Gå til innhold

Med tanke på kvinnedagen!

Anbefalte innlegg

Så litt på debatt på NRK1 akkurat nå - om kvinnerettigheter!

Der var det et innlegg om at det er ikke likestilling før det er interesser og ikke kjønn som skiller mellom sykepleier og snekker...

Skal likestilling fungere helt perfekt er det jo kommunisme som er best!

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det skal ikke så mye til for å se at noe ikke er som det skal. Det er menn som har makta i dette landet. 92% av næringslivslederne er menn. 63% av stortinget består av menn, 58% av regjeringen består av menn, 66% av ledelsen i staten er menn, 57% i statlige styrer og råd er menn. Jeg vet ikke med dere, men jeg mener ikke dette er den beste situasjonen.

Majoriteten av jenter har blitt kallt hore og/eller blitt tatt på rompa uten samtykke. Hele 31% har blitt presset til seksuelle handlinger mot sin vilje. På dette feltet burde man kanskje hatt en "skjerp dere gutter"-dag ...

Kvinner vil tape mest på pensjonsreformen.

Jeg er helt enig i at kvinner og menn er forskjellige. I menns favør. Kvinner må føde barn og menn er fysisk sterkere. For å oppnå reell likestilling må kvinner ha rettigheter som menn ikke har. Som retten til selvbestemt abort og retten til fødselspermisjon.

Men forskjellene er mindre enn folk her tydeligvis tror. Det er ikke slik at menn genetisk er flinkere til å mekke bil og jenter flinkere til å vaske gamlinger. Ei heller har menn genetisk større interesse av å mekke bil og kvinner genetisk større interesse av å vaske gamlinger. Det er heller ikke slik at det er naturlig og rettferdig at typiske kvinnejobber betaler mindre enn typiske mannsjobber. Eller at kvinner genetisk fortjener mindre lønn for samme arbeid som menn. Kvinner er heller ikke genetisk dårligere egnet til å ta valg og ha makt enn menn.

Lenke til kommentar
Altså, det skal ikke så mye til for å se at noe ikke er som det skal. Det er menn som har makta i dette landet. 92% av næringslivslederne er menn. 63% av stortinget består av menn, 58% av regjeringen består av menn, 66% av ledelsen i staten er menn, 57% i statlige styrer og råd er menn. Jeg vet ikke med dere, men jeg mener ikke dette er den beste situasjonen.

Er årsaken at kvinner ikke har samme muligheter?

Skaper dette noen spesielle problemer for samfunnet?

Majoriteten av jenter har blitt kallt hore og/eller blitt tatt på rompa uten samtykke.

Jeg har blitt klaska på rævva jeg også. :thumbup: Jeg har også blitt kalt ting. :thumbdown: Men dette er da ærlig talt ikke noe spesielt å ta på vei for!

Hele 31% har blitt presset til seksuelle handlinger mot sin vilje. På dette feltet burde man kanskje hatt en "skjerp dere gutter"-dag ...

Eller kanskje vi burde se på den barneoppdragelsen som skjermer barn fra alt press i stedet for å lære å forholde seg til det og sette grenser.

Og hva i all verden betyr 'presset?' Mas fra ektemannen eller regelrett voldtekt? Et hav av forskjell.

Jeg er helt enig i at kvinner og menn er forskjellige. I menns favør.

Kvinner og menn er forskjellig mentalt!

Kvinner må føde barn og menn er fysisk sterkere. For å oppnå reell likestilling må kvinner ha rettigheter som menn ikke har. Som retten til selvbestemt abort og retten til fødselspermisjon.

De har da begge deler!

Men forskjellene er mindre enn folk her tydeligvis tror. Det er ikke slik at menn genetisk er flinkere til å mekke bil og jenter flinkere til å vaske gamlinger. Ei heller har menn genetisk større interesse av å mekke bil og kvinner genetisk større interesse av å vaske gamlinger.

Jo! Kjønnenes genetiske forskjeller påvirker interesser og oppførsel.

Det er heller ikke slik at det er naturlig og rettferdig at typiske kvinnejobber betaler mindre enn typiske mannsjobber. Eller at kvinner genetisk fortjener mindre lønn for samme arbeid som menn. Kvinner er heller ikke genetisk dårligere egnet til å ta valg og ha makt enn menn.

