det jeg skal ha, er den metallbiten (med alt på) som de to ledningene på det nederste bildet er festet på..?

Helt korrekt :)

Den delen er formotstanderen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...