MasterBlaster Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hei. Jeg hentet ikke en pakke jeg hadde bestillt fra Microplex innen tidsfristen og den ble selvfølgelig returnert av Posten. Etter ca en ukes tid fikk jeg en faktura fra Microplex for uavhentet pakke. Den inneholdt - som rett og rimlig er - porto for for retur av pakken, men i tillegg så ble jeg avkrev oppkravsgebyr som Microplex mener de ble belastet av Posten, samt gebyr for uavhentet pakke + 25% MVA på toppen av dette. Dette utgjorde ca 480,- kroner for en uavhentet pakke. Kan Microplex kreve alt dette i tillegg til returporto eller tar de bare en "Spansk en" her? Hva mener dere? Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Rett og rimelig at de skal få dekket sine kostnader til Posten og sine egne kostnader for håndtering av at du ikke klarte å hente pakken din. Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Vel, det er rett og rimelig at de skal få dekket sine kostnader ja, men da i henhold til et regelverk. Det kan være forskjell på hva de mener de har krav på og hva de kan ta seg betalt for. Er det noen som vet hvor man finner regelverket som omhandler retur av uavhentede varer / angrefrist etc av denne typen? Lenke til kommentar
olavr Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Det står på hjemmesida til Microplex hvordan de beregner dette. Skulle bare mangle om du ikke skulle dekke alle kostnadene ved at en pakke må returneres. Hvis ikke så måtte jo Microplex sette opp prisene for alle andre som henter pakkene sine. Microplex Klikk på Kundesenter, og så Uavhentede pakker. Endret 8. mars 2005 av olavr Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Står som sagt på siden til Microplex hvordan kostnadene vil være for uavhentede pakker. De gjør ikke noe utenom det vanlige her. Er som alltid aldri billig å bestille en pakke, å la være å hente den. Å prisen du nevnte er nok ikke urimelig ut ifra hva dem nevner på siden sin. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 jeg gadd ikke og hente en pakke fra MPX og betalte med glede kr 150,- noen ukere senere pga mitt TEITE valg av RAM som var en del av ordren... men, 480,- var litt drøyt! Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Klart, kostnadene varier jo med hva man har bestilt. Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Jeg presterte og dobbelbestille et LianLi60 hos microplex og måtte returnere det siste som kom, kontoen min ble stengt i en måned til jeg klarte å betale litt over 500 kr. Rett og "rimelig", men det var kjipe monetas. websjapper har vistnok store utlegg på folk som bare driter i bestillinger fordi varen har blitt billigere en annen plass og så bestiller de på nytt derfra. la til "hos microplex" Endret 8. mars 2005 av mantra17 Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Microplex er vel ikke av de aller billigste webshopene heller. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 vel.. 500 var litt drøyt da.. Selv bestillte jeg ett hovedkort i fra komplett.no som jeg ikke skulle ha (fannt jeg ut senere)... Så da gikk jeg til posten og avviste pakken (etter komplett.no sine instrukser over telefon og mail). Da fikk jeg en faktura på tur/retur porto og ekspedisjons gebyr.. den kom på 311 kr.. Men klarte å få denne fakturaen slettet da komplett.no hadde gitt meg feile opplysninger angående tilbakesending av varer. Så, gebyret kommer selvføgelig ann på hvor mye porto det er... men nå har jo microplex.no noen snåle gebyrer for det meste Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det rare her er jo reglene for angrefrist. Korriger meg gjerne hvis dette er feil, men jeg mener det er slik. Hvis nå MasterBlaster hadde istedet for å ikke hente pakken sin på posten hadde hentet den pakken fra Microplex, åpnet den, brutt all original emballasje og så brukt angreretten sin så hadde Microplex verdt nødt til å betale tilbake alle portoutgifter som kunden hadde og ta tapet ved at de varene mest sannsynlig ikke kunne selges igjen som nye. Ganske spennende forskjell ikkesant Cobos Lenke til kommentar
Magellan Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Man må vel betale portoen selv hvis man bruker angreretten? Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det rare her er jo reglene for angrefrist. Korriger meg gjerne hvis dette er feil, men jeg mener det er slik. Hvis nå MasterBlaster hadde istedet for å ikke hente pakken sin på posten hadde hentet den pakken fra Microplex, åpnet den, brutt all original emballasje og så brukt angreretten sin så hadde Microplex verdt nødt til å betale tilbake alle portoutgifter som kunden hadde og ta tapet ved at de varene mest sannsynlig ikke kunne selges igjen som nye. Ganske spennende forskjell ikkesant Cobos Ved å benytte seg av angreretten må man som kunde betale porto begge veier. Dvs. porto tilbake, men man har jo som regel betalt porto til også. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Begge delene er feil. Ved bruk av angrerett betaler du returporto. Alt annet betales av dem du har kjøpt av. Unntaket er hvis en butikk har andre kostnader med bestillingen, feks montering av pc. Å ikke hente pakken regenes forresten ikke som å bruke angreretten med mindre butikken du har handlet av har sagt det er greit. Angreretten gjelder kun ved kjøp fra firma til privatperson, IKKE fra privat til privat eller bedrift til bedrift. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hmm dere har delvis rett... Tittet litt mer på dette... Fra forbrukerportalen: "Vare som er mottatt i posten Har du etter avtale fått tilsendt en vare i posten etter bestilling på messe e.l., er det du som må returnere den til selgeren. Varen bør ikke returneres før selgeren har betalt deg kjøpesummen. Selgeren skal ved salg utenfor fast utsalgsted og telefonsalg, sørge for returporto og egnet returpakning. Gjør han ikke det, er hovedregelen at han må hente varen selv. Gjelder det postordresalg, hvor du har bestilt etter katalog, Internett eller TV-shop, må du returnere varen før selgeren betaler deg kjøpesummen tilbake. Du må selv dekke utgiftene ved tilbakesendingen. Men det gjelder ikke hvis selgeren har latt være å sende med egnet returpakning. Da er det nok å stille varen til disposisjon for selgeren der hvor den er mottatt. Når du angrer ved postordresalg, behøver du ikke å løse ut varen fra postkontoret. Det er nok at du sender et brev til selgeren om at du angrer, og sender varen i retur. Du må selv dekke returkostnadene. " Angrerett Utifra dette lurer jeg på hvem som skal betale for portoen til deg ? Er det noe du får tilbakebetalt sammen med verdien for varen eller er det forventet at du må selv stå for det ? Cobos Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Har du etter avtale fått tilsendt en vare i posten etter bestilling på messe e.l., er det du som må returnere den til selgeren. Varen bør ikke returneres før selgeren har betalt deg kjøpesummen. Rektig. Finn en seriøs nettbutikk som så naivt og dumsnilt betaler ut penger uten å få igjen varene... Som sagt, kunde trenger selvsagt ikke løse ut pakken, ta den med hjem, søke om retur sende tilbake, vente på penger osv osv. Bare si ifra til postkontoret at pakken skal returneres. Man betaler returporto, mens alt varen ville kostet deg å hente ut, slipper man å betale. Dvs, pris for varene, porto, oppkravsgebyr osv skal ikke betales av kunde. Kun returporto. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Rart at folk ikke har lært seg å hente pakker ennå... Det er litt godt å se at folk som ikke tenker på arbeidet som ligger bak at man ikke henter pakken får en økonomisk smekk. Endret 9. mars 2005 av Martin A Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Martin A, du har vel aldri hørt om angrefrist du da... Det er ingen her som har nektet for at man skal betale for returen av en vare man kjøper. Det som diskuteres her er hva som finnes av regelverk / lover som alle parter må forholde seg til ved returer av varer bestillt via postordre. Den interessante diskusjonen her er hvorvidt den enkelte webshop da følger disse regler / lover. Microplex offentliggjør på sine nettsider hva de tar ved retur av uavhentede varer. Spørsmålet er derfor enkelt - samsvarer dette med gjeldende lover og regler eller ikke? Dette har med seriøsiteten til den enkelte webshop å gjøre. Det kan jo være greit å få belyst dette før man eventuellt skulle gjøre en handel der. Lenke til kommentar
Martin A Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jo jeg har hørt om angrefrist. Men jeg har flere ganger her lest om folk som tror det løser seg dersom de bare dropper å hente pakken i stedet for å nettopp benytte angrefristen... Da er det jo bra de får seg en lærepenge. Det gikk ikke direkte på ditt spm. nei, men jeg nevnte det ettersom så mange tror de bare kan drite i å hente pakken. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Den interessante diskusjonen her er hvorvidt den enkelte webshop da følger disse regler / lover. Microplex offentliggjør på sine nettsider hva de tar ved retur av uavhentede varer. Spørsmålet er derfor enkelt - samsvarer dette med gjeldende lover og regler eller ikke? Dette har med seriøsiteten til den enkelte webshop å gjøre. Så lenge du ikke henter pakken kan de selvfølgelig kreve deg for alle kostnader ved returen, inkludert gebyret posten krever for retur av pakker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå