Gå til innhold

Kabinetter i aluminium, er "farlige" grunnet stråling..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig diskusjon, egentlig mye å ta tak i her :-> Med andre ord svært mye naivitet og uvitenhet. Hopper over alt som har med metallurgi å gjøre (siden jeg husker svært lite fra det faget (ing. høyskolen petroleum utg. 1996, å/og/å/og så?). Men metalurgi har ikke noe med saken å gjøre i denne diskusjonen, mener nå jeg.

På mail lista til Skepsis.no har det vært utallige diskusjoner rundt dette med bl.a. elektro-magnetisk stråling. De fleste forstå-seg-påere (professorer fra div universiteter, forskere osv) som er med på Skepsis lista er fortvila over hvordan dette blir fremstilt i media og sier dette ofte er journalist søppel av verste sort. Nyere undersøkelser viser at em stråling er svært lite farlig, i alle fall ikke den strålingen vi vanlige mennesker har rundt oss til daglig.

I media har det vært en del skriverier om stråling om bl.a. fra mobiltelefon osv, og for ikke så lenge siden kjørte en del Volvo eiere rundt med bena i kross på grunn av en oppsøkende men svært lite opplysende journalist skribent som spredde innlegget sitt (også i norge via NTB) over hele verden, bygget på en gammel slett undersøkelse fra Sverige om ståling og helsefare. I innlegget oppfattet folk det slik at det å sitte i en Volvo nærmest var proporsjonalt med å få kreft. De forskerne som utførte undersøkelsen sier selv i dag at det hele er tatt fullstendig ut av en større sammenheng og proporsjoner. Volvo konsernet turte sef. ikke å bare blåse dette av siden 'vi' sluker alt som skrives og da leses i media. Volvo måtte legge ut millioner på forbedringer osv osv.

Men men, slik er journalister dessverre i dag. I mangel på å skrive noe som skaper blikkfang, klakker de til med spekulativt nyhets-søppel. Den skremsels propagandaen de kommer med angående elektro magnetisk stråling har mao. ingenting å gjøre med det som er reelt. Ok da, vi skal ikke se helt bort i fra at em stråling kan påvirke oss, men det er så ekstremt forsvinnende lite at det ikke kan taes med i den store sammenhengen.

Typiske eksempler på slik plasebo-helseskadelig påvirkning i denne sammenhengen er: Ikke eksisterende eller sterkt overdrevet stråling fra elektrisitet, det noen mao kaller el-allergi, amalgamforgiftning og sterk følsomhet for jordstråling.

Av mange jeg kunne kommentert her så vil jeg si til mr MrA|: Du er desv. helt på jordet (litt Uri) eller kanskje svært ung, ikke vet jeg. SCI-FI blader er sikker en sikker kilde til det som er realiteten.

For alle som stiller seg skeptisk til slike defuse sykdommer/sykdomtegn, overdrivelse, konspirasjons teorier, overtro og lignende, anbefaler jeg dere å melde dere inn i forbundet skepsis. (www.skepsis.no). De fleste pågangsdrivere der er forskere, professorer osv. som kommer med direkte fakta istedenfor mye av det vi leser i media. Foreningen Skepsis er til for å fremme generell opplysning mot moderne overtro.

Det er bedre med et åpent sinn en hull i hodet!

Rune.

Lenke til kommentar

Radarstråling er falig ja, - treff tiltak.

Men fra spøk til halvor, - dustemikler, - dere har vel lært å legge 3mm bly i kabinettet, - på alle kabinettplater som har en ytterside!

- Eller ha PC'n i et annet rom, - minst 9 meter unna. Alle vet i dag at strålingen kan bli fatal på under 9 meter. Se rapport fra Statens Strålevern;

http://www.statensstraalevern.no.pcfatal.d...eath.gughidiots

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 22:07, Kina bill skrev:

Av mange jeg kunne kommentert her så vil jeg si til mr MrA|: Du er desv. helt på jordet (litt Uri) eller kanskje svært ung, ikke vet jeg. SCI-FI blader er sikker en sikker kilde til det som er realiteten.

Ey fuck ya buddy! Det er jo sant det jeg skrev. Så faktisk program på Discovery Channel i dag, som visste alle de påstandene mine med glans.

Jeg må innrømme at journalister er på jordet når de skriver: "prinsessen har fått ny new beetle, med hele 120 RÅSTERKE hester", <-- fra "kjerringprat & hør", men det er en annen sak når det er proffesorer som har skrevet hele innlegget i bladet.

Er Kina bill redd for virkeligheten mon tro :wink:.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg dere blander ganske grasat mye rot her.

Først, bly hjelper bar mot ioniserende stråling, ikke mot magnetisk stråling.

Second, den mest effektive casemod'n ville i dette tilfellet blitt en stålkasse, uten hull der evt. mikrobølgestråling fra hd og cd-rom (skivene roterer, ikkesant?)(ref. høyeffekt emp skjerming) kan lekke ut.

Jordet. Et faradays bur med en svak vekselspenning for å avpolarisere og bøye av evt. elektromagnetiske felt.

Hva stråling gjelder, dere får en større dose fra røyvarsleren i taket enn hva skjermen dere sitterforan nå avgir.... Så dropp det. Sats på lydisolasjon, og ha på lokket på pc'n, problem løst.

Lord Thaniel

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-29 11:09, thaniel skrev:

Sats på lydisolasjon, og ha på lokket på pc'n, problem løst.

Nope. Eksempel. Hvis jeg har en plaxiplate i kabinettdøren, så for jeg mer forstyrrelser på TV-en. Dvs det kommer noe ut derfra som ikke er bra...

Og ennå har ikke en eneste smarting kunne svare klart og tydelig på om aluminiumskabinetter er bedre eller dårligere en stål.

Når jeg snakker om hva som er best, så snakker jeg om hvilket kabinett som er best til og redusere ALLE former for målbare, ståler ,felter og gud vet hva.

Lenke til kommentar

Ahh endelig fant jeg grunnen til at jeg har litt vondt i beina i dag.. lian li kabinett ved siden av..

ps. er den billige 19" crt skjermen grunnen til at jeg får høy panneføring eller? Høres jo ut som et lite kraftverk der den står og summer i mot meg...

heldighvis har jeg ikke kabinettet så høgt oppe at edlere deler er utsatt.

det kunne blitt farlig det...

Lenke til kommentar

Quote:

Stonescream skrev (2002-07-01 21:53):

Ahh endelig fant jeg grunnen til at jeg har litt vondt i beina i dag.. lian li kabinett ved siden av..

ps. er den billige 19" crt skjermen grunnen til at jeg får høy panneføring eller? Høres jo ut som et lite kraftverk der den står og summer i mot meg...

heldighvis har jeg ikke kabinettet så høgt oppe at edlere deler er utsatt.

det kunne blitt farlig det...

Jeg ville ikke vært så sikker!

Lenke til kommentar

Haha, Jeg har ikke lest så utrolig mye søppel og uvitenhet på år og dager. Jeg er ikke noen ekspert selv, men har da NOEN fornuftige kommentarer på det dere har sagt:

> "...Skjermen ståler konstant mot deg. Min lærer sier faktisk at det er mulig å stille inn skjermen slik at man kan bli "solbrent" av den..."

For å bli solbrent trenger du UV-stråling. Ta det læreren din sier med en klype salt og ikke tro han umiddelbart. Hmm.. lurer på hvorfor "datanerder" er så bleike..

> "Dette har jeg vært borti! Satt mer eller mindre konstant fran skjermen i et er par døgn og var rimelig rød i ansiktet noen dager etterpå, men jeg tror ikke jeg ble spesielt brun"

I tillegg til søvnløshet, matmangel, de psykiske effektene av lite søvn, høy konsentrasjon og slitne øyne lager billige og gamle skjermer statisk elektrisitet som tiltrekker laddede støvpartikler som skaper mye ubehag med tørr hud ol. i ansiktet. Men jeg lurer på hvorfor "datanerder" er så bleike..

> "Strålingen er ikke farlig som mange sier her, men noen kan bli plaget av den."

Riktig i følge det meste av serøis forskning.

> "Det jeg har hørt, er at aluminium har elendige egenskaper til og stoppe denne strålingen. Faktisk like dårlig som luft(!?) Stål og endel andre metaller klarer dette bra. (derfor er kabinetter vanligvis i stål, og ikke plast)

Hvor mye ligger det bak disse påstandene?"

Aluminium leder bedre strøm enn stål og har mye lavere inntrengningsdybde for EM-stråling. Luft, vanlig plast og glass slipper EM-stråling rett igjennom.

> "Åpne kabinetter kan stråle helt sinnsykt ifølge en kompis av meg som jobber på nemko og tester pc'er og annet utstyr som stråler mye. Med andre ord ikke skjær store hull i det og kle det med plexiglass."

Jepp, se forrige kommentar.

> "BTW, så har ikke EM-stråling blitt påvist til å ha negative innvirkninger på mennesker."

Riktig, alle seriøse undersøkelser vist at OM det er en påvirkning så er den så utrolig liten at den ligger innenfor feilmarginene. (Jeg snakker da om undersøkelser med titusner av mennesker) Dermed er det påviselig langt farligere å gå en tur på badet..

> "Elektromagnetisk felt stoppes så vist ikke av stål. (Prøv å hold en magnet bort til et skrutrekker e.l. og så en binders bort til skrutrekkeren)."

Det du prater om er et statisk magnetisk felt, ikke EM-felt.

> "Forøvrig, for å få vekk støy på tv er avstand det beste, sammens med ikke bruke samme sikringskurs. Dette skal jo ikke skje, hvis utsyret er CE-merket."

Det beste er å skjerme EM-støykilden. (ala PC-høytalere vs. vanlige høytalere) Avstanden hjelper også men dobler du avstanden blir stålingen 1/4. Dermed kan du bli nødt til å flytte pc'n langt.

> "Husker jeg ikke helt feil er jordstråling fra grunnfjellet her i norge noe av det vi burde bekymret oss mest for. Den er vell radioaktiv ettersom jeg husker fra fysikken, og har mye større skadepotensiale enn de fleste vanlige elektriske apparater.

> "Mulig jeg kverulerer litt nå, men .. "Jordstråling" finnes ikke. Den radioaktiviteten du tenker på er nok Radon, en gass som stiger opp fra fjellet og kan være farlig å puste inn. Men denne radioaktiviteten er ikke elekromagnetisk."

Radeon "jordstråling" dekomponerer i flere trinn til andre grunnstoffer og sender ut farlige alfa- og beta- partikler og farlig gammastråling (ekstremt høyfrekvent EM-stråling)

> "Nei de fleste kabinettene er ikke laget i alminium, det er et dyr matriale, er billigere med tynne blikk/stål plater, alminium er veldig vaskelikt matriale å bearbeide på grunn av at det er så hard."

Al er mye mykere enn stål. Al har flytegrense på ca 150-600MPa avhangig av pris og legering. Stål derimot har en flytegrense på ca 400-2000MPa. Al er derimot vanskeligere å sveise siden det lettere smelter/brenner og blir sprøtt i sveisesonen.

> "De fleste aluminums legeringer idag er relativt myke, altså man kan lage riper i alu med en negl..."

Du snakker om bly, ikke Al. Prøv å rip Al med neglen du.. Håper neglene dine er laget av stål.

> "Er lett å forme aluminum. Men alu kan ikke smies skikkelig siden det er mykt, små å hamre på en fjær."

Omvendt! Du hamrer lett et hakk i Al, men ikke i stål. Du blander begrepene "plastisitet" og "elastisitet".

> "Pusse på aluminium for å få det blankt er heller ikke så lett, siden alu. smelter når man pusser hardt nok med f.eks smergel.. derfor må man polere alu. på andre måter, ved f.eks våtsliping...blabla"

Aner ikke hvor du har dine praktiske erfaringer fra, men alle som har pusset både aluminium og kobber kjøleribber vet at det går mye raskere å pusse Al. (om du gjør det riktig vel å merke)

> "Det beste hadde vært å hatt et kabinett i Titan"

Ti har høy styrke, høy korrosjonsbestandighet, og lav elektrisk ledningsevne. For å forme platene må de være mye tynnere. Kombinert med lavere ledningsevne ville det beskyttet mye dårligere mot EM-stråling. I tillegg ville det funket mer som en høytalermembran på vibrasjonene. Men det ville jo ikke rustet om du sjøsprøyt eller veisalt på det da... doh.

> "Hmm. Er Radon jeg tenker på ja. Mener bestemt at vi lærte i fysikken (for mange mange år siden) at Radon ble på folkemunne kalt jordstråling

Hehe. Radioaktivitet != elektromagnetisk sier seg selv da. Men denne radioaktiviteten er en mye større "trussel" for oss enn elektromagnetisk stråling fra et pc kabinett. Er det forresten blitt påvist at elektromagnetisk stråling er farlig? I tilfelle så ville ikke jeg bodd i nærheten av en høyspent hvertfall"

Radioaktivitet er EM-stråling og/eller partikkelstråling. Om det er det ene eller begge deler er ikke noe som sier seg selv! Kan du f.eks forklare hvorfor radioaktiv stråling (f.eks. røykvarsler skulle være så mye farligere enn EM-stråling fra PC'n om det hadde vært samme type stråling? Og, nei det er ikke påvist at EM-stråling er farlig. Høyspent er forresten ikke det samme som EM-stråling, og har mange andre potensielle faremomenter.

> "Hondaen, og 87th-striker: Takk for informativt svar. Men det du sa om fly, blir ikke det litt feil, da vi snakker om kosmisk stråling? Er ikke det noe helt annet en "PC-stråling"?"

Det er både mer EM-stråling og mer partikkelstråling høyere i atmosfæren. Kosmisk EM-stråling inkluderer sikkert også de frekvensene som kommer ut av PC'n.

> "Det jeg ikke ennå har fått klarlagt, og det er sikkert veldig vanskelig og svare på for vært enkelt tilfelle, er om det blir mer striper. Jeg opplevde nemmelig og få mer forstyrrelser på TV-en når kabinettet mitt var åpent"

Det blir mer stråling når kabinettet er åpent, eller er laget av ikkeledende materialer som plexigalss etc. eller har store ikkeledende huller som f.eks en plast-front uten metall under.

> "alle typer metall skjermer for elektromagnetiske boelger. mykt jern har de beste egenskaper"

Nope, mykt jern leder magnetiske feltlinjer veldig bra når det er lave frekvenser som f.eks 50Hz. Det er riktigere å si at alle elektrisk ledende materialer skjermer mot EM-bølger. (særlig de godt ledende metallene)

> "selv ville jeg idag gaatt inn for kabinett av metallgitter. det slipper varmluften ut slik at man ikke behoever kabinettvifter. det danner ingen lydforsterkende klangkropp med hulromsresonans, og det gir mindre lyd ved mekaniske vibrasjoner fra hd og lignende, PLUSS at det skjermer like godt som plater (faradaybur) (naaja, ikke mot cola)"

Interresant tanke, men støy fra vifter etc. går jo uhindret rett ut. Dessuten må man ha mindre maskevidde enn bølgelengden til strålingen. 2,4GHz har en bølgelengde på ca 12cm, så det skulle gå bra en god stund til.

> "Det er påvist at det er farlig ja. Folk som bor under høy spent master får lettere kreft. Elektromagnetisk stråling er også påvist og påvirke menneske hjernen. Man kan se syner og hallusinere noe alvorlig."

Nå fantaserer du! Si meg, sitter du badet i EM-strålingen fra PC'n din og hallusinerer eller.... hehe. :wink: Men tilbkae til fakta: det er ikke påvist økt kreftfare i større undersøkelser med "blind-tester".

> "Forresten så er radioaktiv stråling mye farligere enn elektromagnetisk."

Vel, det er jo helt forskjellig stråling. Partikkelstråliong med Alfa og beta partikler og høyfrekvent EM-gammastråling (over 10^18Hz) sammenlignet med "lav"frekvent stråling i GHz-området. Blir nesten som å sammenligne lut med vodka og forklare hva som er kraftigst og mest farlig. De har forskjellige virkninger og skadevirkningene avhenger jo av styrken på de to.

> "Som KidComa sa her, EM-stråling fra kabinettet er sannsynligvis null problem, hadde vært mer bekymra for støvsugeren min, de er ramme på EM-stråling, i alle tilfeller har man ikke kommet fram til noen skade-effekt for mennesker, heller ikke for de som bor under kraftledninger. Men er det snak om helt ekstreme doser tror jeg det kan være dødlig fordi det påvirker nærvesystemet."

Det er også forskjellige frekvensområder og kan ikke helt sammenlignes, men det der med dødelig må du forklare nermere. Hvis det er dødelig i store doser burde vel små doser gi mindre effekter?

> "Først, bly hjelper bar mot ioniserende stråling, ikke mot magnetisk stråling. Second, den mest effektive casemod'n ville i dette tilfellet blitt en stålkasse, uten hull der evt. mikrobølgestråling fra hd og cd-rom (skivene roterer, ikkesant?)(ref. høyeffekt emp skjerming) kan lekke ut.

Jordet. Et faradays bur med en svak vekselspenning for å avpolarisere og bøye av evt. elektromagnetiske felt."

åh... 1. HD og CD-rom er allerede skjermet, og slipper neppe ut mye stråling. Plater er mer effektivt enn faradaybur fordi faradayburet beskytter kun mot stråling som har bølgelengde mindre enn maskevidden. (nevnt tidligere)

EM-stråling er vekslende, ikke statisk. Dermed dannes det ikke statiske felter, og avpolarisering er unødvendig. Du tenker sikkert på at statiske magneter som i høytalere kan magnetisere skjermen.

> "Hva stråling gjelder, dere får en større dose fra røyvarsleren i taket enn hva skjermen dere sitterforan nå avgir.... Så dropp det. Sats på lydisolasjon, og ha på lokket på pc'n, problem løst."

Som sagt tidligere: epler og bananer..

> "Nope. Eksempel. Hvis jeg har en plaxiplate i kabinettdøren, så for jeg mer forstyrrelser på TV-en. Dvs det kommer noe ut derfra som ikke er bra..."

Som sagt tidligere: plexiglass er ikke elektrisk ledende og dermed ikke skjermende mot EM-stråling

> "Og ennå har ikke en eneste smarting kunne svare klart og tydelig på om aluminiumskabinetter er bedre eller dårligere en stål. Typiske eksempler på slik plasebo-helseskadelig påvirkning i denne sammenhengen er: Ikke eksisterende eller sterkt overdrevet stråling fra elektrisitet, det noen mao kaller el-allergi, amalgamforgiftning og sterk følsomhet for jordstråling."

Vel, Al beskytter bedre enn stål !!

Det er ikke placebo-helseskadelige effekter du prater om: Ubehag og følsomhet for EM-stråling fins nok, men om det er farlig er en annen sak. Amalgamforgiftning er en kjemisk forgiftning som har påviselig skadeeffekt. Jordstråling er som nevnt tidligere radioaktiv Radon gass som dekomponerer og avgir stråling som gir påviselig økt kreftrisiko.

Men ta ting med en klype salt, ikke hør på alt tullet jornalistene skriver, de har jo tross alt ikke peiling og plukker frem de mest fantastiske overskriftene de klarer.

Huff denne posten ble lang, men, men..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-02 12:41, Simen1 skrev:

Det er ikke placebo-helseskadelige effekter du prater om: Ubehag og følsomhet for EM-stråling fins nok, men om det er farlig er en annen sak. Amalgamforgiftning er en kjemisk forgiftning som har påviselig skadeeffekt. Jordstråling er som nevnt tidligere radioaktiv Radon gass som dekomponerer og avgir stråling som gir påviselig økt kreftrisiko.

Jo, det er rett og slett placebo-helseskadelige effekter jeg prater om.

Du skrev at: Ubehag og følsomhet for EM-stråling fins nok

Hvorfor tror du det?

Angående jordståling:

Her blander du litt. Når det snakkes om jordstråling har ikke det noe med Radon gassen å gjøre. Men det som rett og slett kalles jordstråler. Mange har fått det for seg at du kan bli syk av disse strålene, og har av den grunn bl.a. skjermet både seng og hus med jernstenger og/eller et nett av koppertråd.

Utdrag fra en artikkel med overskriften: Er jordstråling farlig? Av Anders Bærheim, førsteamanuensis ved Universitet i Bergen, Seksjon for allmennmedisin.

Virkelig store resurser har vært satt inn i forskningen rundt jordstråler de siste 50 årene, særlig i Tyskland. På 30-tallet var det et eget "Institut für Wünschelruten- und Pendelforschung" (Institutt for ønskekvist- og pendelforskning) ved universitetet i München, og på 80-tallet bevilget det vesttyske forskningsdepartementet vel 400.000 DM (over 1,6 millioner kroner) til jordstråleforskning. På tross av denne betydelige satsingen har resultatene vært blankt negative: Det har ikke lykkes å gi noe som helst holdbart bevis for eksistensen av "jordstråler".

Derimot ble det bygget teorier. Særlig er rutenettet til den tyske legen Ernst Hartmann blitt kjent. Han tenkte seg parallelle linjer orientert nord-syd og øst-vest, slik at det dannes et rutenett med 3-5 meter mellom linjene. De fleste jordstrålesøkere i Norge holder seg til denne teorien. Underlig nok, for hvor ellers i naturen finner vi et regelmessig rutenett av beine, parallelle linjer?

Det har vært gjort noen få forsøk også i Norge på å etterprøve Hartmanns linjeteori. Fjalerlegen Jan Øren, ikke ukjent fra BT's spalter, undersøkte i 1991 sammen med professor Rolf Manne ved Universitetet i Bergen om det kunne la seg gjøre å påvise og avskjerme jordstråler på en systematisk, vitenskapelig måte. Svaret ble nei. I 1993 undersøkte Øren sammen med undertegnede og flere andre om fire jordstrålesøkere kunne bli enige om hvor jordstrålelinjene gikk. Igjen ble svaret nei. De fire påviste fire helt forskjellige rutenett Undersøkelsen er publisert i Tidsskrift for Den norske lægeforening 30/6 1997.

Det har de siste 50 årene vært brukt store midler til å forske på "jordstråler". Uten resultat. Det er grenser for hvor mye energi og penger en kan bruke på noe som ikke lar seg påvise. Forskning på jordstråler har altså ikke manglet penger eller forskningsvillige folk. Men de få holdbare studiene som er publisert er helt entydige: en finner ingen jordstråler.

Hele artikkelen: http://www.skepsis.no/tema/jordstraaling/m.../bearheim1.html

(En typisk kvakksalver side ang jordstråling http://home2.inet.tele.dk/jbr/jordstr.htm)

Når det gjelder amalgam ble det på 90 tallet svært så populært å gi plombene i tenne skylda for all verdens defuse sykdommer. Et hav av personer var plutselig amalgam forgiftet og ble friske som fisker etter at de hadde skiftet ut plombene i tenna. I dag vet vi langt mer, og selv om det er påvist en viss sammenheng bl.a. mellom økt konsentrasjon av kviksølv i kroppen og amalgam har ikke dette noe med mange av disse amalgam sykdommene som poppet opp på 90 tallet å gjøre. Som hodeverk, trøtthet, vanskelig-å-sette-fingen-på-smerter osv osv. Mao symptomer/sykdommer som det finnes titusenvis av gode og dårlige forklaringer på. Derfor kalles denne såkalte amalgam forgiftningen et typisk 90 talls placebo syndrom.

Derimot har nyere forskning vist at det bl.a. kan være sammenheng mellom amalgam og betennelser i tannkjøttet. Også en del andre forsknings resultater viser at amalgam kan innebære en helserisiko. Når det gjelder symptomer på kvikksølvforgiftning er disse : Prikking i huden, forstyrrelser i muskelkoordinasjon, taleforstyrrelser og døvhet.

kilde: Statens næringsmiddeltilsyn, http://www.snt.no.

Rune.

Lenke til kommentar

Joda ols, det er ny pers på lengde av en post. hehe. Tok _litt_ tid å skrive den ja.

Hmm.. det ble vist ganske stille her...

Men det kan jo ha sin naturige forklaring. Jeg tror ikke jeg ville lest den posten selv om jeg så hvor lang den var. lol

Lenke til kommentar

Quote:

"Som KidComa sa her, EM-stråling fra kabinettet er sannsynligvis null problem, hadde vært mer bekymra for støvsugeren min, de er ramme på EM-stråling, i alle tilfeller har man ikke kommet fram til noen skade-effekt for mennesker, heller ikke for de som bor under kraftledninger. Men er det snak om helt ekstreme doser tror jeg det kan være dødlig fordi det påvirker nærvesystemet."

Det er også forskjellige frekvensområder og kan ikke helt sammenlignes, men det der med dødelig må du forklare nermere. Hvis det er dødelig i store doser burde vel små doser gi mindre effekter?

Først, beklager at jeg ikke har svart tidligere, så ikke at du kommenterte posten min og gadd ikke lese hele din :smile:.

Angående kommentaren, er ikke beinhard på emnet, men prøver meg for det. Tar for meg det området av EM-spektret som blir produsert av elektriske artikler. Gamma-stråling og slikt er jo som kjent dødlig i høye doser. Men om jeg ikke husker feil, så kan "vanlig" EM-stråling (les fra el- art. ol.) i svært store doser på virke nervesystemet, fordi nervesystemet går på elektrisitet, vil feltet som strålekilede produserer i ekstreme tilfeller (les massive doser) kunne ødelegge helt for nervesignalene, og det er ikke bra (les dødlig).

I tilegg har vi jo at EM-ståling til ene viss grad oppvarmer vevet, men såvidt jeg har skjønt har du andre store problemer før dette blir akutt skadelig.

Alt gir jo såklart en effekt også i mindre doser, men at det er skadelig på kroppen er en helt annen sak. For eksempel så er ikke antalle fødselsdefekter i Hiroshima og Nagasaki noe større i forhold til normalen en hva som kan forklarers med statistisk avvik (ser såklart bor ifra de som var foster når bomba ble sluppet, de ble skadd, men sædkavliteten/eggekvaliteten er øyensynlig ikke påvirket). Skal dra opp en lenke om et gigantisk forskingssamarbeid mellom USA og Japan som viser dette, har den bare på mail, men den funker ikke om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...