Gå til innhold

Kabinetter i aluminium, er "farlige" grunnet stråling..

Anbefalte innlegg

Samme om det kommer litt ståling fra kabinettet vel...? Tenk på alt annet i verden som sender "farlige ståler"..Mobil, Microbølgeovn, u name it...Hva du enn gjør, spiser, ser TV bla bla blah så er det alltid noe som er farlig! Det er jo farlig å leve så...Stå på!! :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg ikke helt feil er jordstråling fra grunnfjellet her i norge noe av det vi burde bekymret oss mest for. Den er vell radioaktiv ettersom jeg husker fra fysikken, og har mye større skadepotensiale enn de fleste vanlige elektriske apparater.

Microbølgeovenen som tidligere er blitt nevnt er jo en av de større synderne. Kanskje ikke så lurt å stikke trynet rett forann den for å se om tv-middagen er klar :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 14:01, Kjetil Lura skrev:

MrA

Nei de fleste kabinettene er ikke laget i alminium,det er et dyr matriale,er billigere med tynne blikk/stål plater,alminium er veldig vaskelikt matriale å bearbeide på grunn av at det er så hard.

Kjetil

Aluminium stopper elektromagnetisk stråling bedre enn luft.. Alle elektriske ledere vil nemmelig danne et motsatt rettet elektrisk felt under feltpåvirkning. Strålingen fra f.eks en mobiltelefon vil bli absobert i en skjerm rundt telefonen av aluminum, strålingen induserer små strømmer i metallet og disse små strømmene lager igjen et elektrisk felt, det er dette sekundære feltet som man skal bekymre seg over i vår sammenheng..

Har man en maskin som er skjermet med alu så er dette mer en godt nok, strålingen vil nemmelig bli absorbert i metallet og det sekundære feltet er nada og nix med så små effekter som blir omhandler her.

Luft er svakt magnetisk, pga oksygen er svakt magnetisk.. men å påstå at luft fjerner elektromagnetisk strålinger bedre/lik enn aluminum er en absurd påstand. Ser dere rundt dere så er mange skjermer laget av letmetall, f.eks mange mobiltelefoner har en strålekappe av lettmetall. Fly er ofte bygget av titan eller alu, og lenger oppe i troposfæren er strålingen fra verdensrommet mange ganger høyere enn her nede på jorden, kabinpersonalet tåler ikke slike kosmiske strålinger over lang tid.. I sitte inne i et fly minner om et Farady bur, potensialet inne i buret er nada og niks. Derfor det er smart å sitte inni en bil hvis det lyner..

Kjetil Lura: Rent aluminum er ganske mykt og dermed ganske ubrukelig...blir vel bare brukt ved elektrolyser. Er ved legeringer man kan få fram diverse hardheter og egenskaper mot korrosjon. De fleste aluminums legeringer idag er relativt myke, altså man kan lage riper i alu med en negl...

Er lett å forme aluminum. Men alu kan ikke smies skikkelig siden det er mykt, små å hamre på en fjær. Pusse på aluminium for å få det blankt er heller ikke så lett, siden alu. smelter når man pusser hardt nok med f.eks smergel.. derfor må man polere alu. på andre måter, ved f.eks våtsliping...blabla

Lenke til kommentar

Quote:

Husker jeg ikke helt feil er jordstråling fra grunnfjellet her i norge noe av det vi burde bekymret oss mest for. Den er vell radioaktiv

Mulig jeg kverulerer litt nå, men .. "Jordstråling" finnes ikke. Den radioaktiviteten du tenker på er nok Radon, en gass som stiger opp fra fjellet og kan være farlig å puste inn. Men denne radioaktiviteten er ikke elekromagnetisk.

Lenke til kommentar

Det beste hadde vært å hatt et kabinett i Titan

Kult men dyrt..

Akkurat Nokia 8910 når den kommer

Den funksjonelt og godt kabinett i Titan ville vært drømmen, hvis kabinettet i tillegg hadde hatt vannkjøling så hadde det vært toppers.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 16:17, hårek skrev:

Quote:

Husker jeg ikke helt feil er jordstråling fra grunnfjellet her i norge noe av det vi burde bekymret oss mest for. Den er vell radioaktiv

Mulig jeg kverulerer litt nå, men .. "Jordstråling" finnes ikke. Den radioaktiviteten du tenker på er nok Radon, en gass som stiger opp fra fjellet og kan være farlig å puste inn. Men denne radioaktiviteten er ikke elekromagnetisk.

Hmm. Er Radon jeg tenker på ja. Mener bestemt at vi lærte i fysikken (for mange mange år siden) at Radon ble på folkemunne kalt jordstråling :wink:

Hehe. Radioaktivitet != elektromagnetisk sier seg selv da. Men denne radioaktiviteten er en mye større "trussel" for oss enn elektromagnetisk stråling fra et pc kabinett.

Er det forresten blitt påvist at elektromagnetisk stråling er farlig? I tilfelle så ville ikke jeg bodd i nærheten av en høyspent hvertfall :smile:

Lenke til kommentar

Aluminium brukes til å skjerme elektromagnetisk stråling, men også visse typer stålkvaliteter har skjermende egenskaper. Med de strømmene som går i din PC er det ingen til å frykte, uansett skjerming. EMF er idag et stort problem, og mange mennesker dør av det, mens noen ser ut til å tåle det uten større problemer.

Radiostråling ser ut til å være et vel så stort problem. Mange ser ut til å utvikle allergi mot eletriske felter med visse frekvenser. Med dagens økende trådløshet vil dette meget fort utvikle seg til et stort helseproblem. I Sveits innføres såkalte feltfrie soner noen steder, hvor mennesker skal kunne ferdes uten å bli påvirket av elektriske felter. Mange mennesker plages i byer, og finner ut at på hytta har de ingen problemer. Ofte skyldes det elektroallergi. Gro Harlem Brundtland skal visst ha problemer med dette, og det er nok av andre også. Forholdene rundt MTBen Kvikk er typisk for ekstreme problemer som kan oppstå ved sterkeradiofelter. Rapporten fra dette kan lastes ned her: http://www.stami.no rapporter 2000. Den konkluderer ikke med noe, men med stålskrog og bølgerefleksjoner så sier saken seg selv.

Grenseverdiene som er satt innen området er idag meget høye, men en plass måtte en starte. Det finnes flere tommelfingerregler for hva en skal unngå av kilder. Radarer, GSM-sendere, radiosendere, radiolinjeantenner, høyspenningslinjer, transformatorer, etc..... PC-er er så langt ikke noe problem.

Ola Eide

Omega Elkraft as

Lenke til kommentar

Hmm...Jeg skjønte nesten at denne tråden kom til og utvikle seg i feil retning, altså inn på det helsemessige. Det driter jeg i! :razz: Det var TV-kvaliteten jeg var bekymret for :wink:

Hondaen, og 87th-striker: Takk for informativt svar. Men det du sa om fly, blir ikke det litt feil, da vi snakker om kosmisk stråling? Er ikke det noe helt annet en "PC-stråling"?

Det jeg ikke ennå har fått klarlagt, og det er sikkert veldig vanskelig og svare på for vært enkelt tilfelle, er om det blir mer striper. Jeg opplevde nemmelig og få mer forstyrrelser på TV-en når kabinettet mitt var åpent.

Lenke til kommentar

han maa vel vaere dau naa, han som bygde pc i plastboette?

alle typer metall skjermer for elektromagnetiske boelger. mykt jern har de beste egenskaper. slike boelger er ikke paavist aa skade organismer, saa lenge man ikke blir stekt. ( men skjerm er alltid bedre enn ikke skjerm, kanskje av flere grunner). radioaktiv straaling derimot kan vaere farlig. det som kommer fra det norske grunnfjell er paa et nivaa som vi har levd med i noen hundre millioner aar. unntak forekommer over enkelte nyere bergarter, slik som alu-skiferen noen steder paa oestlandet. den er ganske radioaktiv og avgir nevnte gass. men man kan jo ikke si at folk dauer som fluer hver gang de besoeker oslo

selv ville jeg idag gaatt inn for kabinett av metallgitter. det slipper varmluften ut slik at man ikke behoever kabinettvifter. det danner ingen lydforsterkende klangkropp med hulromsresonans, og det gir mindre lyd ved mekaniske vibrasjoner fra hd og lignende, PLUSS at det skjermer like godt som plater (faradaybur).

(naaja, ikke mot cola)

Lenke til kommentar

ps

faar du forstyrrelser paa tv'en naar pc'en er paa, er det sannsynligvis hoeyfrekvens som forplanter seg gjennom nettledningene. den gaar RETT gjennom, tenk bare paa prosjektet med internett over stroemnettet, som det var saa mye snakk om...

Lenke til kommentar

Som du forstår er kunskapen eller snarere sagt mangelen på kunskap om elektromagnetiske felt uoversiktelig. Fagfolk strides hvorvidt de ulike typer felt er farlige eller ikke.

Jeg kan anbefale å lese på denne linken: http://home.c2i.net/lande/ M.Lande har en del fagkunskaper om dette, og har samlet en del informasjon gjennom sitt eget arbeid. Nå må du ikke bli "skremt" av det han sier, men det kan være interessant å gjennomgå sidene hans med et "åpent sinn". Så får man selv avgjøre hvorvidt det han sier er "fornuftig" eller ei.

Som mange her har vært inne på er vi hele tiden omgitt av elektromagnetisk stråling og magnetisme, og med ulik styrke. Den naturlige bakgrunnsstrålingen fra verdensrommet har vært med på å danne livet på jorden, og jorden har et eget magnetfelt som også er viktig for biologiske prosesser. Nå er det jo slik at vi mennesker har skapt mye "kunstig" stråling og magnetfelt, og jeg tror selv vi mennesker også klarer å absorbere dette uten at det fører til sykdom så lenge belastingen ikke vedvarer over for lang tid. Men dette er et vanskelig emne. For spesifikke feltstyrker og strålingsfrekvenser er ofte avgjørende for hvor mye kroppene våre og de biologiske prosessene lar seg påvirke.

Når det gjelder avskjerming av utstyr bør du ta kontakt med elektrofirmaer. Mange av disse har fagfolk med relativt gode kunskaper i avskjermingsteknikk, i vertfall i forhold til hvordan elektriske aparater, TV, tlf, mobil, parabol etc kan påvirke og forstyrre hverandre.

Dette var kanskje ikke til så mye hjelp.....

Du får ivertfall ha lykke til.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 16:46, cyclo skrev:

Quote:

Den 2002-06-26 16:17, hårek skrev:

Quote:

Hmm. Er Radon jeg tenker på ja. Mener bestemt at vi lærte i fysikken (for mange mange år siden) at Radon ble på folkemunne kalt jordstråling :wink:

Hehe. Radioaktivitet != elektromagnetisk sier seg selv da. Men denne radioaktiviteten er en mye større "trussel" for oss enn elektromagnetisk stråling fra et pc kabinett.

Er det forresten blitt påvist at elektromagnetisk stråling er farlig? I tilfelle så ville ikke jeg bodd i nærheten av en høyspent hvertfall :smile:

Det er påvist at det er farlig ja. Folk som bor under høy spent master får lettere kreft. Elektromagnetisk stråling er også påvist og påvirke menneske hjernen. Man kan se syner og hallusinere noe alvorlig. Det ser ut som at hjernen reagerer på denne strålingen, men det skal være en del før det skjer. I SCI-FI blader har det også blitt skrevet en del artikler om at nye horisonter kan åpnes for mennesket ved bruk av sterk elektromagnestisk stråling. Enkelte labaratorie forsøk viser at menneske hjernen utvikler en rekke egenskaper under høye stråle verdier. Egenskaper som: Påvirke elektroniske kretser, påvirke andre menneskers tankegang, flytte objekter (vanligvis metall objekter), reagere på ting før det skjer (man viser en rekke bilder på en skjerm, noen bilder er skremmende mens andre er helt fine, man reagerer på de skremmende bildene FØR de kommer opp på skjermen). Tror det var mange flere ting også, men de var mindre påvist.

Forresten så er radioaktiv stråling mye farligere enn elektromagnetisk. Radioaktivitet ødelegger celler med en gang, mens elektromagnetiske strålinger bruker meget lang tid på å enten ødelegge eller påvirke.

Lenke til kommentar

Hondaen

Du har rett at det er forskjellige legeringer,jobber som sveiser og den aluminium som eg er borti er vannvittig seig er noe dritt å bruke vinkelsliper på,hard som bare det,og om du vil slipe alminium kan du bruke et stoff som heter "autosol",eg har brukt det på mottorsykelen min.

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:

Forresten så er radioaktiv stråling mye farligere enn elektromagnetisk.

På tide å kverulere litt igjen - den farligste formen for radioaktiv stråling (gamma) er jo elektromagnetisk. Alfa og beta stråling er farlig ved nærkontakt, men kan lett skjermes bort. Gamma er jo ytterkanten av det elektromagnetiske spektret, enda mer gjennomtrengende enn røntgen.

Lenke til kommentar

Som KidComa sa her, EM-stråling fra kabinettet er sannsynligvis null problem, hadde vært mer bekymra for støvsugeren min, de er ramme på EM-stråling, i alle tilfeller har man ikke kommet fram til noen skade-effekt for mennesker, heller ikke for de som bor under kraftledninger. Men er det snak om helt ekstreme doser tror jeg det kan være dødlig fordi det påvirker nærvesystemet.

AtW

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 04:02, Arctic skrev:

Det jeg har hørt, er at aluminium har elendige egenskaper til og stoppe denne strålingen. Faktisk like dårlig som luft(!?) Stål og endel andre metaller klarer dette bra. (derfor er kabinetter vanligvis i stål, og ikke plast)

Du har hørt feil ganske enkelt. Aluminium har bedre elektrisk ledeevne enn stål, og er også mer effektivt når det gjelder å stoppe elektromagnetisk stråling.

Plast og glassfiber derimot har selvsagt så godt som null elektriske egenskaper. Plast er bare egnet hvis alle komponentene i pc'en allerede er skjermet eller avkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...