meankanin Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 skal ha ny skjerm, og lurer på hvordan 19" lcd er å jobbe med siden de har 5:4 native oppløsning? er 5:4 skjermer 5:4 fysisk, eller blir 5:4 presset inn på en skjerm som egentlig er 4:3? hvordan er det å se på film, da brukes jo ikke native oppløsning? blir bildet skjevt og rart? Har lurt på dette en stund, men har ikke funnet noen forklaring. Håper noen kan opplyse meg (bruker nå 19" crt i 1280x960. det ser bra ut, men i 1280x1024 ser ting feil ut.) Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Skjermer med bildeforhold 5:4 (17- og -19-tommers LCD) er 5:4 fysisk også, så du vil ikke oppleve noen bildeforvrengning, slik enkelte tror. Når det gkelder film er det programvaren som fiksen omkafaltreringen fra linjer til piksler, så her er det mye som kna spille inn. Jeg er igen ekspert, men lurer på om det ikke blir tatt opp i serien om HTPC som går på hw for tiden. Det eneste jeg klarer å sette fingern på et at skjermen er smalere i forhold til høyden, så man vil oppleve at kantene oppe og nede er høyere i forhold til selve filmen. Jeg synes det er så lite at det ikke e merkbart, men det er sikkert noen perfeksjonister der ute som faktisk lar seg plage... Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 hmm, nå leste jeg nettopp "Most 19" and 17" LCDs have an aspect ratio of 5:4 (1280x1024). This is OK, but you're looking at a 5:4 signal crammed in a 4:3 box." på anandtech. Jeg trodde de kunne sine ting? Tar de feil? eller var det slik før kanskje? Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det må være en feil. Jeg målte for å sjekke forrige gang denne diskusjonen var oppe, og jeg målte en ny skjerm nå. Begge var fysisk 5:4 Det samme sier de fleste produsenter jeg har snakket med. PS, visste du at TV-signalet er 4:3 presset inn i en 5:4-ramme på eldre TV-er? Ingen har død av det enda Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Ok, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå