dbowie Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hei. Er litt forvirret når det gjelder DirectX. Leser i flere innlegg at man snakker om at et kort støtter DirectX versjon ettellerannet. Betyr dette at kortene da ikke kan oppgraderes? Videre ser jeg andre plasser at man snakker om at ulike operativsystemer går greit med DirectX, og man kan "bare" laste ned oppgraderinger. Betyr dette at både hardware og software(OS) må takle en versjon av DirectX før det kan fungere greit? Tåpelig spørsmål kanskje, men den som inte spørger får inte svar. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Absolutt ikke tåpelig spørsmål. Du skal aldri være redd for å spørre om noe. Det er den beste måten å lære på. Jeg kan jo forsøke å forklare selv om jeg ikke er guru på dette feltet. Det er sikkert noen som kan forklare dette mye bedre. De to vanligste kortprodusentene i dag (ati og nvidia) har begge hatt hardware directX støtte en god stund. Likevel er det slik at eldre kort som f.eks nvidia ti 4x00 serien og ati 8500 f.eks kun har hardware støtte for tidligere DX versjoner som Dx 8.1. Det betyr ikke at du ikke kan oppgradere til nyere Dx versjoner, men at kortene ikke kan utnytte funksjonalitet som ligger i disse. Nyere kort som ati radeon 9200 og oppover (såvidt jeg kan huske) og nvidia FX serien og nyere har hardware Dx9 støtte. Det vil ikke si at de er i stand til å yte bra med Dx9 funksjonalitet. Dagens kort som 6600/6800 serien til nvidia og X800 serien til ati har innebygget støtte for Dx9 og håndterer dette bra. Nyeste versjon av Dx er vel Dx9c såvidt jeg vet og såvidt jeg har forstått har denne har funksjonalitet som i hvertfall ati kortene ikke kan ha fullt utbytte av? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Leser i flere innlegg at man snakker om at et kort støtter DirectX versjon ettellerannet. Betyr dette at kortene da ikke kan oppgraderes? Skjermkort klassifiseres etter hvilket DX versjon dem har hardware støtte for, (et gitt sett med funksjonalitet) dvs DX compliance. Eldre kort vil ha støtte for den nyeste DX versjonen så fremst dem har oppdatere drivere, man kan dermed kjøre et DX9 spill med et DX7 level kort med mindre spillet krever funksjonalitet som kortet ikke har, f.eks T&L i hardware eller pixel/vertex shading. Først nevnte vil kreve minimum DX7 level hardware og sistnevnte vil kreve minimum DX8 level hardware. Videre ser jeg andre plasser at man snakker om at ulike operativsystemer går greit med DirectX, og man kan "bare" laste ned oppgraderinger. Betyr dette at både hardware og software(OS) må takle en versjon av DirectX før det kan fungere greit? Ja, men som nevnt for hardware sin del er dette mer en sofware(driver) sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå