Orjanp Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Hei. Den inneholdt - som rett og rimlig er - porto for for retur av pakken, men i tillegg så ble jeg avkrev oppkravsgebyr som Microplex mener de ble belastet av Posten, samt gebyr for uavhentet pakke + 25% MVA på toppen av dette. De har betalt porto og oppkrav til deg, i tillegg porto tilbake. Det må de selvsagt få dekket inn. I tillegg har de vel mulighet til å kreve et gebyr som skal dekke pakking, embalasje, utpakking, og levering og henting på posten. Det er naturligvis mva på alt sammen også. Så ja, de har rett til å kreve den summen. Endret 10. mars 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Gjorde det samme hos komplett en gang tror jeg betale rundt 300 kr! Syntes 450kr var i drøyeste laget men men det er ikke jeg som skal driver butikk da. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg presterte og dobbelbestille et LianLi60 hos microplex og måtte returnere det siste som kom, kontoen min ble stengt i en måned til jeg klarte å betale litt over 500 kr. Rett og "rimelig", men det var kjipe monetas. websjapper har vistnok store utlegg på folk som bare driter i bestillinger fordi varen har blitt billigere en annen plass og så bestiller de på nytt derfra. la til "hos microplex" Vel, skjønner ikke bare at folk ikke kan sende en mail eller ringe webshop når dette skjer, da kan webshop gi beskjed om at varen skal sendes tilbake, noe som både de og du sparer penger på. Dette har jeg gjort selv en gang, ble noen kroner å betale, men, ikke like mange som det hadde blitt hvis jeg hadde "glemt" å hente pakken uten å si ifra. Lenke til kommentar
jerrry Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hadde alle mennesker hentet det de hadde bestilt, da hadde vi alle hatt hyggeligere priser på datautstyr. Jeg leser her innimellom bevisst skal bruke angrefristen, noe som igjen fører til utgifter for butikkene. Og bare gi blaffen i og hente pakker er ikke riktig i mine øyne, mener dere som ikke henter pakkene at vi som henter ut pakkene våre skal betale for rotet deres. Og jeg synes heller ikke butikkene skal betale for det. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Når det gjelder retur på angrefrist har jeg fått igjen returportoen uten problem, dette var hos Psdata. Lenke til kommentar
hogmann Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Javel. Var dette noe du ba om? Jeg fikk ikke igjen portoutgifter ved siste retur hos PS Data Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Jeg presterte og dobbelbestille et LianLi60 hos microplex og måtte returnere det siste som kom, kontoen min ble stengt i en måned til jeg klarte å betale litt over 500 kr. Rett og "rimelig", men det var kjipe monetas. websjapper har vistnok store utlegg på folk som bare driter i bestillinger fordi varen har blitt billigere en annen plass og så bestiller de på nytt derfra. la til "hos microplex" Vel, skjønner ikke bare at folk ikke kan sende en mail eller ringe webshop når dette skjer, da kan webshop gi beskjed om at varen skal sendes tilbake, noe som både de og du sparer penger på. Dette har jeg gjort selv en gang, ble noen kroner å betale, men, ikke like mange som det hadde blitt hvis jeg hadde "glemt" å hente pakken uten å si ifra. Det er vel ikke helt riktig. Det koster penger å få sendt et stopkrav på en pakke. I tillegg kommer porto begge veier pluss oppkrav en vei. Så det blir i grunn dyrere at butikken sender et stopkrav. Det eneste er at den vil bli returnert raskere til avsender. Lenke til kommentar
geemee Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Slik lyder loven: § 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig. Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren. Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd. Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren. Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet. Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren. Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt. Selger plikter ikke å betale returporto. Hvis man ringer inn orderen derimot, regnes dette som telefonsalg, og selger plikter da å betale returporto Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hvis man ringer inn orderen derimot, regnes dette som telefonsalg, og selger plikter da å betale returporto det var vel litt "feiltolking" sjølv om eg antar at du meinte det ironisk, så har eg oppdaga at det er nok at folk som tar slike utsagn bokstavleg og argumentere i timesvis at slik er loven... bla bla bla. (jobba i butikk i studietda) Når det gjeld telefonsalg er det der selgaren aktivt oppsøker og etablerer kontakten med deg. (ringer til deg), gjelder kravet om dekka returporto Der du som kunde oppsøker selgar (ringer til nettbutikken) gjelder ikkje kravet om dekka returporto. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 microplex er gjerrige da det gjelder frakt osv. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Javel. Var dette noe du ba om? Jeg fikk ikke igjen portoutgifter ved siste retur hos PS Data Nei,måtte ikke be om det. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Dette går vel gjerne ikke under angrefrist, da pakken faktisk er UAVHENTET. Angrefrist går vel på det at hvis du henter pakken ombestemmer deg og vil returnere den. Siden pakken er uavhentet, vil sender (her Microplex) få ett gebyr fra Posten for at kunde er så lat at han ikke gidder å hente pakken. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Nei, de får ikke et gebyr fra posten. De er nødt til å betale porto tilbake igjen til avsender, i tillegg til porto og eventuellt oppkrav til mottaker som allerede er betalt. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Fikk nå et et gebyr på 450,- for en uavhentet pakke fra MPX. Med moms bli det blir 562,- (Å ta moms på hele beløpet blir vel feil. Posten har allerede krevd moms på porto, og mpx skulle holdt det beløpet utenfor, og kun krevd moms på egne kostnader) Ser jo at det var dårlig gjort av meg å ikke gi beskjed, sånn at pakken kunne vært returnert tidligst mulig. Og er enig i at utikken skal få dekket sine utgifter. Men når summen reflektere at jeg i tillegg skal straffes, har jeg sansynligvis handlet for siste gang hos MPX. Endret 9. oktober 2008 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Og du har nå akkurat bumpet en tråd fra 2005. 3 og et halvt år gammel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå