anal_fabet Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Er det hardware relatert eller software relatert problem og kommer det til å forrandre seg? Så om jeg kjøper et ati kort nå, kommer det til å støtte 3.0 shading etter hvert eller må jeg kjøpe nye kort for det? Lenke til kommentar
spetter Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Ati kommer til å støtte 3.0 etterhvert. de nåværende kortene støtter det ikke . Kortet etter X850 som ati ikke har sluppet enda skal støte pixel shader 3 Lenke til kommentar
anal_fabet Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Hvor stor forskjell er det mellom v2 og v3 shader da? må man være serdeles kresen for å merke forskjell? Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 nei, det er 0.001% forsjell brae, og det er i noen få spill! Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 ehm...noen av dere som vet hva pixel shader egentlig er? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 ehm...noen av dere som vet hva pixel shader egentlig er? Her er en liten beskrivelse fra nvidia Ellers har du en litt mer teknisk beskrivelse her, og en ikke-teknisk beskrivelse med bilder her... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Er det hardware relatert eller software relatert problem og kommer det til å forrandre seg? Så om jeg kjøper et ati kort nå, kommer det til å støtte 3.0 shading etter hvert eller må jeg kjøpe nye kort for det? Ingen ATi kort idag støtter shader model 3. Det kommer kommer på R520, og jeg regner med at det er det som kommer til å bli ev av hoved-feature på den. Hvorfor ATi ikke støtte det er vel heller et mer komplisert spørsmål. R420 arkitekturen støtter kun 24-bit presisjon, og for å støtte shader model 3.0 må man ha 32-bit presisjon, det ville kostet ATi mange transistorer på R420, og flere transistorer betyr at det blir mer varme, og vanskligere å få høye frekvenser. X800XT PE var R420 tynet til grensen, det er en av grunnene at ATi sliter med gode yields her... Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Raptor,08/03/2005 : 23:09] Hvorfor ATi ikke støtte det er vel heller et mer komplisert spørsmål. R420 arkitekturen støtter kun 24-bit presisjon, og for å støtte shader model 3.0 må man ha 32-bit presisjon, det ville kostet ATi mange transistorer på R420, og flere transistorer betyr at det blir mer varme, og vanskligere å få høye frekvenser. X800XT PE var R420 tynet til grensen, det er en av grunnene at ATi sliter med gode yields her... Sant at det vill ha blitt flere transistorer ved fp32. Hovedproblemet for ATi med dårlig yields av R420 kjernene er layout i forhold til Low-K, dette er derfor R480 kom ut i hovedsak, en optimalisert layout, men samme spesifikasjonene (- MHz). SMx.x support defineres pr. hardware, slik som skjedde med R100 når den ble lansert, ATi trodde de hadde PS1.0 spesifikasjonene på bordet, men den ble forandret ved last minute da nVidia og Microsoft kom frem til en mer programerbar og effektiv løsning, dermed ble "PS1.0" på R100 kortet ubrukelig. Enkelte ting kan gjøres med denne, men dette er til gjengjeld effekter som kan gjøre nesten mer effektivt med static variabler (EMBM, Cube Mapping etc.) for R100 in del. Poenget er, R420/R480 baserte kort kommer ikke til å få, og har ei, SM3.0 støtte =) Endret 9. mars 2005 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
anal_fabet Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Så da er det som ATI kaller SMARTSHADER™ HD bare et annet ord for pixel shader 2.0 eller? Endret 9. mars 2005 av anal_fabet Lenke til kommentar
Musty Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 hvorfor er spørsmålet i topicen ikke inkludert i selve posten/tråden? Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Foressten, så er det nok en del om det faktisk er behov for pixel shader 3 enda....de har SÅVIDT begynt å utnytte 2.0 i f.eks. far cry (sjekk vannet), de har bare touchet mulighetene også skal man rett over på 3.0 ? greit nok det støtter kanskje 10 ganger mer intruksjoner men det hjelper ikke når man bare bruker en brøkdel av dem fra før... Endret 9. mars 2005 av lancaster Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Så da er det som ATI kaller SMARTSHADER™ HD bare et annet ord for pixel shader 2.0 eller? PS2.0b og VS2.0 extended. Visnok var 90nm prosess et krav for ATi's SM3.0 arkitektur og å raskt få ut native PCIe kort var mer viktig for dem. Lenke til kommentar
Simen" Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg må si meg uenig i topicen, jeg har kjørt directx 9c siden beta på en 9700, og har ikke fått med meg at nyere kort enn mitt skal være inkompatible med 9c. Jeg ser på det som ett totalt annet spørsmål om man har hardwarestøtte for samtlige funksjoner i 9c. noe jeg vet at jeg ikke har på min hardware. S. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 ATI kort støtter DX 9.0C helt fint, men de kan ikke shader model 3.0. Ellers så er de på ingen måte inkompatible. Ikke-støtte for SM3 er en ahrdware begrensning, og vil aldri kunne "fikses" med software alene. Det kommer med i neste generasjon kort (ikke x850) med all sansynlighet, i følge det vi vet. -Stigma Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Apopros ATi og SM3.0: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=21044 Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Apopros ATi og SM3.0: http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=21044 ?? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 ?? "...but ATI don't have SM3.0!" Dette har lenge vært signaturen til Dave Baumann, nå har han satt en strek over den samtidig som ATi Game Developers Conference startet. Tilfeldighet? I think not. Trolig har han sett en R520 i aksjon. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Foressten, så er det nok en del om det faktisk er behov for pixel shader 3 enda....de har SÅVIDT begynt å utnytte 2.0 i f.eks. far cry (sjekk vannet), de har bare touchet mulighetene også skal man rett over på 3.0 ? greit nok det støtter kanskje 10 ganger mer intruksjoner men det hjelper ikke når man bare bruker en brøkdel av dem fra før... HDR/high Definition Range er en PS3.0 only (Den man finner i FarCry, og kan kalles "ekte HDR"). Dynamic Branching, som bl.a kan brukes til å lett definere om et objekt er utenfor eller innenfor en lyskildes "lengde", var noe nVidia skrøt på seg bl.a når NV40 ble lansert, men dette er fullt mulig i PS2.0/VS1.1 og det gir samme ytelsesøkning. Mer kompliserte shadere kan lages med 3.0 og de er lettere å programere enn SM2.0. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 HDR/high Definition Range er en PS3.0 only (Den man finner i FarCry, og kan kalles "ekte HDR"). HDR er også mulig med SM2.0, men i en mer begrenset form. FP blending (som FarCry bruker) er forøvrig ikke en SM3.0 funksjon. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) HDR er også mulig med SM2.0, men i en mer begrenset form. FP blending (som FarCry bruker) er forøvrig ikke en SM3.0 funksjon. Merkelig egentlig at Ubisoft/Crytech bruker full FP16 til HDR når dette egentlig ikke trengs da... Skreiv en feil så jeg, HDR er High Dynamic Range =) Tilgomed HL2 bruker en form for HDR i enden av tunnellene sine, men jeg trudde at "skikkelig" HDR (Som simulerer lysets invirkning på pupillen og farger) var en for komplisert shader til å kunne kjøres i SM2.0(b)... Endret 9. mars 2005 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå