Gå til innhold

Lydløs PC kjøp:

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en stillegående pc, som duger til videoredigering og kanskje litt eh... spilling. (Men ikke si det til dama)

Vil ha en kvalitetsdata, som er forholdsvis nøytral. Tør ikke prøve meg inn på vannkjøling.

Tenkte på dette oppsettet:

AMD64 3000+

Asus A8N-SLI Deluxe Hovedkort S939 PCI-E nForce4 SLI

Thermaltake 350W Fanless PSU2x4pin floppy 2x4pin SATA 1x20pin 1x4pin 12v 9x4pin

Cooler Master Wave Master Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

Asus EN6600GT GeForce 6600GT 128MB PCI-E PCI Express,

NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk

Maxtor DiamondMax 10 300GB S-ATA 16MB cache 7200RPM NCQ

Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched

Creative SB Audigy 2 ZS, Bulk PCI Lydkort,THX,7.1,24-bit/192KHz

3x PAPST Vifte 80x80x25mm (12db) (fjerner viftene i kabinettet fra før)

NorthQ 3312 Giant UFO CPU-Kjøler 120mm Fan (12-24db)

Pris ca: 13000 hos komplett

Noen som har noe å si på det oppsettet?

Jeg lurer på følgende:

1. Vil Thermaltake fanless psu passe inn i Cooler Master kabinettet.

2. vil det bli problemer med plass når jeg bruker den NorthQ cpu kjøleren på Asus hovedkortet?

3. Bråker Asus skjermkortet mye?

4. Vil det bli en stille pc, burde jeg vurdere andre alternativ?

5. Blir det problem å koble 2 serial ata hd til strømforsyning, ser at den har bare 1 serial ata?

Takk til alle som kan svare på noen av disse spørsmålene.

Har hatt samme "prosjekt" som deg med 2 maskiner.

men har noen tips:

psu: hvor mange ampere klarer den ved 12volt?

Har en 400w northQ psu som ikke takler å dra igang min xp3000+ (15ampere @12v)

kjöp heller en som takler litt mer selv om den kanske har en vifte i, bytter du vifta til eksempel en 120mm silenX så vil den fortsatt nesten vaere umulig å höre.

Du kan da dessuten fjerne kabinett viftene!

Fjern også grillen foran vifta, lager bare lyder..er vel ingen småunger som ska leke inni maskina di uansett vel?!

cpu: köp deg en heatpipe kjöler, anbefaler thermalright sin STERKT (xp-120 for s939), sett på en silenX vifte. Ikke glem kjölepasta, tempen på ene maskina mi datt med 20grader når jeg tok på kjölepasta!

harddisk: vis du har en maskin som min (1stk 92mm 9db vifte + 1stk 11db i psu) så vil du KUN höre hardisken, har ikke löst dette problemet enda, men vurderer å bygge meg noen egen harddisk dempning eller teste silenX sin!

Får du dempa hardisken er maskina "lydlös"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Interessant tråd. Stillegående løsninger opptar meg mye, og har nå (endelig) fått mekket opp en meget støysvak pc.

1. AMD 64 Winchester 3000+

2. Bitspower Silent storm CPU kjøler

3. MSI K8T NEO2 FIR, K8T800PRO, Socket-939 hovedkort

4. Sapphire X800SE skjermkort

5. Arctic Cooling VGA Silencer ATI 4 VGA Kjøler (ATI X800)

6. Samsung Spinpoint harddisk

7. Antec Sonata kabinett 380W

Noen tips:

- Bitspower CPU kjøler har en svært stor vifte, noe som innebærer at vifta kan kjøre med lavere hastighet, følgelig mindre støy. Problemet her er at enkelte hovedkort har lagt CPU-sloten slik at man ikke kan bruke så stor vifte.

- Kjøp et hovedkort uten vifte, K8T hovedkortet har kun passiv kjøling.

- X800SE har mindre åpne pipelines enn X800, og dette systemet gir rundt 8000 i 3DMARK03. Men det er uproblematisk å overklokke kjerna. Med enkle grep får man rundt 11000 i 3DMARK03.

- Arctic Cooling anses for å være svært støysvak, men den er faktisk den mest bråkende komponenten i maskinen. Fordelen er denne kjøleren fører varmlufta rett ut av kabinettet.

- Spinpoint harddisken er støysvak, hører den ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

synest det er mye stress om strømforsyning her :p

folk kjører 4000+ og 6000gt i shuttle kabinett som har psu på 240 w og det uten problemer.

for en vanlig bruker er 350w nok! man skal ikke slite med 3000+ når man har 400w, hvis man da ikke har 7 HDD og 6 DVD brennere.

bruk penger på noe mer fornuftig, som et litt heftigere skjermkort. du må seriøst vurdere hightech sine skjermkort med IceQ II kjøling. de er på under 20dB og varmen kjøres ut av kabinettet, da blir det jo selvfølgelig kaldere i kabinettet og man kan roe de andre viftene litt. les litt rundt om dette. jeg lette lenge rudt etter det optimale skjermkortet med tanke på lyd, varme, ytelse og pris. endte opp med x800xl med IceQ II kjøling.

legger ved en link for sikkerhets skyld. :D

http://www.guru3d.com/article/Videocards/187/

Lenke til kommentar
Hei. Interessant tråd. Stillegående løsninger opptar meg mye, og har nå (endelig) fått mekket opp en meget støysvak pc.

Noen tips:

- Bitspower CPU kjøler har en svært stor vifte, noe som innebærer at vifta kan kjøre med lavere hastighet, følgelig mindre støy. Problemet her er at enkelte hovedkort har lagt CPU-sloten slik at man ikke kan bruke så stor vifte.

- X800SE har mindre åpne pipelines enn X800, og dette systemet gir rundt 8000 i 3DMARK03. Men det er uproblematisk å overklokke kjerna. Med enkle grep får man rundt 11000 i 3DMARK03.

- Arctic Cooling anses for å være svært støysvak, men den er faktisk den mest bråkende komponenten i maskinen. Fordelen er denne kjøleren fører varmlufta rett ut av kabinettet.

passet den kjølern til det hk uten problemer?

har faktisk satt opp nesten helt nøyaktig samme oppsett til min fremtidige pc. :)

edit: og støynivået på psu'n, er det holdbart?

Endret av phax
Lenke til kommentar
så denne NorthQ psu'n vil ikke holde til en s939 3000+ engang?

drev og vurderte den selv faktisk..

Den holder for mitt oppsett med 3000+ uten problemer. Ville nok gått for noe annet om du tenker deg 6800gt/u i sli. Men den største problemet med denne er at den bråker betydelig mer enn det som er oppgitt. Så om du er ute etter en stille maskin så dropper du denne.

Lenke til kommentar

Noen tips:

passet den kjølern til det hk uten problemer?

har faktisk satt opp nesten helt nøyaktig samme oppsett til min fremtidige pc. :)

edit: og støynivået på psu'n, er det holdbart?

Ja, alle komponentene passer sammen i dette oppsettet (med unntak av kontakten som kommer fra USB-tilkoblingene i front på kabinettet, den passer ikke på MSI hovedkortet. Kontaktene fra kabinettet er litt mindre enn festet på hovedkortet).

Antec Sonata har en stillegående PSU og en svær 12 cm vifte på baksiden. Ingen andre vifter foran eller på siden. Jeg vurderte Nexus Breeze og Arctic Cooling T1/T2, men valgte Antec-kabinettet. Er svært fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Tjohei, den Mist strømforsyningen såg ut som noe jeg trenger :)

Ja, ikke sant? ;) Her er forresten en lang tråd om den, med mange fornøyde brukere.

Ser at jeg ikke har klart å overbevise deg om XP-120 kjøleren enda, så da anbefaler jeg deg å lese dette review'et på SilentPCReview, hvor han konkluderer med:

I'll say it again: Wow! Thermalright has hit one out of the park with the XP-120. It outperforms any heatsink I've ever used by a big margin. It is especially impressive running fans at a near-silent 5 volt setting. This would be the perfect air-cooled heatsink except for clearance issues with a few motherboards.

Og det sistnevnte er ikke noe problem med Asus A8N-SLI, og jeg vil tippe at A8N-E heller ikke vil ha noe problem. Jeg kan forøvrig nevne at det har blitt testet flere kjølere på SPCR etter at de testet XP-120, og det er ingen som har tatt over tronen enda... :thumbup:

Lenke til kommentar

OK Tjohei du har overbevist meg, jeg tar XP 120 kjøleren også. Den såg stor ut.

Samsung Spinpoint virker grei den, bortsett fra at jeg har sett at den har litt dårligere ytelse i forhold til de raskeste. Ref test PCWORLD1/2005

Maxtor og Seagate har jo begge raske s-ata disker, men går de i Sunbeam hd silencer?

Jeg tror jeg vil bruke ganske mye penger på å få et godt kabinett som støyer lite. Jeg skal bare ha 1 dvd brenner og 1 hd i det, så det trenger ikke være så stort. Men kvalitet er viktig, og ingen plexi glass eller noe. Sort eller aluminium.

Synd at ikke dette er mye billigere :)Zalman TNN 500A

Lenke til kommentar
OK Tjohei du har overbevist meg, jeg tar XP 120 kjøleren også.

Hehe, jeg er ihvertfall strålende fornøyd. Det er ikke store luftgjennomstrømningen gjennom min XP-120 (bruker en 12dB Papstvifte), men jeg kommer likevel aldri høyere enn 42C etter et par timer Half-Life 2.

Synd at ikke dette er mye billigere :)Zalman TNN 500A

De selger det jo på Microplex, da... ;)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg er ihvertfall strålende fornøyd. Det er ikke store luftgjennomstrømningen gjennom min XP-120 (bruker en 12dB Papstvifte), men jeg kommer likevel aldri høyere enn 42C etter et par timer Half-Life 2.

hvilke cpu har du? og har du mange kabinett vifter?

begynner nesten og vurdere denne selv til mitt fremtidige pc prosjekt. hører du den 12db vifta de noe særlig? og tror du det er mulig å kjøre den på lavere volt?

Lenke til kommentar
hvilke cpu har du? og har du mange kabinett vifter?

begynner nesten og vurdere denne selv til mitt fremtidige pc prosjekt. hører du den 12db vifta de noe særlig? og tror du det er mulig å kjøre den på lavere volt?

Jeg har 3000+ 90nm. Jeg har et litt spesielt prosjekt på gang med kjølingen av kabinettet mitt (skal vise fram når jeg er ferdig), men det som kjøler kabinettet mitt er PSU og en 12dB Papst på 12cm. Kan ikke si jeg hører noe til den vifta, men det er fordi jeg ikke har kommet så langt at jeg har fått bytta ut vifta ("vepsen") på chipsettet enda, og PSU'en bråker mer enn jeg skulle ønske. Tror det ikke skal være noe i veien for å undervolte vifta, men da må du belage deg på load temperaturer over 50C og ingen overklokking, men stille blir det... :yes:

hvordan blir det med XP-120 og passiv chipset kjøler???? blir kanskje i veien for hverandre de??

noen som har erfaring??

Det kommer helt an på hvilket hovedkort du har. Det er ikke noe problem på A8N-SLI, ihvertfall... :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har 3000+ 90nm. Jeg har et litt spesielt prosjekt på gang med kjølingen av kabinettet mitt (skal vise fram når jeg er ferdig), men det som kjøler kabinettet mitt er PSU og en 12dB Papst på 12cm. Kan ikke si jeg hører noe til den vifta, men det er fordi jeg ikke har kommet så langt at jeg har fått bytta ut vifta ("vepsen") på chipsettet enda, og PSU'en bråker mer enn jeg skulle ønske. Tror det ikke skal være noe i veien for å undervolte vifta, men da må du belage deg på load temperaturer over 50C og ingen overklokking, men stille blir det... :yes:

høres lovende ut. :)

er ikke så utrolig opphengt i tempraturene, bare de holder seg innfor akseptable grenser. støy først, så tempratur. ;)

Lenke til kommentar

Har ikke orket å lese igjenom alt...

Image&Shapetek sine kabinetter har 1.2 mm tykke plater, noe som hjelper mot støy. Kjøper du noen lydmatter skulle det bli veldig bra!

Den er stor og romslig, lett å arbeide i og det er plass til nok av hdd oppheng for viberasjonsdemping!

Også er det så pent :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...