Lønn gis ikke bare på bakgrunn av jobb, men på bakgrunn av ansenitet, erfaring, utdannelse, personlige avtaler osv. Lik lønn for likt arbeid er pisspreik.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Mener du å si at kvinner blir diskriminert fordi menn er i flertall? Det behøver ikke være noen sammenheng. Og lik mulig representasjon av kjønnene på de forskjellige stedene har ingenting med likestilling å gjøre. Så lenge kvinnen og mannen har like store mulgiheter til å bli næringslivsleder, politiker på Stortinget, komme inn i styrer og råd, i ledelsen av staten osv. så er det likestilling. Og slik jeg ser det er mulighetene like store for begge kjønn.

Majoriteten av jenter har blitt kallt hore og/eller blitt tatt på rompa uten samtykke. Hele 31% har blitt presset til seksuelle handlinger mot sin vilje. På dette feltet burde man kanskje hatt en "skjerp dere gutter"-dag ...

Og hvor stor del av den mannlige befolkningen står for dette? Og hvor mange menn har opplevd lignende? Det at en minoritet av mennene er drittsekker forsvarer ikke å stemple menn generelt sett.

Kvinner vil tape mest på pensjonsreformen.

Fordi de er kvinne, eller fordi kvinner jobber i yrker/stillinge rosm kommer dårligere ut? Kvinnen har like stor mulighet til like pensjoner som mennene idag. Det at man er kvinne gjør ikke at man får dårligere pensjon. Det blir avgjort av valgene man tar.

Jeg er helt enig i at kvinner og menn er forskjellige. I menns favør. Kvinner må føde barn og menn er fysisk sterkere. For å oppnå reell likestilling må kvinner ha rettigheter som menn ikke har. Som retten til selvbestemt abort og retten til fødselspermisjon.

Ser du på det som å få barn som negativt? Det er forresten to foreldre, men kun den ene som får ekstra rettigheter. Det er ikke lett å være far i arbeid idag, det er elettere å være mor i arbeid. Du er altså for å diskriminere menn.

Fødselspermisjonen burde vært delt 50-50. Men nei. Personlig fikk jeg ikke lov til å ta ut mer enn 1mnd permisjon når yngstemann ble født. Selv om både jeg og madammen ønsket at jeg skulle ta utvidet pappaperm, så nektet trygdekontoret det så lenge hun ikke gikk tilbake i arbeid eller studerte. Hun skulle ta perm uten lønn. Men i motsatt fall er det helt ok. Det er diskriminerende.

Men forskjellene er mindre enn folk her tydeligvis tror. Det er ikke slik at menn genetisk er flinkere til å mekke bil og jenter flinkere til å vaske gamlinger. Ei heller har menn genetisk større interesse av å mekke bil og kvinner genetisk større interesse av å vaske gamlinger.  Eller at kvinner genetisk fortjener mindre lønn for samme arbeid som menn. Kvinner er heller ikke genetisk dårligere egnet til å ta valg og ha makt enn menn.

Enig.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Noen mener jo at litt av problemene til kvinnene er at de vil både vil oppdra barna OG ha toppjobben... :hmm:

Ingenting gale i det. Man blir ikke dårligere arbeidstager eller leder fordi man er foreldre. Og når man er kommet i alderen de fleste topplederne er i, så er ungene flyttet ut for lenge siden.

Med de ordningene i dag er det fullt mulig å arbeide og ha unger samtidig. Men personlig er jeg mer for en ordning der ungene har mulgihet til å være med foreldrene mer enn 3-4 timer på ettermiddagen. Og dette er begge foreldrenes ansvar.

Lenke til kommentar

At kvinner har mulighetene betyr ikke at de får mulighetene.

Det er et demokratisk problem.

Jeg har blitt klaska på rævva jeg også. :thumbup: Jeg har også blitt kalt ting. :thumbdown: Men dette er da ærlig talt ikke noe spesielt å ta på vei for!

Ikke? Er det du som blir kallt fellesstokk fordi du liker å ha sex? Beveg deg inn på enhver ungdomsskole så vil du se gutter som seksuellt trakkaserer jenter ved å ta de på rompa, på puppene, mellom beina etc.

Eller kanskje vi burde se på den barneoppdragelsen som skjermer barn fra alt press i stedet for å lære å forholde seg til det og sette grenser.

