Gå til innhold

Ny PC! Forslag?!

ChriZno

Anbefalte innlegg

Har god erfaring med PC, ingen fare der. Har mekka PC siden mine første, en bærbar 286 og en 386 20mhz :smile:

Men nå er det på tide med ny PC (har en Athlon Tbird AXIA 1.2 akkurat nå; Asus A7V-133 RAID, 1280mb PC133 SDRAM CL3-3-3, Gainward GF3 Ti-460 3.8ns 64MB DDR @ 250/500...), men det er bare et problem; har hatt AMD siden min AMD K6-2 400, og har derfor liten erfaring med Intel, som er det som dominerer valget av brikkesett og prosessor i mitt nyinnkjøp:

-Abit BD7-II hovedkort

-Intel P4 northwood 2.26 533mhz

-Corsair XMS3000 DDR333 (egentlig ubetydelig å nevne ramen jeg skal kjøpe i denne sammenheng selvfølgelig, men jeg simpelthen eeelsker Corsair sin RAM.... koster 1200 for en 256-brikke, men verdt hvert hvert eneste øre :razz:)

Virker dette som et bra oppsett? Alternativet var:

-Asus A7V-333

-AMD Athlon XP Thouroughbred 2200+

-Corsair XMS3000

Dette vet jeg virker 100% men vurderer å gå for Intel basert på utsagn fra venner samt tester og artikler jeg har lest om overklokkingsmulighetene til den nye northwooden... Men er det virkelig verdt det? Intel-oppsettet er tross alt noen hundrelapper dyrere, men (uklokket) på samme nivå, om ikke hakket lavere, som athlon-oppsettet... what to do, what to do?!

Setter pris på ethvert hjelpsomt innlegg... på forhånd takk!! :smile:

-T-Bird AXIA 1.2 @ 1.3 m/TaiSol CGK762

-Asus A7V-133 RAID r1.05

-1280MB PC133 SDRAM CL3-3-3

-2x IBM 75GXP 45GB

-Gainward GF3 TI/460 64MB DDR 3.8ns

-Windows2000 Pro SP-1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel sine har 0.13 micron nå da, holder seg kjørligere. Dessuten har jeg fått et intrykk av at Intel systemet nå er det lite krøll med, og er stabilt samt overklokkingsvennlig. Gå for Intel nå, det er de som er best.

Et tips.. kjøp enten SiS645dx eller i845g chipsettet for å kjøre ddr-333. i845e som abit BD7 II kortet har, støtter ikke ddr-333. Så da anbefales Abit BG7, som forøvring har kommet bra ut på tester. (i845g) i845g kortene har inkl. vga osv. men dette bruker man selvsagt ikke.

Lenke til kommentar

Joda, Athlon sin 2200+ er Thoroughbred, og er 0.13 micron den og :smile:

At Intel har kommet bedre ut i tester i d siste er jeg enig i, men har som sagt liten erfaring med dem... Ja vurderte å kjøpe kort med 845g, men penger er liksom problemet da...et hovedkort med 845g koster cirka 500 kroner mer, og da blir det i det meste laget for meg... :razz:

Har 845g vga kort innebygget?? Ikke rart de er så dyre da... bortkastede penger spør du meg... hovedkortprodusentene burde få kunne styre det selv, ikke minst for å senke prisen ytterligere....

Men gode greier, jeg skal undersøke litt og se om jeg finner bra pris på et Abit BG7 kort, hvis ikke noen vet om noen som er billige på det da?

Forresten, vet noen noe om en OK, billig-men-bra kjøler som kan takle en XP2200+ ??? Har lett, men finner fint lite... :sad:

Takk til deg shivac forresten... :smile:

Lenke til kommentar

Thoroughbred visste jeg om ja, bare glemte å nevne det. ;>

BG7 er billigest på PcUtstyr iflg. prisguiden her på siden.

sjekk http://www.microplex.no for kjøler, har kommet en ny en som heter whisperrock eller noe nå tror jeg. En som ikke bryter lydmuren når den starter opp.

Er en diskusjon et sted på forumet her ang. Thoroughbred prosessoren. Vet ikke om den ble en skuff eller ei.

Oppdatering: SiS645dx kortene er billigere da, og bra ytelse. Kan i likhet med de fleste i845g kortene kjøre opp til DDR-400 med bra ram installert. MERK! Alle i845g kortene står oppgitt til å kunne kun kjøre PC-2100 ram, men DDR-333 er uoffisielt støttet. Tester har vist at i845g viser høyere ytelse på DDR-333 enn sis645dx. Et bra SiS645dx kort er Asus P4S533 kortet, koster rundt 1000 lappen eller noe.

Lykke til. ;>

[ Denne Melding var redigert av: shivac på 2002-06-26 12:10 ]

Lenke til kommentar

Har AMD selv men tror jeg hadde valgt Intel nå. Skal du ha deg i845G basert hovedkort så er Epox EP-4G4A+ og Asus P4B533-V bedre valg. Hvem P4 du velger er det lommeboka di som bestemmer. P4 Northwood 1.8 får du opp til 2.4 Ghz lett, men da blir den litt varm med boxed kjøler etter det jeg har lest (over 50 grader load er mye synes jeg...) Men setter du på den svære P4 ribba til Alpha så har du ikke det problemet lenger :smile:

Men klart at hvis du kjøper en P4 2.4B så kan sikkert den kjøre enda høyere...2.7 Ghz ellerno :smile:

Lenke til kommentar

OK høres bra ut dette her :smile: :smile:

Men har ikke Intel sin P4 NW låst multiplier?? Hva er da vitsen... da går d jo ikke an å klokke... bare i fsb, og da øker jo mhz så drastisk mye hvis en skal klokke så vitsen detter jo bort... AMD har jo ikke d problemet, XP'ene kan jo låses opp... vet dere noe om dette??

Lenke til kommentar

Jo P4 har låst multiplier. Men hvis man skal kjøre en NW 1.8 på 2.4 Ghz så blir det 133x18=2400 og da er PCI og AGP bussen på 33 og 66 MHz, akkurat som det skal være. Så eneste man overklokker da egentlig er prosessoren. i845G chipset støtter som du vet, 533 Mhz FSB. Tror nok 140 x 18 hadde funket bra også :smile:

Men selv om Northwood blir ganske mye kaldere enn AthlonXP, så må du huske på at når NW nærmer seg 2.5 Ghz så blir også den ganske varm. Den P4 ribba til Alpha som jeg snakka om + en stille og rask Papst vifte vil være bra ,)

Lenke til kommentar

OK takk for tipset!! Tror mitt valg er tatt da :smile:

Men hva med ramen da?? Jeg skal ha Corsair XMS2700 eller 3000 (egentlig ikke vits med NW siden Intel sin 845 serie max støtter PC2700 ram, men for fremtiden lixom...), og da er det jo liten vits hvis jeg max kan klokke 140mhz... :sad: :sad: da detter jo halve vitsen bort, jeg mister masse ytelse...

-T-Bird AXIA 1.2 @ 1.3 m/TaiSol CGK762

-Asus A7V-133 RAID r1.05

-1280MB PC133 SDRAM CL3-3-3

-2x IBM 75GXP 45GB

-Gainward GF3 TI/460 64MB DDR 3.8ns

-Windows2000 Pro SP-1

[ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-06-27 13:53 ]

Lenke til kommentar

Jojo men hva slags prosessor kjører du?? er det mulig å klokke minnet høyt uten å måtte klokke prosessoren tilsvarende??? Jeg er uerfaren i minneklokking, har alltid hatt billigram... :razz: :razz: for viss jeg skal ha en P4 NW som er multiplierlåst, kan den klokkes ganske lavt på fsb'en...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...