Hansforum Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Tenkte å lage en stillegående pc, som duger til videoredigering og kanskje litt eh... spilling. (Men ikke si det til dama) Vil ha en kvalitetsdata, som er forholdsvis nøytral. Tør ikke prøve meg inn på vannkjøling. Tenkte på dette oppsettet: AMD64 3000+ Asus A8N-SLI Deluxe Hovedkort S939 PCI-E nForce4 SLI Thermaltake 350W Fanless PSU2x4pin floppy 2x4pin SATA 1x20pin 1x4pin 12v 9x4pin Cooler Master Wave Master Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning) Asus EN6600GT GeForce 6600GT 128MB PCI-E PCI Express, NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk Maxtor DiamondMax 10 300GB S-ATA 16MB cache 7200RPM NCQ Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Creative SB Audigy 2 ZS, Bulk PCI Lydkort,THX,7.1,24-bit/192KHz 3x PAPST Vifte 80x80x25mm (12db) (fjerner viftene i kabinettet fra før) NorthQ 3312 Giant UFO CPU-Kjøler 120mm Fan (12-24db) Pris ca: 13000 hos komplett Noen som har noe å si på det oppsettet? Jeg lurer på følgende: 1. Vil Thermaltake fanless psu passe inn i Cooler Master kabinettet. 2. vil det bli problemer med plass når jeg bruker den NorthQ cpu kjøleren på Asus hovedkortet? 3. Bråker Asus skjermkortet mye? 4. Vil det bli en stille pc, burde jeg vurdere andre alternativ? 5. Blir det problem å koble 2 serial ata hd til strømforsyning, ser at den har bare 1 serial ata? Takk til alle som kan svare på noen av disse spørsmålene. Lenke til kommentar
phax Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) kjøp SilenX vifter fra vendur.no, de er stillere og flytter mer luft. skjermkortet bråker nok endel iforhold det du har satt opp ellers der, ville vurdert noen alternativ kjøling til det. ellers kan du jo vurdere noe vibrasjonsdemping til harddiskene. og kanskje noen dempematter i kabinettet. ser ut til at det vil bli en relativ stille pc det her ja. skal du ha det stillere kan du jo vurdere vannkjøling. edit: psu'n skal passe ja, regner med den følger normal atx standard. med cpu kjølern vet jeg ikke. er ikke noe problem med to s-ata disker, er bare å skaffe en overgang. Endret 8. mars 2005 av phax Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Papstviftene er bra og stillegående. Derimot diskene du har valgt, er noen av de mest bråkete på markedet. Samsung, Hitachi og Seagate er blandt de stilleste. Litt forskjell mellom idle/load-støy. Det finnes en detaljert oversikt med ytelse og støy på internett. Hvis du er interissert, kan jeg forsøke å finne den igjen. Har du vurdert et støydempet kabinett? Hva med et Nexus Breeze 400 med en stille 400W strømforsyning (16.9 dB(A) i idle). 400W modellen er litt roligere enn 360W modellen. Skjermkort er også en fæl støykilde. Hvis du virkelig vil ha det stille ville jeg vurdert å modifisere skjermkortet med ny kjøler. Med kloke valg og litt ekstra penger får du fort en datamaskin som er støysvak. Etter min mening er det virkelig vært pengene. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Vet ikke om de er for svake, men... http://forum.hardware.no/index.php?showtop...1705&hl=bequiet Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 3xSilenx 80mm 9dba vifter er lagt til listen min. Eller er de kraftige nok? Skjermkortvifte. Er det vanskelig å skifte den? "SilenX Luxurae HDD støydemping" er den noe å ambefale for de to hdd med tanke på varmgang. Eller burde jeg valgt "Nexus Disktwin - Sølv" Blir de for varme, bør jeg ha mer kjøling? Takk for tipset Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Rolfove. Det hadde vært supert hvis du kunne funnet oversikten over hdd. Jeg ønsker noe som er veldig raskt og forholdsvis stille. Jeg har i dag to 120gb deskstar hd'er i raid 0 som bråker for mye. Tenkte å ha en rask system hd, og en stor og helst litt rask for resten. Tenkte at 16mb minne som Seagate og Maxtor sine nye har må være fint. Lenke til kommentar
Naxzo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Hvis du skal ha en lydløs pc vil jeg informere deg om av chipset viften på hovedkortet bråker mye. Mer om kortet kan du lese på denne forum posten: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=351688 Sitat fra innlegget: "Nortbridge viften bråker" Mange har klagd over at det er for mye med 8000 o/min på NB viften, problemer ang dette er tatt opp på en nabotråd hvor Lord_Linus har montert en Zalman NB kjøler til kun 69kr som fungerer topp, er helt lydløs (passiv ribbe) krister461Man kan også bruke vifte styring, jeg har stilt viften ned til 6000 o/min og den er helt stabil. På side 68 er det lagt ut bilder av en zalman passiv kjøler, dr er det også tips for hvordan man kan montere den og samtidig få plass til ett stort eller to vanlige skjermkort. Oppdatering: På denne nabotråden har vi fått et svar fra ASUS.NO -Gå innpå side 11 og les Loffelur:HIS 3dkort og zalman chipsett kjøler funker ikke hvis man ikke vil kappe:( Innlegg fra nabotråden: nabotråd Jeg har gitt feedback til produkt-sjefen på alle klagene på chipset viftene på A8N-SLI, og idag har jeg fått tilbakemelding fra produktsjefen i Taiwan at dette vil bli fikset på fremtidige kort. Det er en mager trøst for de som allerede har kjøpt, men det er i hvert fall bra at deres klager blir hørt og gjort noe med! Med vennlig hilsen Preben Stub | ASUS Nordic ASUSNO har gitt beskjed om at den bråker og vil forbedre chipset viften med en mer stillegående vifte i nærmeste fremtid. Men så kommer spørsmålet: Hvor lang tid tar det før de utbedrete kortene ankommer Norge og forhandlerne? Det er ikke lett å vite... ASUSNO skrev innlegget 08/03/2005 og jeg vil tippe at det annkommer Norske forhandlerne etter at de "gamle" er utsolgt og det vil si ca. slutten av mars/begynnelsen av april? Jeg ville også ha skiftet ut kabinettet ut med et Thermaltake Xaser Tsunami Aluminium kabinett. Det har god plass, ligner litt på Cooler Master Wave Master, harddiskplassene er vibrasjonsdempet (det vil si mindre støy), det er god luft sirkulasjon i, lett (i kg), og det er pent. Flere spesifikasjoner om kabinettet finner du på denne linken: http://www.thermaltake.com/xaserCase/tsunami/sna/sna.htm Endret 22. juni 2005 av Naxzo Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 ja visst ikke chipsett har passiv kjøling må du for all del kjøpe det. den vifta er vel normalt sett en 40mm vifte, bråker fælt.. det Thermaltake Xaser Tsunami kabinettet er vel dobbelt så dyrt eller no sånn? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 du har en del bra på gang her, driver med samme prosjektet og har endt opp med mange av de samme delene. MEN! jeg ville droppa kabinett og strømforsyninga. og heller kjøper dette kabinettet. tester utrolig bra på kjøling og lydisolasjon. har innebygd støy og vibrasjons demping til harddisken. http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11911 pengene du da sparer legger du i dette skjermkortet(HIS x800xl iceQ II) his reklamerer med under 20dB på det. har også testet bra. 6600gt er et bra kort, men blir for svakt om du vil ha det ei stund. hvis du synest det blir for heftig ville jeg uansett anbefale et his kort med iceQ II. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26760 så ville jeg droppa raptoren...... har hørt den og den ikke spes lydløs. hvis du vill ha 2 kan du gå for 250 GB av den Maxtor DiamondMax 10 du alerede har valgt. som du vet yter den like bra som raptorn og er 8 ganger så stor og stille. veldig rart at ingen snakker om denne disken er jo bare raptor over allt Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 du har en del bra på gang her, driver med samme prosjektet og har endt opp med mange av de samme delene. MEN! jeg ville droppa kabinett og strømforsyninga. og heller kjøper dette kabinettet. tester utrolig bra på kjøling og lydisolasjon. har innebygd støy og vibrasjons demping til harddisken. http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11911 ... Hei, jeg har lest endel tester, og brukererfaringer på det kabinettet der, og ikke alt var like rosenrødt. en del negativt om de innvendige løsningene og viftene var nok ikke så stillegående som de skulle ha det til. Ser at HW.no gir de stort pluss for lavtstøynivå, men jeg er sletts ikke sikker på hva de regner som stille da. dette med støy er veldig individuelt.. Lenke til kommentar
M4c Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Arctic Cooling T1 er et middels stille kabinett, men dog langt fra de beste i "lydløs"-klassen. Anbefaler de som er intressert i emnet å lese på SilentPCReview.com. Konklusjoner fra det jeg har lest der: Maxtor DM10 anbefales både for lite lyd og høy ytelse. Gode kabinetter er Antec SLK 3000 eller SLK 3700BQE, eller det beste alternativet Silverstone Termjin 06. Tror ikke HW.no har så stor kompetanse på støydempning. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Artic Cooling er absolutt et kabinett som er støysvakt, ingen tvil om det. Men en PC blir ikkemer støysvak en den delen som bråker mest. Hjelper lite ¨bruk 9 db kabinettvifter så lenge resten ikke står i stil. Jeg gjorde tabben å kjøpe hitachi 160 s-ata,greit den er rolig, men ikke i forhold til seagate. Samsung har en meget merkbar knatring når den jobber. Så vel min mening e at skal en ha støysvake disker så hold deg til seagate. Valgte selv et MSI mico-ATX med ATIXpress200 hovedkort til socket 939, er ingen vifter på det. Men siden jeg kun spiller general, så duger faktisk det integrerte grafikkortet meget bra. Artic cooling sine cpu vifter til 64-3000 tusler på rundt 1000 omdreininger så den er ikke hørbar, 12 -24 db Kan også anbefale Artic cooling sine kabinettvifter 12-18 DB, absolutt ikke hørbare. har selv en 350 w fortrun source spesial edition, med justerbar 12 cm vifte, også rimelig støysvak, men sammen med hitachi disken er det de delene som gir mest støy hos meg, hitachi disken siden den gir resonans i kainettet. Eller så burde du lese HTPC guiden som øyvind skrev, han fikk vist det helt støyfritt. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Eg vil, som andre her, anbefale PSU med 1 justerbar 12cm vifte. Den vifta ligg inne i pcen og vil ikkje bråke so mykje, luftgjennomstrøyming må du uansett ha i kabinettet. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Har ikke lest så grundig her, men her er et par tips fra meg. 1. Bruk SilenX vifter istedet for Papst (ser det er nevnt, men gjentar det likevel) 2. Hvis du skal bruke maskinen til *litt* spilling, fins det stillere alternativer enn Asus' 6600GT. For eksempel har Sapphire et XT700 Pro med AC VGA Cooler inspirert kjøler. Og med en viftestyring imellom kan det bli riktig så stille. Eller du kan sette på andre kjølere, hvis du er i mekkehumør. 3. Hvis du først er i mekkehumør, vil jeg anbefale det hovedkortet med en passiv kjøler fra Zalman eller Revoltec. Merk at her kan det oppstå en konflikt mellom skjermkortkjøler og chipsettkjøler, men det kommer helt an på hvilken skjermkortkjøler du velger. 4. Kjøper du 939 AMD64, så sørg for å få 90nm (Winchester) versjonen (det skal stå BIBOX i modellnummeret). 5. Jeg kan anbefale Thermalright XP-120 kjøler til cpu. Med den holder det med en superstille 12cm vifte. 6. Gjør deg selv den tjenesten og kjøp Samsung disker. Med mindre du er veldig avhengig av diskytelse, så holder de i massevis. Det kan også lønne seg å henge dem opp i noe slikt. 7. Aluminiumskabinetter er pene og lette og alt det der, men de er gjerne mer støyende også. Mer solide kabinetter i stål demper vibrasjonsstøy mye bedre og tar også av lydstøy bedre. Hvis du virkelig vil gå dypere i dette, vil jeg anbefale www.silentpcreview.com. Der har de mye informasjon for støyfanatikere. I motsetning til mange andre sider, som sier at ting er veldig stille, eller "vi kunne ihvertfall ikke høre noe til den", så går overnevnte side virkelig grundig til verks, og er for alle med følsomme ører. Lykke til! Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Takk for masse gode forslag her, jeg er ikke i særlig mekke/modde humør: Jeg har hatt Asus hk'er nå i de 2 siste pc'ene og er så godt fornøyd så langt. (Asus A7V i forrige og P4B533-E i nåværende). Etter det jeg har sett nå så tror jeg ikke at Asus A8N-SLI Deluxe er det rette for meg, og vil ikke ha en støyende northbridge, og jeg tror ikke jeg kommer til å kjøre SLI. Kanskje Asus A8N-E er noe for meg da, ser komplett får det inn snart. Hvis det er stillere, ikke har SLI, men det meste annet, må vel det være en god løsning. Eller bør jeg prøve noe nytt, kanskje Asus ikke er noe for meg lenger? Synd for jeg liker godt asus probe programmet Skjermkort ja, ser at "Knopfix" mener at MSI GeForce 6600GT støyer mindre. Når det gjelder kabinett så virket Wave master kabinettet godt. Fikk bra omtale Club Overclockers Men Silverstone TEMJIN TJ06 virker også bra. Artic Cooling likte jeg ikke, det såg rett og slett for puslete ut, men ser det har fått bra kritikk det også. Når det gjelder Thermaltake sin vifteløse PSU, så tror jeg heller at jeg går for en med vifte som er stillegående, ser ut som i de fleste løsninger ikke er psu viften som er noe problem, og en den gjennomstrømningen en kan få. Noen forslag til en god og kraftig psu. De fleste er vel billigere enn de 1200kr den vifteløse koster. Jeg kunne tenkt meg et kabinett og en psu som kan holde i flere oppgraderinger fremover. Jeg kutter ut diskettstasjon og hadde det vært opp til meg så kunne jeg godt sluppet å hatt all slags gamle paralell og seriell porter på hk'et også. Jeg tror jeg går for maxtor 16mb, 300gb hd alene. (takk Leiveinar) Forstod at den ikke ble særlig varm, så da skulle det vel gå å ha den i Noice Reducer eller må en ha en vifte til å blåse på den i tillegg? Kom med flere innspill. Jeg må gå i tenkeboksen Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Asus A8N-E tror jeg kan være helt genialt. Har ikke hørt noen tilbakemeldinger på det, men hvis det virker like bra som mitt A8N-SLI Deluxe, så har du gode tider foran deg. Det skal vel også ha passiv kjøling på northbridgen. Sier Knopfix noe om 6600GT her...? Er ikke helt hundre oppdatert på hvilke skjermkort som kommer med bra kjølere, for jeg er innstilt på å bytte kjøler uansett. Selv har jeg satt en passiv heatpipe klunk på mitt Club3D 6600GT og det går helt greit med god luftflyt. Du burde ikke høre for mye på overklokkere når de sier at et kabinett er bra, hvis du er opptatt av støy. De har helt sikkert rett i at et kabinett er bra, men de er ikke alle like flinke til å gå støyegenskapene etter sømmene. Jeg personlig har et slikt kabinett, og det funker ganske greit. Ellers ville jeg valgt Chieftec hvis jeg skulle kjøpt noe annet. Ellers sikler jeg på Antec P180 men det kommer nok ikke før om en stund... Ang. PSU, så er det mange som skryter av denne. Den skal ihvertfall holde en stund, powermessig... Lenke til kommentar
facedancer Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg kjører et ganske likt oppsett som det du kjører men har moddet litt. Jeg er en n00b på modding, men det gikk helt greit likevel. Dette er det jeg kjører: 1. ASUS k8n-sli deluxe med passiv zalman chipsetkjøler. Dette fungerer helt topp 2. Gainward 6600gt golden sample med passiv zalman GPUkjøler. Dette fungerer topp 3. NQ giant ufo cpu kjøler. Denne bråker mer enn jeg håpet på når den kjører på max rpm, men jeg kjører den på laveste rpm og da er den nesten lydløs. 4. NQ 4001 silent PSU. Dette er den komponenten som bråker mest, så jeg planlegger å bytte vifta i denne. 5. en raptor 74gb og en maxtor 200gb som henger i et hjemmelaget strikkoppheng. Dette fungerer helt utmerket Systemet mitt er rimelig stille. PSUen er faktisk den største om ikke eneste støkilden Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Hei Facedancer. Takk for den. Jeg lurer på om du merker noe forskjell på Raptor hd og Maxtor i hastighet og støynivå. Forstår at Maxtor 200gb er litt tregere enn 250 og 300 da disse har 16MB minne mot 8mb på 200gb. Ville det gått bra å hatt de inn i hard disk silencer? Ville du rådet meg til å kjøpt en annen cpu kjøler enn northQ ufo kjøler? Fant en test av ASUS AX700 Pro som skal være ganske stillegående, noen som har testet den? Generelt så ser det ut som om en må modde for å få et skjermkort som ikke støyer? Tjohei, den Mist strømforsyningen såg ut som noe jeg trenger Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Vet ikke om det er for risky, men du kan jo kikke på en slik løsning til cpu også: http://www.psdata.no/ps.asp?it=108490 Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Vet ikke om det er for risky, men du kan jo kikke på en slik løsning til cpu også:http://www.psdata.no/ps.asp?it=108490 den virket jo interessant på papiret, men leste noen tester her på s939 3200+, og uten vifte på den så gikk tempraturen opp til 60-70 grader ved full load. samtidig som den lett kunne påvirke northbridge tempraturen ganske mye.. i negativ retning selvsagt. tror nok jeg selv vil ta det tryggeste valget og ta en kjøler med en stille 12cm vifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå