Gå til innhold

Hva var det første programmeringsspråket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: Stol på meg når jeg sier at det er veldig-veldig enkelt, men samtidig litt køddent å forklare. Jeg forstod ikke at man kunne si 5 * 0 .. og så si at det ble 0 .. for jeg tenke, "jørs og nam .. hvor ble det av 5-tallet jeg allerede hadde?" ... (jeg forstår det nå .. men det er litt vanskelig å forklare med ord fordet) .... .. så spørsmålet ditt:

Man starter med ingenting, så finner man på et par enkle regler og muligheter (og legger disse i (fysiske) logiske kretser), så bygger man videre ved hjelp av disse (legger et enkelt språk oppe-på dette - hvordan? man bare finner på noe her også - sier at koden "add" skal bruke (henvise til) den logiske krettsen for å addere) -- så fortsetter man å fjerne seg fra maskinen og stadig nærme seg måten vi tenker på (mer og mer høynivå-språk). Slik at vi lettere kan uttrykke det vi tenker ved hjelp av språkene, og ikke måtte tenke på at vi skal konvertere tankene våre til å "kjøre på" en maskin; at det i stedet er programmer (kompilere og tolkere) som gjør denne jobben for oss.

Hva kom først; kyllingen eller egget? Jeg vet veldig godt svaret - men har problemer med å forklare dette også.

Jeg tror du vil finne begge svarene (mye bedre enn noen her greier å forklare, sansynligvis) ved å jobbe med disse tingene og tenke masse. Enten det være seg spørsmålet om programmeringsspråk, eller evolusjon.

Endret av søpple
Lenke til kommentar

Maskinkode er vel rent teknisk ikke et programmeringsspråk...

Har du noe i maskinkode, er det et program, siden maskinkode ikke har noen standard.

Hullkortmaskiner, morsomme saker.

Første programmeringsspråket het vel BCPL tror jeg, har faktisk spesifikasjonen på programmeringsspråket BCPL her et eller annet sted...

Det kan ha kommet noe ut før det, men det vet jeg ikke.

Åjada! legger den ved (for de som er interresert)

Project MAC

21. July 1967

bcpl.pdf

Lenke til kommentar

Da får jeg, som er høyere utsdannet, komme med en liten historisk anekdote da.

Den første programmerbrae maskinen var opprinnelig tenk som en industrivev rundt industrialiseringen i England på 1800-tallet. Maskinen bygget på prinsipper fra den franske filosofen Blaise Pascal, som levde et par hundre år før. Konstruktøren var matematikeren Charles Babbage, og maskinen selv fikk navnet "The difference engine".

Babbage var som sagt matematiker, og brukte denne revolusjonerende veven som skalskeskjul for å konstruere en programmerbar regnemaskin - eller det vi idag kaller en kalkulator.

Gjennom sosieteten møtte han datteren av Lord Byron, Ada Augusta Lovelace. Hun var selvlært matematiker, og hadde en enorm interresse for astronomi og geometri. Babbage fortalte om maskinen han holdt på å konstruere, og hun så med en gang sammenhenger. Etter hvert fikk hun konkretisert en rekke tanker ned på papiret, og med bakgrunn i dette konstruerte hun i 1852 et enkelt kommandospråk, som kunne styre denne innretningen.

Hun og Babbage laget også detaljerte skildringer av en maskin de valgte å kalle "The analytical engine". Dette var en mye mer avansert maskin enn den orginale Difference engine, men dessverre var ikke teknikken kommet så langt den gang, så det ble med ideene. The analytical engine regnes som en av forløperne til den moderne datamaskinen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Digresjon: Ada Lovelace ruler. :)

For meg som jente er hun (og Grace Hopper) en stor inspirasjon i en mannsdominert bransje. Jeg har gitt maskinen min navnet Lovelace - noe som selvfølgelig betyr en del rare kommentarer når jeg tar den med på netting sammen med mindre skolerte nerder. ;)

Så et veldig bra program om Ada Lovelace, Charles Babbage og the Analytical Engine. Den største grunnen til at de ikke fikk laget selve maskinen, var at Babbage hadde veldig korte sosiale antenner, og var en generelt vanskelig fyr å samarbeide med. Da ble det vanskelig med finansiering etc...

Jaquardvev er den første innretningen som brukte hullkort for å lage mønster.

Kirikiri

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den aller første maskinen som kom ut, var en mekanisk maskin, som ble styrt av pulser (så vidt jeg husker), altså 1 og 0, så kom digitale verden med 1 og 0, folk lagde først ting i dette, så ble asembler laget, så kom foretran.

Lenke til kommentar

Det er vel Eniac som regnes som den første datamaskinen, ja. Men før det igjen så ble jo de såkalte "bombene" oppfunnet for å dechffrere krypterte meldinger fra krypteringsmaskinen Enigma.

(off-topic: Det var en polakk om jeg ikke husker feil, som fant algorithmen for å dechiffrere Enigma, som på den tiden ble regnet for å være umulig å dekryptere. Dette gjorde igjenn at Amerikanerene fikk et stort overtak på Tyskerene og var med på å avgjøre 2. verdenskrig. ...Om jeg ikke husker helt feil :p)

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Det var strengt tatt britene som gjorde all dekrypteringen av Enigma, på Bletchley Park. Det var polakkene som fikk tak i en Enigma-kopi og gjorde masse forarbeid for britene. Amerikanerne var også involvert, men selve kodeknekkingen rundt Enigma ble utarbeidet i flere stadier er britene. De brukte flere forskjellige metoder, hvorav noen faktisk var å bruke forskjellig fargede fargestifter på papir for å finne riktig krypteringsnøkkel.

Kirikiri

Lenke til kommentar
Det var strengt tatt britene som gjorde all dekrypteringen av Enigma, på Bletchley Park. Det var polakkene som fikk tak i en Enigma-kopi og gjorde masse forarbeid for britene. Amerikanerne var også involvert, men selve kodeknekkingen rundt Enigma ble utarbeidet i flere stadier er britene. De brukte flere forskjellige metoder, hvorav noen faktisk var å bruke forskjellig fargede fargestifter på papir for å finne riktig krypteringsnøkkel.

Kirikiri

Riktig, og maskinen til Turing het Colossus og regnes som den første programmerbare elektroniske datamaskin (men det er flere før den, bla.a Z3 og).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...