akerb Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Hei! Jeg driver mye med produksjon av musikk, og i det siste har jeg begynt å se mer og mer behovet for å dra med meg maskinen ut av huset for å ta opp live-jobber, bruke softsynther live osv. Dette er imidlertid en del pes (drasse med seg maskin, 21" CRT, synth osv ), så det slår meg at det selvsagt er mer ideelt med en bærbar. MEN... jeg har ikke så mye erfaring med ytelse på bærbare på slike ting, så om noen har peiling på dette er jeg takknemlig for innspill. Jeg bruker for det meste Sonar og diverse DXI softsynther og DX effekter. ----------------------- Stikkord om behov, preferanser osv: ** Rask CPU, slik at softsynthene ikke lagger ** Rask harddisk, slik at jeg ikke mister frames ved opptak (kommer uansett også til å bruke ekstern firewire disk, men jeg bare nevner det) ** Stor skjerm, slik at jeg ser hva jeg holder på med (og får plass til masse info). ** Bra grafikkort, slik at jeg evt. kan spille litt når jeg kjeder meg. Typ. ATI R9700 eller bedre (?) ** Pris: fortrinnsvis maks 20.000, men fleksibel ** "blåser" i batteritida, maskinen kommer 99% til å være tilkoblet strøm. ** "blåser" i vekta (til maskinen, ikke min egen ). Selv 4 kilo er lavere enn 40 ** Vil IKKE ha MAC, mest pga. programvaren jeg bruker (Sonar), og pga. prisnivå generelt på mac **EDIT: Glemte å si at jeg bruker eksternt Behringer lydkort , sånn at ingen skal tro at jeg har planer om å bruke det interne lydkortet på lappen ----------------------- Foreløpig har jeg disse kandidatene: HP Pavilion zd8000EA (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...5-12090258.html) Dell Inspiron 9300 (http://www1.euro.dell.com/content/products...c=no&l=no&s=dhs). ACER Aspire 1800 http://www.acer.no/acereuro/page4.do?dau22...&crc=1018396314 (noen som vet hastigheten på disken på Aspire 1800)? Står ikke i spesifikasjonene på Acer sin www?) ACER Ferrari 3400 http://www.acer.no/acereuro/page4.do?dau22...&crc=1665569706 Andre forslag, vurderinger av forslagene mine osv mottas med stor takk! P.S. Vil ikke ha forslag på Shuttle-bokser med tilhørende flatskjerm, det vurderer jeg separat **EDIT: Lagt til flere maskiner Endret 9. mars 2005 av akerb Lenke til kommentar
WladimirPutin Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Dell Inspiron 9300 Tenk deg 17" med 1920x1200 pixler. Det finnes neppe andre bærbare maskiner som kan matche den skermen. Heller ikke stasjonære maskiner pleier å ha så høy oppløsning, og det sier en del. Endret 8. mars 2005 av WladimirPutin Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hvis du skal ha opptak som skal brukes på f.x. cd utgivelser bør du definitivt ha en ekstern DA konverter. Disse kan fort koste masse kr. Vet ikke hvordan usb lydkortene yter, men kan med sikkerhet si at innebygget lydkort i bærbare maskiner er for dårlig. Du kommer (som du selv antyder) til å være avhengig av en å bruke firewire disk for å få høy nok hd ytelse. Du må da selvsagt ha en som er basert på 3.5" disk. (laptop disk med fw tilkobling er jo ikke no raskere enn en innebygget hd.) Naturlig nok må også maskina ha FW tilkobling. Ellers bør du tenke på å få en stor skjerm med HØY OPPLØSNING! (Mange reklamerer med 17" som bare gir xga oppløsning.) Minst 1024 vertikale piksler synes jeg er kjekt. Mye ram er også viktig. Minst 1GB. I denne sammenhengen er ram mye viktigere på laptop enn stasjonær, pga hd ytelsen. På prosessorfronten ville jeg valgt en pentium M med stor cache. Da får du batteritid som en liten bonus også. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Har forøvrig dårlig erfaring kvaliteten med HP maskiner, men det er et par år siden sist jeg var borti dem, så det kan ha endret seg. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Har forøvrig dårlig erfaring kvaliteten med HP maskiner, men det er et par år siden sist jeg var borti dem, så det kan ha endret seg. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Min mobile DAW: Acer Ferrari 3200 m/Corsair 1GB RAM 3200 og 7200 RPM HD. Acer Ferrari 3400 (Fant ikke 3200 i farta). RME Fireface 800 firewire lydkort: RME Fireface 800 Extern USB2/Firewire HD. Seagate Barracuda (Jeg har 300GB versjonen men...) + diverse bokser, POD XT Pro, etc... satt inn i et 6 unit mobilt rack. Er ganske fornøyd med mobiliteten. Jeg tar ikke opp så mye lyd når jeg ikke er i studio. Jeg ville bare bli litt mer mobil så jeg kan jobbe fra hvor jeg vil. Hytta, Bahamas, etc... Det jeg tar opp er stort sett vokal og/eller gitar. Ellers går det mest i soft samplere/synther. Kjører forøvrig Cubase SX3. Endret 8. mars 2005 av oblivian Lenke til kommentar
akerb Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Hei alle sammen, takk for gode innspill! Leser kommentaren ang. lydkort. Jeg glemte i farten å si at jeg har et slikt som jeg bruker til musikk: http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23604 ...så akkurat den biten har jeg orden på. Lenke til kommentar
Muntiadok Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Mitt forslag: Acer Travelmate 8104, evnt med en ekstern lcdskjerm for dobbelt skrivebord dersom du gidder å dra på det. Pris fra 18700,- sonoma 2,1 ghz prosessor radeon x700 1gb ddr2 ram dvi! Lenke til kommentar
kR- Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hadde satset på maskinen fra Dell. Dog, om du har tenkt å ha med deg maskinen mye er ikke 17" å anbefale. Det må du føle litt på selv. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Er du forresten fornøyd med B-Control? Selv styrer jeg unna Behringer, but thats me... Ang' live jobber, hvordan skal du få tatt opp f.eks. et band med så få innganger? Jeg ville nok investert i en ekstra DA/AD konverter, så man i ihvertfall får ekstra 8/8 inn/ut. Og kanskje litt høyere kvalitet på DA/AD konverteren. Det er tross alt det vikigste komponentet i kjeden. Stinker den vil alt annet også stinke. Endret 9. mars 2005 av oblivian Lenke til kommentar
akerb Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) oblivian: Jeg er happy med Behringer boksen, og tar ikke opp hele band, så trenger ikke flere innganger. Om noe, tar jeg opp hele live-jobben som "liveopptak", og ikke som separate kanaler. Jeg kjøpte Behringeren for å kunne ta opp f.eks. vokal og gitar samtidig, evt. f.eks. øvre og nedre del av en Digeridoo, forskjellige mikkinger på perkusjon osv. Er langt fra "hardcore" studiofantast Men kommer sikkert dit en gang, om jeg får tid! Endret 9. mars 2005 av akerb Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Skal du ha en god maskin så er en IBM laptop å anbefalle. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Denne pcen skal vere ideell: Fujitsu Siemens Amilo A1630 15.4"WXGA ATI9700,A64-3700+,2x512MB,80GB,DVDRW,XPH. Den har en veldig god cpu, 1GB ram, bra skjermkort, dvd-brenner, stor harddisk og mye mer. (Prisen er også mye bedre i forhold til ytelse enn Acer Ferarri) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå