Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlig å vekke opp søvngjengere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Karen jeg delte køyeseng med i militæret gikk/gjorde ting/prata i søvne nesten hver natt. Alt fra å skifte på senga, kle på seg uniform, demontere Ag'en eller bare gå seg en tur. Hvis jeg våknet av det han gjorde og spurte hva han drev med, fikk jeg som regel fornuftige svar tilbake. Jeg pleide å be han rydde sammen det han drev med å legge seg, og det fungerte som regel. Prøvde aldri å vekke han.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det er mindre sannsynlig at man går i søvne hvis man legger seg til samme tid hver dag. Så det kan være lurt å ha en fast søvn- rutine for å unngå å gå i søvne.

Lenke til kommentar

Orker ikke å sjekke google akkurat nå, lettere å spørre folk her omkring.

Skjønner ennå ikke hvorfor det er farlig å vekke dem opp:dontgetit:

Grunnen til at det er farlig å vekke dem er at de kan bli grundig skremt, aggressive osv.

Ikke sant; de tror at de ligger i senga si og sover. Hvis de våkner helt plutselig og da befinner seg midt på kjøkkengulvet, så kan det faktisk komme som et sjokk på mange.

Lenke til kommentar
Grunnen til at det er farlig å vekke dem er at de kan bli grundig skremt, aggressive osv.

Ikke sant; de tror at de ligger i senga si og sover. Hvis de våkner helt plutselig og da befinner seg midt på kjøkkengulvet, så kan det faktisk komme som et sjokk på mange.

Ja det kan være lurt å holde noen meters avstand hvis man skal vekke en søvgjenger, men jeg tror ikke det innebærer noen annen fare enn at vedkommende blir skremt og i verste fall angriper deg.

Lenke til kommentar

Ja det kan være lurt å holde noen meters avstand hvis man skal vekke en søvgjenger, men jeg tror ikke det innebærer noen annen fare enn at vedkommende blir skremt og i verste fall angriper deg.

I verstefall dreper deg heter det. Jada, det har skjedd og vedkommende ble frikjent til og med.

Lenke til kommentar

Høres ut som en jobb for MythBusters. :!:

Fra Wikipedia: "A common myth surrounding this disorder is that one should never wake a sleepwalker while they are engaged in the activity. In truth, there is no implicit danger in waking a sleepwalker, though the subject may be disoriented or embarrassed when awakened. In fact, in some situations such as when the sleepwalker is a danger to themselves or others, for example, going up or down steps, trying to use a stove or a knife, etc."

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleepwalking

Lenke til kommentar
Kusina mi klarte å låse seg ute av huset sitt, og sto å ringte på så tanta mi måtte gå å lokke opp døra.. Hun våknet helt rolig vissnok..

En annen jeg kjenner prøvde å hoppe ut av et vindu i 4 etasje.. Heldigvis kom kjæresten og vekket henne :ermm:

Jeg våknet i hagen en gang bare iført bokseshorts. Lurer på hvor ille det kunne gått om jeg ikke hadde våknet da? :p

En jente jeg kjenner våknet i gangen på hotellet hun lå på i bare truse. Hun var så heldig at hun ikke husket hvilket rom hun lå på. Kjedelig sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...