Og hva i all verden betyr 'presset?' Mas fra ektemannen eller regelrett voldtekt? Et hav av forskjell.

Å sette grenser er dritviktig. Bare så synd at samfunnet sier at jenter skal ha selvtillit nok til å be om sex, men ikke nok til å si nei til sex.

Her var det snakk om jenter. Presset betyr vel alt fra mas fra kjæresten til voldtekt. Men det betyr da ikke at mas fra kjæresten ikke er forferdelig. Og jeg personlig vet om opptil flere jenter som har blitt presset til seksuelle handlinger mot sin vilje av guttevenner og "tøffe veninner". At du prøver å bagatelisere dette er synd.

Det finnes forskning som beviser at det er genetiske forskjeller, men disse forskjellene er forsvinnende få. De større mentale forskjellene blir innpodet fra fødselen av.

De har da begge deler!

Ja, er det ikke flott?

Det skal du få lov til å bevise. Jeg har sett forskning som viser genetiske forskjeller. Men disse forskjellene har vært marginale.

Lønn gis ikke bare på bakgrunn av jobb, men på bakgrunn av ansenitet, erfaring, utdannelse, personlige avtaler osv. Lik lønn for likt arbeid er pisspreik.

Så det er bare tilfeldig at kvinner jevnt over tjener mindre enn menn med samme jobb? Kvinnene har lavere ansenitet, mindre erfaring, mindre utdannelse og får dårligere personlige avtaler? Helt tilfeldig?

Lenke til kommentar

Kan du utdype litt om hva du mener problemet er, i stedet for slikt løst svada?

Ikke? Er det du som blir kallt fellesstokk fordi du liker å ha sex? Beveg deg inn på enhver ungdomsskole så vil du se gutter som seksuellt trakkaserer jenter ved å ta de på rompa, på puppene, mellom beina etc.

Det er forskjell på trakkasering og på slengbemerkninger. Trakkasering og mobbing er galt i alle tilfelle, enten det rammer kvinner, menn, brilletryner, feitinger, kvisetryner, svartinger, gulinger, stanere whatever. Dette er ikke noe kvinneproblem.

Å sette grenser er dritviktig. Bare så synd at samfunnet sier at jenter skal ha selvtillit nok til å be om sex, men ikke nok til å si nei til sex.

Hvilken planet bor du på? På tide å besøke planet jorden igjen?

Her var det snakk om jenter. Presset betyr vel alt fra mas fra kjæresten til voldtekt. Men det betyr da ikke at mas fra kjæresten ikke er forferdelig. Og jeg personlig vet om opptil flere jenter som har blitt presset til seksuelle handlinger mot sin vilje av guttevenner og "tøffe veninner". At du prøver å bagatelisere dette er synd.

Kutt stråmannsargumentasjonen. Det er en del av det å omgås andre at man opplever 'press', forventinger, oppfordringer i mer eller mindre grad. Og takk for det. Hvis man ikke skulle kunne utfordre hverandre litt så ville livet bli forferderlig kjedelig.

Men det viktigste her er at uttaler som at 'n% har opplevd press' er en så vag uttalelse at den ikke har noen verdi. Husk at mange føler at de opplever press når det egentlig ikke er ment som press fra avsender.

Skal man være livredd for hva man sier i ethvert tilfelle fordi enkelte mennesker uten ryggrad kan oppleve det som press, da har man et seriøst problem med å omgås andre på en naturlig måte.

NB! Dette er ikke et underslag av det faktum at det finnes reelle overgrep. Men tallet ditt skiller ikke mellom de overgrep som er et problem, og naturlig samvær.

Det finnes forskning som beviser at det er genetiske forskjeller, men disse forskjellene er forsvinnende få. De større mentale forskjellene blir innpodet fra fødselen av.

Feil! 'små' og 'store' er reltaitve ord. men 'forsvinnende små' er de helt klart ikke. Menn og kvinner har helt klare forskjeller i hjerne og oppførsel. Både hvordan vi opplever sanseinntrykk, hvordan vi føler, tolker og tenker og hvordan vi reagerer.

Som konkret eksempel for å illustrere dette kan man bruke de barn som blir født tvekjønnet. Der opereres det tidlig, og den operasjonen påvirker utviklingen av kjønnet (via hormonproduksjon o.a). Men i enkelte tilfeller så blir dette feil, og man får menn i kvinnekropp og motsatt. Disse personene får av og til så store problem med dette at de velger å ta det store skrittet å skifte kjønn. Dette skulle illustrere det faktum at kjønnsidentitet langt ifra er noe som bare 'innpodes' eller 'sosialiseres'.

De har da begge deler!

Ja, er det ikke flott?

Ja, så hva maser du om, når dette allerede eksisterer.

Det skal du få lov til å bevise. Jeg har sett forskning som viser genetiske forskjeller. Men disse forskjellene har vært marginale.

Se eksempelet ovenfor. Les gjerne også litt litteratur på emnet, dersom det er noe som interreserer deg. Mennesker er ikke mentalt androgyne fra naturens side.

Så det er bare tilfeldig at kvinner jevnt over tjener mindre enn menn med samme jobb? Kvinnene har lavere ansenitet, mindre erfaring, mindre utdannelse og får dårligere personlige avtaler? Helt tilfeldig?

Selvsagt ikke. Dette er et resultat av de valg kvinner tar. Og det at kvinner oftere føder barn enn det menn gjør. Og det er selvsagt også et resultat av en kultur som har favorisert menn, spesielt i lederstilling.

Men fordi dette er sammensatt av mer enn en faktor, så blir det for enkelt med en direkte sammenligning. Og fordi etterslep fra tidligere tider henger igjen, så viser ikke slik enkel sammenligning hvilke reelle muligheter kvinner har i dag.

Edit: Fiksa quote

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Vår planet heter Tellus, ikke jorden :no:

Unnskyld at jeg sier det så hardt, men dersom du ikke har noe som helst vettugt å bidra med i diskusjonen, så burde du finne på noe bedre å gjøre enn å flagge din egen dumhet på den måten.

jord -a eller -en (norrønt j&oogonrð)

1

i bestemt form: klode som menneskene bor på, planeten Tellus J-en går rundt sola / satellitten går i en bane 36 000 km fra J-en / her på j-en / himmel og j-

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Lenke til kommentar

mine dumheter? syntes egentlig alle dine argumenter er håpløse men jeg orker ikke å kverulere med en som virker så ivrig for sin sak. Det er heller DU som kommer med løst svada. Veldig enig med olsen på alle punktene og dine motargumenter er..ja..ekstrem dårlige! Nå står du ikke akkurat i en stor gruppe men..

Lenke til kommentar

Kan du utdype litt om hva du mener problemet er, i stedet for slikt løst svada?

Problemet er at selv om kvinner og menn har de samme formelle mulighetene og rettighetene og har hatt det i flere tiår så er det fremdeles menn som har makta. Det har bedret seg, men det er fremdeles ikke reellt like muligheter og like rettigheter fordi maktorganer er mannsbastioner, og for å forandre på dette trengs det mer enn formell likestilling. Og, det er et demokratisk problem at 50.1% av befolkningen er i mindretall i samtlige maktorganer i dette landet.

Det er forskjell på trakkasering og på slengbemerkninger. Trakkasering og mobbing er galt i alle tilfelle, enten det rammer kvinner, menn, brilletryner, feitinger, kvisetryner, svartinger, gulinger, stanere whatever. Dette er ikke noe kvinneproblem.

Det er en viss forskjell på slengbemerkninger om brillebruk og slengbemerkninger om kjønn og seksualitet. Dette er et problem for de mange jentene som daglig får høre at de er felleshøl, og de jentene som får høre at de er prippne eller luremus, og de jentene som blir presset opp mot veggen og befølt steder de ikke vil bli befølt. Og dette er ikke noe "lite problem på linje med slengbemerkninger". Seksualitet er noe helt annet enn brillebruk. Om noen kaller deg brilleslange så føler du ikke skyld eller skam fordi du bruker briller. Blir en jente kallt for felleshøl, hore, lett på tråden etc så kan hun føle skyld og skam for sine handlinger, eller for sitt kjønn. Som sagt tidligere, stikk hodet ditt inn på en hvilken som helst ungdomsskole så får du sett dette på nært hold.

Stemmer det ikke at jenter kan føle seg forpliktet til å ha sex med noen de blir med hjem? Stemmer det ikke at jenter aller helst skal være seksuelt pågående (mot deg), men aller helst ikke seksuelt pågående mot så mange, da er det horeri.

Kutt stråmannsargumentasjonen. Det er en del av det å omgås andre at man opplever 'press', forventinger, oppfordringer i mer eller mindre grad. Og takk for det. Hvis man ikke skulle kunne utfordre hverandre litt så ville livet bli forferderlig kjedelig.

Men det viktigste her er at uttaler som at 'n% har opplevd press' er en så vag uttalelse at den ikke har noen verdi. Husk at mange føler at de opplever press når det egentlig ikke er ment som press fra avsender.

Skal man være livredd for hva man sier i ethvert tilfelle fordi enkelte mennesker uten ryggrad kan oppleve det som press, da har man et seriøst problem med å omgås andre på en naturlig måte.

NB! Dette er ikke et underslag av det faktum at det finnes reelle overgrep. Men tallet ditt skiller ikke mellom de overgrep som er et problem, og naturlig samvær.

Jess, å bli presset til seksuelle handlinger er det samme som å bli presset til å bli med på kino av en kompis. Og å bli presset til en seksuell handling er ikke naturlig samvær, det er resultat av at den ene parten (gutten) har et maktforhold over den andre parten (jenta).

Feil! 'små' og 'store' er reltaitve ord. men 'forsvinnende små' er de helt klart ikke. Menn og kvinner har helt klare forskjeller i hjerne og oppførsel. Både hvordan vi opplever sanseinntrykk, hvordan vi føler, tolker og tenker og hvordan vi reagerer.

Som konkret eksempel for å illustrere dette kan man bruke de barn som blir født tvekjønnet. Der opereres det tidlig, og den operasjonen påvirker utviklingen av kjønnet (via hormonproduksjon o.a). Men i enkelte tilfeller så blir dette feil, og man får menn i kvinnekropp og motsatt. Disse personene får av og til så store problem med dette at de velger å ta det store skrittet å skifte kjønn. Dette skulle illustrere det faktum at kjønnsidentitet langt ifra er noe som bare 'innpodes' eller 'sosialiseres'.

Og et eksempel som viser det motsatte: Sønnen til noen "gammelfeminister" som jeg kjenner ble oppdratt uten å få kjønnsrollen sin presset på seg. Han fikk ikke lyseblå klær, brannbiler, skytevåpen etc. Han fikk klær og leker som var fine og leker som var kjønnsnøytrale. Når han ble 5-6 år ville han gå i kjole, fordi det var fint syntes han, han lekte med dukker, hadde dukkevogn, han lekte med brannbiler og pyntet seg. Han var hverken tvekjønnet eller eller noe helt annet. Han var sosialisert til å drite i kjønnsrollene. I dag er han dog en rimlig normal ung herremann.

Når det gjelder tvekjønnede, "flerkjønnede"(les: Espen Pirelli Benestad), transer etc så skal jeg ærlig kunne si at jeg har ingen forklaring på disse fenomene. Derimot har jeg mange eksempler på "guttejenter", "jentegutter", mennesker som på tross av sitt kjønn og sin legning intereserer seg for og gjør som de vil. Ofte ting som er assosiert med det motsatte kjønn, og de får derfor stempelet guttejente eller jentegutt. Jeg har utallige eksempler på hetrofile gutter som henger i jentegjenger fordi de føler seg mer hjemme der enn i guttegjengen. Og jeg har utallige eksempler andre veien. Jeg mener folk skal få være den de er uavhengig av kjønn. Det er dessverre jævlig vansklig i dag fordi samfunnet forventer jævlig mye av deg på grunn av ditt fysiske kjønn.

Jeg maser ikke, jeg nevner at dette er rettigheter som kvinner må ha.

Selvsagt ikke. Dette er et resultat av de valg kvinner tar. Og det at kvinner oftere føder barn enn det menn gjør. Og det er selvsagt også et resultat av en kultur som har favorisert menn, spesielt i lederstilling.

Så kvinner tar helt tilfeldig valg som ender i jobber med dårligere lønn enn menn som gjør samme jobben? Og burde det ikke blitt gjort noe med kulturen som favoriserer menn, særlig siden denne gjennomsyrer hele samfunnet? Forsåvidt, rent genetisk så har kvinner bedre lederegenskaper enn menn da kvinner vistnok kan ha to tanker i hodet på en gang ;)

Men fordi dette er sammensatt av mer enn en faktor, så blir det for enkelt med en direkte sammenligning. Og fordi etterslep fra tidligere tider henger igjen, så viser ikke slik enkel sammenligning hvilke reelle muligheter kvinner har i dag.

Det viser hvilke muligheter kvinner har i dag, men ikke hvilke de har i morgen. Men det har ikke gått mye framover på 20-30 år, så jeg har ikke de største forventningene.

Lenke til kommentar

Problemet er at selv om kvinner og menn har de samme formelle mulighetene og rettighetene og har hatt det i flere tiår så er det fremdeles menn som har makta. Det har bedret seg, men det er fremdeles ikke reellt like muligheter og like rettigheter fordi maktorganer er mannsbastioner, og for å forandre på dette trengs det mer enn formell likestilling. Og, det er et demokratisk problem at 50.1% av befolkningen er i mindretall i samtlige maktorganer i dette landet.

Hvis du mener dette er et problem, så ta opp dette som problem, i stedet for de meningsløse prosentene du ramset opp. Hvorfor gå slik rundt grøten?

Du har rett i at menn og kvinner fortsatt møter forskjellige utfordringer som et resultat av den kultur som hersker i mange bedrifter. Men slike kulturelle hindringer kan ikke vedtas vekk. Man kan legge til rette for å minske disse overt tid ved å ha en formell likestilling. Å diskrimere menn ved å gi kvinner formelle fordeler, det vil bare slå tilbake på kvinnene igjen. Da må de i tillegg til å bevise hva de står for, også bevise at de ikke har kommet dit de har kommet fordi de har benyttet seg av slike fordeler.

Angående demokrati, så har vi konstitusjonelt demokrati i dette landet. Derfor er det ikke noe demokratisk problem med en noe skjev kjønnsfordeling. Eller noe skjev representering mellom gammel og ung, mellom by og land, mellom teknolog og humanetiker, mellom arbeidsmenn og yrkespolitikere eller whatever. Slike forskjeller kan uansett ikke reguleres bort.

Det er en viss forskjell på slengbemerkninger om brillebruk og slengbemerkninger om kjønn og seksualitet. Dette er et problem for de mange jentene som daglig får høre at de er felleshøl, og de jentene som får høre at de er prippne eller luremus, og de jentene som blir presset opp mot veggen og befølt steder de ikke vil bli befølt. Og dette er ikke noe "lite problem på linje med slengbemerkninger". Seksualitet er noe helt annet enn brillebruk. Om noen kaller deg brilleslange så føler du ikke skyld eller skam fordi du bruker briller. Blir en jente kallt for felleshøl, hore, lett på tråden etc så kan hun føle skyld og skam for sine handlinger, eller for sitt kjønn. Som sagt tidligere, stikk hodet ditt inn på en hvilken som helst ungdomsskole så får du sett dette på nært hold.

Nå bedriver du stråmannsargumentasjon. Det er ingen ting med tallet du presenterte som sier noe om hvor stor andel som blir befølt daglig, eller kalles felleshøl daglig.

Trakkasering og mobbing er galt, enten det er beføling eller vold eller mobbing for brillene. Og i motsetning til hva du gir utrykk for, mobbing for briller over lang tid er også svært ille for den som opplever mobbingen. Det kan være like ille som å bli mobbet for å være felleshøl. Det er mobbingen som er problemet. Hva man mobbes for er sekundært, og ofte velger mobberen bare noe som er tilgjengelig hos offeret. Enten det er briller, nese, kviser eller rykte.

Stemmer det ikke at jenter kan føle seg forpliktet til å ha sex med noen de blir med hjem?

For enkelte, og i enkelte miljøer.

Stemmer det ikke at jenter aller helst skal være seksuelt pågående (mot deg), men aller helst ikke seksuelt pågående mot så mange, da er det horeri.

For enkelte, og i enkelte miljøer.

Men det stemmer også et kvinner oppfordres til å si nei, sette grenser, "et nei er et nei" osv. Så din påstand er feilaktig. Samfunnet oppfordrer til å sette grenser. Men samfunnet er ikke entydig. Det finnes mange slags påvirkning.

Derfor må vi lære unga vår å forholde seg til et komplekst og tøfft samfunn, og ikke skjerme dem fra mest mulig når de er små.

Jess, å bli presset til seksuelle handlinger er det samme som å bli presset til å bli med på kino av en kompis. Og å bli presset til en seksuell handling er ikke naturlig samvær, det er resultat av at den ene parten (gutten) har et maktforhold over den andre parten (jenta).

Så enkel er ikke verden.

"Kom igjen'a, vær så snill'a!". "OK, da!". Press eller naturlig samvær? En eller begge. Helt avhengig av forholdet mellom personene. Noen vil oppleve det som press. Andre vil oppleve det som del av en lek og naturlig samspill.

Og et eksempel som viser det motsatte: Sønnen til noen "gammelfeminister" som jeg kjenner ble oppdratt uten å få kjønnsrollen sin presset på seg. Han fikk ikke lyseblå klær, brannbiler, skytevåpen etc. Han fikk klær og leker som var fine og leker som var kjønnsnøytrale. Når han ble 5-6 år ville han gå i kjole, fordi det var fint syntes han, han lekte med dukker, hadde dukkevogn, han lekte med brannbiler og pyntet seg. Han var hverken tvekjønnet eller eller noe helt annet. Han var sosialisert til å drite i kjønnsrollene. I dag er han dog en rimlig normal ung herremann.

Nei, dette viser ikke det motsatte. Det motsatte av min påstand "kjønnsroller er genetisk" er "kjønnsroller er ikke genetisk". Det ditt eksempel viser er "kjønnsroller er også sosialt". Konklusjon "kjønnsroller er genetisk OG sosialt." Påstanden din "genetisk påvirkning er forsvinnende liten" blir altså ikke bekreftet av ditt eksempel på noen som helst måte.

Jeg mener folk skal få være den de er uavhengig av kjønn.

Enig.

Det er dessverre jævlig vansklig i dag fordi samfunnet forventer jævlig mye av deg på grunn av ditt fysiske kjønn.

I noen miljøer. Spesielt enkelte kristne miljøer kan være trangsynte sånn. Men jeg har åpent homofile venner som blir akseptert og behandlet likt som alle andre.

Et eksempel, og som også viser hvor sterk genene kan påvirke, er min homofile veninne fra et kristen hjem. Hun opplevde sterkt press hjemme for å være heterofil. Men hun kunne ikke sosialiseres eller indoktrineres til heterofil adfærd. Hun er homofil, hun digger jenter og synes kuk er ekkelt. Og hun har funnet seg helt til rette i resten av gjengen, der hun er nå.

Jeg maser ikke, jeg nevner at dette er rettigheter som kvinner må ha.

Javel. Så bare ikke poenget å ta det opp. Virket som du mente det var et problem i dag.

Så kvinner tar helt tilfeldig valg som ender i jobber med dårligere lønn enn menn som gjør samme jobben?

Nei, les hva du svarer på. Det er flere faktorer.

Og burde det ikke blitt gjort noe med kulturen som favoriserer menn, særlig siden denne gjennomsyrer hele samfunnet?

Det er gjort mye med dette. Men slike endringer tar tid.

Forsåvidt, rent genetisk så har kvinner bedre lederegenskaper enn menn da kvinner vistnok kan ha to tanker i hodet på en gang ;)

Tar det som en uhøytidlig kommentar. Men riktig er det ikke for det, siden det kreves mer. Men kvinner har en del positive egenskaper som ikke menn har. Og motsatt. Men det kommer også an på bedriften, forskjellige bedrifter krever forskjellige typer ledere.

Det viser hvilke muligheter kvinner har i dag, men ikke hvilke de har i morgen. Men det har ikke gått mye framover på 20-30 år, så jeg har ikke de største forventningene.

Nei, det viser ikke muligheten kvinner har i dag. Skal man se på mulighetene dagens kvinner har, så må man ikke se på hvor mange som er ansatt i slike stillinger, men på hvor mange som blir ansatt. Og man må se det i forhold til hvor mange kvinner som faktisk ønsker seg slike stillinger.

Tall som bare viser andel kvinner og menn i lederstilling sier vledig lite om hvilke muligheter kvinner har for å komme i slike stillinger i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...