Vice Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 ..Band som aldri ble kjent men som har en eller to monsterhiter som alle kjenner når de hører den. Nevner en bandet derimot, så vet få hvem det er... Men hvis det skal være så spesifikt så er det merkelig at trådnavnet ikke heter "Bandnavn som havnet i skyggen av sin egen monsterhit" Det er altså navnet som er interessant og ikke bandet som helhet. Navnet på tråden indikerer dermed én ting mens info i tråden idikerer en annen ting. Men uansett, "Tubthumping" faller inn under begge kategorier, som demonstrert over Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Nei, det er snakk om at bandet ikke er kjent, mens den ene sangen deres er det. Altså at få vet hvem som egentlig spiller den. Og da vet de naturligvis ikke navnet på bandet heller. Eksempel: Du hører "A whiter Shade of Pale" på radioen, (alle har hørt låten, garantert), men når du tenker deg om, så har du aldri visst hvem som står bak. I dette tilfellet er låten så kjent at den skygger over bakmennene. Lenke til kommentar
SjokoladeJesus Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Men uansett, "Tubthumping" faller inn under begge kategorier, som demonstrert over Nei. Chumbawamba faller etter mitt syn ikke inn i begge kategorier all den tid både Chumbawamba og Tubthumping er to relativt velkjente navn. Trådstarter spesifiserer jo poenget med tråden i sitt første innlegg, nettopp fordi tittelen er litt uklar. Et stort flertall av de som har svart i denne tråden har forvekslet "ukjent band - velkjent låt" med "velkjent band - velkjent låt". Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Hvis noen nevner Chumbawamba, så vet jeg straks hva det er. Tror de fleste har samme oppfatning der ja... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Tja, når er vel Procol Harum bandnavnet minst like kjent blant deres tilsvarende generasjon som feks, Chumbawamba er kjent blant nåværende generasjon. Totalt sett er de vel mer kjent blant alle generasjoner siden faktisk whiter shade of pale ble gitt ut på CD singel i 1995. Og siden navnet på tråden fortsatt refererer til bandet som helhet kan man verken si det ene eller det andre. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Hvis noen nevner Chumbawamba, så vet jeg straks hva det er. Tror de fleste har samme oppfatning der ja... Det er uansett ren spekulering... Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Orker ikke en milelang debatt her nå. Procol Harum er idag ikke så godt kjent hos alle. Derimot vil alle kjenne igjen sangen på radio. Det var poenget med hele tråden. Det bygger på situasjonen for A Whiter Shade of Pale, som var hovedeksemplet her. Chumbawamba hadde et album som nådde billboard, Tubthumper, og to singler som nådde listene. Det var Amnesia, som ikke gikk særlig langt opp på listene, og Tubthumping, som toppet flere lister. i Norge var det bare Tubthumping som nådde listene. Dette er et band som har gitt ut hele 14 album. De kvalifiserer i listen for one hit wonders, og falt ikke i skyggen av noen låter slik jeg ser det. Men det kan godt være jeg tar feil her. Jeg vet ikke hvor godt Ola Nordmann kjenner til navnet og bandet Chumbawamba. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Orker ikke en milelang debatt her nå. Procol Harum er idag ikke så godt kjent hos alle. Derimot vil alle kjenne igjen sangen på radio. Det var poenget med hele tråden. Det bygger på situasjonen for A Whiter Shade of Pale, som var hovedeksemplet her. Men når stordelen av tråden inneholder svar som ikke havner innenfor trådens (ene) definerte kategori tyder dette kanskje på at tråden i sin nåværende form ikke er særlig meningsfull? Endret 30. april 2005 av Vice Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Det viser seg at folk ikke kan lese, spør du meg. Jeg er helt enig i at mange av svarene ikke har noe å gjøre med topic. Dessverre. Kunne tenke meg å vite flere band som havnet i skyggen av sin egen monsterhit. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Mener at den nye tittelen er mer oppklarende og mye bedre Men er fortsatt ikke enig ang. Chumbawamba Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 (endret) Hvis du spør noen om de kjenner til Cumbawumba/Tubthumping, vil de fleste som kjenner til det ene alternativet kjenne til det andre alternativet. Hvis man derimot spiller sangen, vil mange flere si: Joda, har hørt den sangen, men husker verken bandnavn eller sangnavn. DERFOR ender bandet i skyggen av sin egen hit. Endret 30. april 2005 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Er nok enig med SteffyBoy der ja... Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 SteffyBoy har akkurat samme oppfatning som meg. Da jeg skrev "alle har hørt Tubthumping," mente jeg ikke at alle kjenner til navnet på sangen (det vil jeg hevde er relativt få som gjør), men at alle har hørt sangen og kjenner den igjen med en gang. Spiller du derimot noe annet av samme band, er det ytterst få som har noen anelse om hva det kan være. På den måten hevder jeg at bandet havnet i skyggen av sin egen monsterhit. Lenke til kommentar
SjokoladeJesus Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Jaja. Fett nok Hva Chumbawamba angår blir det aldri mer enn en slags påstand mot påstand-greie. Det får så være. Poenget står dog ved like. Velkjent band - velkjent sang vs ukjent band - velkjent sang. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Velkjent sang - ukjent band Take Five - Dave Brubeck Quartet Denne vil jeg tro at ALLE har hørt, mens nesten ingen kjenner til bandet. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Kanskje det skal tas en undersøkelse på akkurat det der... Få noen til å smelle opp en avtemming som følgende: Har du hørt om Chubawamba? 1: Ja 2: Ja, de har den der Tubthumping 3: Mulig jeg har hørt det navnet en gang 4: Nei, vet over hodet ikke hva det er for noe Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Du... bryr meg fint lite om Chumbawamba har kommet i skyggen av sin egen hit... Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Alt kan diskuteres, inklusiv dette Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Alt kan diskuteres, inklusiv dette Hvorfor ta en flisespikke-diskusjon om akkurat dette eksempelet når det er så mange andre grove feil å ta av i denne tråden ? Det blir bare tullete med mindre hovedpoenget er å øke postcounten....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå