Gå til innhold

Microplex - gebyr for uavhentet pakke

Anbefalte innlegg

Hei.

Den inneholdt - som rett og rimlig er - porto for for retur av pakken, men i tillegg så ble jeg avkrev oppkravsgebyr som Microplex mener de ble belastet av Posten, samt gebyr for uavhentet pakke + 25% MVA på toppen av dette.

De har betalt porto og oppkrav til deg, i tillegg porto tilbake. Det må de selvsagt få dekket inn. I tillegg har de vel mulighet til å kreve et gebyr som skal dekke pakking, embalasje, utpakking, og levering og henting på posten. Det er naturligvis mva på alt sammen også. Så ja, de har rett til å kreve den summen.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg presterte og dobbelbestille et LianLi60 hos microplex og måtte returnere det siste som kom, kontoen min ble stengt i en måned til jeg klarte å betale litt over 500 kr.

Rett og "rimelig", men det var kjipe monetas. websjapper har vistnok store utlegg på folk som bare driter i bestillinger fordi varen har blitt billigere en annen plass og så bestiller de på nytt derfra. :no:

la til "hos microplex"

Vel, skjønner ikke bare at folk ikke kan sende en mail eller ringe webshop når dette skjer, da kan webshop gi beskjed om at varen skal sendes tilbake, noe som både de og du sparer penger på. Dette har jeg gjort selv en gang, ble noen kroner å betale, men, ikke like mange som det hadde blitt hvis jeg hadde "glemt" å hente pakken uten å si ifra.

Lenke til kommentar

Hadde alle mennesker hentet det de hadde bestilt, da hadde vi alle hatt hyggeligere priser på datautstyr. Jeg leser her innimellom bevisst skal bruke angrefristen, noe som igjen fører til utgifter for butikkene. Og bare gi blaffen i og hente pakker er ikke riktig i mine øyne, mener dere som ikke henter pakkene at vi som henter ut pakkene våre skal betale for rotet deres. Og jeg synes heller ikke butikkene skal betale for det.

Lenke til kommentar
Jeg presterte og dobbelbestille et LianLi60 hos microplex og måtte returnere det siste som kom, kontoen min ble stengt i en måned til jeg klarte å betale litt over 500 kr.

Rett og "rimelig", men det var kjipe monetas. websjapper har vistnok store utlegg på folk som bare driter i bestillinger fordi varen har blitt billigere en annen plass og så bestiller de på nytt derfra. :no:

la til "hos microplex"

Vel, skjønner ikke bare at folk ikke kan sende en mail eller ringe webshop når dette skjer, da kan webshop gi beskjed om at varen skal sendes tilbake, noe som både de og du sparer penger på. Dette har jeg gjort selv en gang, ble noen kroner å betale, men, ikke like mange som det hadde blitt hvis jeg hadde "glemt" å hente pakken uten å si ifra.

Det er vel ikke helt riktig. Det koster penger å få sendt et stopkrav på en pakke. I tillegg kommer porto begge veier pluss oppkrav en vei. Så det blir i grunn dyrere at butikken sender et stopkrav. Det eneste er at den vil bli returnert raskere til avsender.

Lenke til kommentar

Slik lyder loven:

§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren.

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd.

Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren.

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

Selger plikter ikke å betale returporto.:cry:

Hvis man ringer inn orderen derimot, regnes dette som telefonsalg, og selger plikter da å betale returporto :D

Lenke til kommentar
Hvis man ringer inn orderen derimot, regnes dette som telefonsalg, og selger plikter da å betale returporto :D

:hmm:

det var vel litt "feiltolking"

sjølv om eg antar at du meinte det ironisk,

så har eg oppdaga at det er nok at folk som tar slike utsagn bokstavleg og argumentere i timesvis at slik er loven... bla bla bla.

(jobba i butikk i studietda)

Når det gjeld telefonsalg er det der selgaren aktivt oppsøker og etablerer kontakten med deg. (ringer til deg), gjelder kravet om dekka returporto

Der du som kunde oppsøker selgar (ringer til nettbutikken) gjelder ikkje kravet om dekka returporto.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Dette går vel gjerne ikke under angrefrist, da pakken faktisk er UAVHENTET.

Angrefrist går vel på det at hvis du henter pakken ombestemmer deg og vil returnere den.

Siden pakken er uavhentet, vil sender (her Microplex) få ett gebyr fra Posten

for at kunde er så lat at han ikke gidder å hente pakken.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Fikk nå et et gebyr på 450,- for en uavhentet pakke fra MPX. Med moms bli det blir 562,- (Å ta moms på hele beløpet blir vel feil. Posten har allerede krevd moms på porto, og mpx skulle holdt det beløpet utenfor, og kun krevd moms på egne kostnader)

Ser jo at det var dårlig gjort av meg å ikke gi beskjed, sånn at pakken kunne vært returnert tidligst mulig. Og er enig i at utikken skal få dekket sine utgifter.

Men når summen reflektere at jeg i tillegg skal straffes, har jeg sansynligvis handlet for siste gang hos MPX.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...