frejoh Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hei! Har et lite spm. som jeg håper en eller annen "guru" kan hjelpe meg med. Har en FC3 install oppe, med apache, ssh, vsftpd og samba server gående. fungerer utmerket. Bruker den i tillegg som min desktop maskin. Linux fungerer som min daglige maskin! endelig! Men; NTFS driveren fra sf.net ser ikke ut til å lastes før ETTER at jeg logger inn! (uansett hvem jeg logger inn som..). Dette er et problem da jeg ønsker at mine FTP og samba brukere skal ha tilgang uten at jeg må være innlogget. (jeg ønkser å kunne bare boote maskinene, og la den st som en ren server..) Alt er oppe på serverene uten at jeg trenger og logge inn, med unntak av NTFS partisjonene mine. Jeg har laget et script som automatisk mounter en NTFS disk med en del data på, vhj.a. mount --bind. Dette fungerer også fint, men klarer bare å mounte FAT32 diskene mine før jeg logger inn, ikke NTFS. Noen som har en god måte å gjøre dette på? Fredrik. Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Du kan putte ntfs moduen i modules.conf, mulig den fila har skifta navn, men ligg i "/etc/" . Eller eventuelt legge til "modprobe modulenavn" i rc.local. For automatisk mounting av filsystem ved oppstart brukar ein vanlegvis "/etc/fstab" , då har du alle instillingane i ei fil, då har du bedre kontroll. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Du kan putte ntfs moduen i modules.conf, mulig den fila har skifta navn, men ligg i "/etc/" . /etc/modprobe.conf Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Takk for svar! Men, jeg trenger visst dette inn med teskje jeg... jeg kan jo editere /etc/modprobe.conf , men hva er syntaksen her? Har forsøkt å legge til "modprobe ntfs" og bare "ntfs" , men det virker ikke. WARNING: /etc/modprobe.conf line 11: ignoring bad line starting with 'ntfs' det over er feilmeldingen jeg får når jeg logger inn med ssh som root og prøver meg på "modprobe ntfs". Faktum er uansett at via ftp og samba så er FAT32 diskene tilgjengelige, mens NTFS ikke er det. Logger jeg inn på serveren direkte så kommer ntfs opp også. skjønner ikke noe jeg... Hjelp? Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Prøv dette: Fjern oppføringar du la til i modprobe.conf. Skriv "modprobe ntfs" i "/etc/rc.d/rc.local" (Mulig rc.local ligg i ein annan sti, avhengig av operativsystem) Endret 9. mars 2005 av femfulle Lenke til kommentar
TMH Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) EDIT: Et litt for raskt svar der, ja! Endret 10. mars 2005 av TMH Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Sier takk for tilbakemeldinger jeg, men det virker fortsatt ikke... Får si litt om bakgrunnen for at jeg vil dette da: Jeg har ca 80GB med data, som jeg vil gjøre tilgjengelig via FTP eller samba, til meg selv, og deler av det til andre. Jeg installerte jo da rpm's og fikk støtte for NTFS, null problem. Leser disken min fint. Setter så opp SAMBA server, VSFTPD, apache for en webside og SSH for fjerntilgang til maskinene. Fungerer prikkfritt. Så kommer problemet. Når brukerne mine logger inn på ftp-serveren, så blir de chroot'ed til sine respektive root-foldere. Jeg ønsker å "låse" de inne der. Samtidig så ønsker jeg å gjøre en NTFS partisjon med data tilgjengelig, men forskjellige ting skal være tilgjengelig for forskjellige brukere. Ergo lager jeg et script som bruker mount --bind til å gjøre dette. altså, hvis jeg har det jeg vil dele på /dev/hda1, så mounter jeg denne på f.eks. /mnt/ntfs . Så kjører jeg mount --bind /mnt/ntfs/enmappe /enbruker/etmappenavn. Dette har jeg da scriptet, så de kommer opp automatisk. Jeg vil ikke blande fstab inn i dette, da mister jeg kontrollen på de... Problemet er, at hvis jeg bare starter serveren, og lar den boote opp til innloggingsvinduet, så startes serverne helt fint, og folk kan logge inn på ftp serveren. men da får de tilgang til sine home-foldere, og selvfølgelig mappene som jeg har scriptet ntfs-mounts til, men mappene er tomme, siden ntfs ikke er lesbart uten at jeg logger inn. FAT32, og alle mapper under linux-filsystemet er tilgjengelig. Klør meg i hodet her jeg nå, for jeg forstår ikke hvorfor.... Har forsøkt alt som er sagt ovenfor, men det hjelper ikke... Jeg trenger ikke gjøre noe når jeg logger inn, så fort jeg har logget på så er ntfs partisjonen tilgjengelig... sorry for lang post, ville bare forklare hva jeg prøver å få til Flere gode forslag mottas med takk! Fredrik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå