Gå til innhold

X-box 2 spesifikasjoner klare

TCi

Anbefalte innlegg

Sikkert noen som venter på disse...

Kilde: http://xbox.gamespy.com/xbox/microsoft-xbox/594331p1.html

CPU - Xenon's CPU has three 3.0 GHz PowerPC cores. Each core is capable of two instructions per cycle and has an L1 cache with 32 KB for data and 32 KB for instructions. The three cores share 1 MB of L2 cache. Alpha 2 developer kits currently have two cores instead of three.

GPU - Xenon's GPU is a generation beyond the ATI X800. Its clock speed is 500 MHz and it supports Shader 3.0. Developers are currently working with an alpha 2 GPU. Beta GPU units are expected by May and the final GPU is slated for a summer release. The final GPU will be more powerful than anything on the market today; in game terms, it would handle a game like Half-Life 2 with ease.

System Memory - Xenon will have 256 MB of system RAM. Keep in mind that this number should not be equated to typical PC RAM. The Xbox has 64 MB of system RAM and is a very capable machine.

Optical Drive - As many have speculated, Xenon will not use Blu-Ray or HD-DVD. Games will come on dual-layer DVD-9 discs. While the media is the same as that of the current Xbox, the usable space on each disc is up to 7 GB. The drive is slated to run at 12X.

Memory Units - Xenon will use 64 MB to 1,024 MB memory cards. 8 MB is reserved for system use, leaving a 56 MB to 1,016 MB for user data.

Hard Drive - As many have speculated, Xenon's hard drive is optional. 2 GB of the drive will be used as game cache. The final drive size is still being determined.

Camera - Xenon will have a USB 2.0 camera. It's capable of 1.2 megapixel still shots and VGA video. Photos can be used in-game and for gamer profiles. The camera can also be used for video chat. It's unknown if the Xenon camera will allow for EyeToy-like gameplay. Developers are currently using a simulated camera driver.

Sound Chip - Xenon does not have an audio chip in the traditional sense. Decompression is handled by hardware, while the rest of the chores are handled by software. DirectSound3D has been dropped in favor of X3DAudio. The former was deemed too inflexible.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikkert noen som venter på disse...

Kilde: http://xbox.gamespy.com/xbox/microsoft-xbox/594331p1.html

CPU - Xenon's CPU has three 3.0 GHz PowerPC cores. Each core is capable of two instructions per cycle and has an L1 cache with 32 KB for data and 32 KB for instructions. The three cores share 1 MB of L2 cache. Alpha 2 developer kits currently have two cores instead of three.

GPU - Xenon's GPU is a generation beyond the ATI X800. Its clock speed is 500 MHz and it supports Shader 3.0. Developers are currently working with an alpha 2 GPU. Beta GPU units are expected by May and the final GPU is slated for a summer release. The final GPU will be more powerful than anything on the market today; in game terms, it would handle a game like Half-Life 2 with ease.

System Memory - Xenon will have 256 MB of system RAM. Keep in mind that this number should not be equated to typical PC RAM. The Xbox has 64 MB of system RAM and is a very capable machine.

Optical Drive - As many have speculated, Xenon will not use Blu-Ray or HD-DVD. Games will come on dual-layer DVD-9 discs. While the media is the same as that of the current Xbox, the usable space on each disc is up to 7 GB. The drive is slated to run at 12X.

Memory Units - Xenon will use 64 MB to 1,024 MB memory cards. 8 MB is reserved for system use, leaving a 56 MB to 1,016 MB for user data.

Hard Drive - As many have speculated, Xenon's hard drive is optional. 2 GB of the drive will be used as game cache. The final drive size is still being determined.

Camera - Xenon will have a USB 2.0 camera. It's capable of 1.2 megapixel still shots and VGA video. Photos can be used in-game and for gamer profiles. The camera can also be used for video chat. It's unknown if the Xenon camera will allow for EyeToy-like gameplay. Developers are currently using a simulated camera driver.

Sound Chip - Xenon does not have an audio chip in the traditional sense. Decompression is handled by hardware, while the rest of the chores are handled by software. DirectSound3D has been dropped in favor of X3DAudio. The former was deemed too inflexible.

Så da fint ut. Men ingen Blu Ray? :ohmy:

Lenke til kommentar
Så da fint ut. Men ingen Blu Ray?  :ohmy:

Som jeg har lest flere steder, så vil Xbox 2 og PlayStation 3 bruke hvert sitt system. PS3 har Blu-Ray, mens Xbox2 har denne DVD-9 disc.

Selv så har jeg mest tro på Blu-Ray, og NEI, det er ikke fordi det er det PS3 har, men ser man på spesifikasjonene så har Blu-Ray først og fremst større lagringskapasitet, dersom jeg ikke tar helt feil.

As many have speculated, Xenon will not use Blu-Ray or HD-DVD. Games will come on dual-layer DVD-9 discs. While the media is the same as that of the current Xbox, the usable space on each disc is up to 7 GB. The drive is slated to run at 12X.

7 GB ja. Blu-Ray har en lagringskapasitet på 25 GB.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
ser du for deg spill på over 7gb ?

Nei, har jeg sagt det?

Vel..selvsagt, med tiden så vil jo spillene bli større og større, med bedre og bedre grafikk. ;)

Dessuten har jo EA Games sagt at de vil lage spill utelukkende for Blu-Ray. Men er ikke sikkert Microsoft vil ha EA-spill da...

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Bra at det ikke blir Blu-Ray. Hvis noen selskaper begynner med en ny "standard" som ikke er kompatibel med DVD, så kommer jeg personlig til å fly til Japan/USA for å gi sjefen litt juling.

25 GB er ikke akkurat mye bedre enn DL DVD. Skal vi ha et nytt format bør det minst ha 150-200 GB lagringsplass. På denne måten kan vi få et format som faktisk holder noen år.

Akkurat på dette punktet håper jeg EU kommer inn og ordner saken. Ikke bare er det upraktisk for forbrukerne å kjøpe nye filmer etc, men det er utrolig skadelig for miljøet å kaste DVD-spillerne bare fordi de ikke er bra nok lengre.

Håper også at EU kan bestemme ETT format, slik at vi slipper det styret som vi har med DVD+R, -R og RAM.

Lenke til kommentar
25 GB er ikke akkurat mye bedre enn DL DVD. Skal vi ha et nytt format bør det minst ha 150-200 GB lagringsplass.

Dual layer Blu-ray er 50 GB, og jeg vil tro at dette skulle holde til Xbox2-spill.

50 GB er fremdeles for lite. Ja, det holder i lange baner til Xbox2, men tingen er at det skal holde i mange mange mange år. Å skifte standard er bestandig mye arbeid (og penger), og når det først skal gjøres så bør det være en ordentlig oppgradering, ikke noe 25/50 GB tull.

Lenke til kommentar

Lagringskapasiteten på media er vel det minste problemet på den nye xbox. Pr. idag er det vel ikke et eneste spill som utnytter en DVD til det fulle, selv på PC.

Er vel CPU kraft og GPU kraft som først kommer til å hangle etter.

Lenke til kommentar

Myst Revelation er på 2 DVD9 og det er flere Xbox spill i dag som unytter kapasiteten til DVD9 plater.

Man vil ikke ha muligheten til å pøse på med HDTV FMV, men likevel tror jeg ikke det vil bli et stort problem. hvis et spill må spres på 2 DVD plater så er nok ikke det så krise for de fleste.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

OK, ett PC spill da :) Men Xbox spillene benytter vel ikke hele DVD'en. Slik jeg har forstått er det mye padding på Xbox dvd'ene slik at hver disk i praksis er full.

Dessuten er det i det hele tatt svært få PC spill som gis ut på DVD. Selv om DVD har vært tilgjengelig i år og dag er det først nå i det siste vi har sett noen titler dukke opp.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

PC spill kan kraftig komprimeres på CD/DVD for så å måtte pakkes ut på harddisken.

Kom til å tenkte på dette med HDTV oppløsning. Med 720p oppløsning vil framebufferet være 3x større enn på Xbox. Dette vil kun si en økning på 7,3MB, men tar man med 4xAA vil FB bli ~9x eller ~30MB større. Poenget er at pga HDTV vil i praksis ikke spill utviklerene ha 4x høyere minne kapasitet å boltre seg på og pga dette gjelder det samme også for den teoretiske ytelse forbedringen (flere pixler å rendre fra xbox1).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

det mange heller ikke tenker på er at mange spill er veldig dårlig programmert og tar mye mye større plass enn nødvendig. Et velprogrammert spill fyker lett under DVD9 størrelse.

..mitt spørsmål til dette emnet: vil Xbox 2 ta gamle Xbox spill :hmm:

Lenke til kommentar
Myst Revelation er på 2 DVD9 og det er flere Xbox spill i dag som unytter kapasiteten til DVD9 plater.

Man vil ikke ha muligheten til å pøse på med HDTV FMV, men likevel tror jeg ikke det vil bli et stort problem. hvis et spill må spres på 2 DVD plater så er nok ikke det så krise for de fleste.

Tja, hvis du tar størrelsen på spillet og trekker fra størrelsene på demoene som de har lagt med på platene, så er det vel ikke et spill pr. dags dato som faktisk har utnyttet en DVD9 plate :)

Vil tro de gjør det enkelt å greit å dropper demoene hvis man skulle få et spill som ikke skulle få plass. Eventuelt sender demoene med på DVD2

Lenke til kommentar
Tja, hvis du tar størrelsen på spillet og trekker fra størrelsene på demoene som de har lagt med på platene, så er det vel ikke et spill pr. dags dato som faktisk har utnyttet en DVD9 plate :)

Du har et poeng her, men det er spill som ikke kan bli rippet ned til å få plass på en SL DVD (uten at det går utover game content). Uansett burde det ikke være mye tvil om at nextbox spillene vil kunne ta del mer plass.

Lenke til kommentar

De satser på krefter ja, men man må jo ta kontroll over de kreftene! man ser jo forskjell fra Halo til Halo 2, å det kan hende at de klarer å presse enda mer ut av den gode gamle xbox'n, dere ser jo hvor mye de har presset ut av stakkars PS2.

Siden er er så mye prosseserings kraft så tenker jeg at vi får se det mest avanserte AIene i spill, dere ser jo at HL2 krever mye CPU for å få mye fps.

Men at de setter en HD standard også for spill og ikke bare for Tv/film er godt jobba.

Endret av Cell_v14
Lenke til kommentar
Dette var imponerene.... Kommer denne i tillegg før jul, kan jeg ikke annet enn å bøye meg i støvet.. (er Playstation-fan) Blir det Xbox (360) på meg mon tro?

Jeg har iallefall ingen planer om en ny konsoll på lenge. Har nok av ting å se fram til på GC ennå. :)

Lenke til kommentar

Vel hvis PS3 kommer til Norge ut på nyåret så skal jeg ihverfall ha dette. Og kan noen forklare meg den Blue Ray vs DVD 9 greiene. Etter det jeg har forstått så er Blue Ray noe som skal erstatte de DVD platene PS2 spill kommer ut på. Drit da kan den ikke spille DVD filmer eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...