Gå til innhold

Kabinetter i aluminium, er "farlige" grunnet stråling..

Anbefalte innlegg

Eller ikke stråling som du dør av, men slik elektromagnetisk stråling som det vel heter.

Det jeg har hørt, er at aluminium har elendige egenskaper til og stoppe denne strålingen. Faktisk like dårlig som luft(!?) Stål og endel andre metaller klarer dette bra. (derfor er kabinetter vanligvis i stål, og ikke plast)

Hvor mye ligger det bak disse påstandene?

Ikke kom med usakelig svar som at "Lian li kabinettet mitt ruler, og jeg for ikke vondt noen plasser" :wink: Dette er seriøst. Har en paraboltuner som ikke er tilrekkelig skjermet. Det medfører diagonale striper på en TV-skjerm som er koblet til UHF-uttaket... :sad: Har veldig lyst på alu-kabinett, men har ikke lyst på flere striper for og si det slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-26 04:35, Arctic skrev:

Kan jo evt kle det med stålplater, men det var liksom ikke det som var planen.

hehe... det ville vært sinnsykt bra!

Hei! Jeg har kjøpt meg nytt alu kabinett, kom å se! :smile: P.S: jeg har kledd det med stålplater... :grin:

Ja, hvorfor ikke... hvis du har fet lommebok så er det jo ingenting i veien for det...

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke sitter med kassa mellom beina, ville jeg ikke bekymre meg så mye for EM-stråling fra maskinen. EM-stråling minsker raskt med avstand (husker ikke formel akkurat nå) og fra en pc tipper jeg den er ubetydelig allerede etter en meter. Ovner, komfyrer, alt med høy effekt vil gi mye høyere EM-stråling enn pc'n. Monitorer nå for tiden gir ikke ut særlig mye stråling de heller - faktisk ville jeg prioritere refresh-rate'n på skjermen langt over potensiell EM-stråling for øynenes skyld.

BTW, så har ikke EM-stråling blitt påvist til å ha negative innvirkninger på mennesker. Noen ekstremt få kan katagoriseres som overfølsomme for denne strålingen (de føler seg uvell), men vitenskaplige undersøkelser har ikke funnet noe "farlig" ved den enda. (Likevel, better safe than sorry;)

Lenke til kommentar

Hei!

Hvor kraftig er egentlig en datamaskin av den typen man har hjemme? Det er ikke noe kjernekraftverk ialleall. En annen ting man kan tenke på er at mange produsenter idag bruker plast eller plexiglass eller lignende ikabinettet; Jamfør Apple, SGI, Sun+++.

Skjermen ståler konstant mot deg. Min lærer sier faktisk at det er mulig å stille inn skjermen slik at man kan bli "solbrent" av den...

Lenke til kommentar

Strålingen er ikke farlig som mange sier her, men noen kan bli plaget av den.

Det som er viktig er å skru sammen kabinettet helt slik at det er tett, ikke lufttett selvsagt. :smile:

Åpne kabinetter kan stråle helt sinnsykt ifølge en kompis av meg som jobber på nemko og tester pc'er og annet utstyr som stråler mye. Med andre ord ikke skjær store hull i det og kle det med plexiglass. :smile:

Lenke til kommentar

...Skjermen ståler konstant mot deg. Min lærer sier faktisk at det er mulig å stille inn skjermen slik at man kan bli "solbrent" av den...

Dette har jeg vært borti! Satt mer eller mindre konstant fran skjermen i et er par døgn og var rimelig rød i ansiktet noen dager etterpå, men jeg tror ikke jeg ble spesielt brun:-)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 10:30, Oxford skrev:

...Skjermen ståler konstant mot deg. Min lærer sier faktisk at det er mulig å stille inn skjermen slik at man kan bli "solbrent" av den...

Dette har jeg vært borti! Satt mer eller mindre konstant fran skjermen i et er par døgn og var rimelig rød i ansiktet noen dager etterpå, men jeg tror ikke jeg ble spesielt brun:-)

Det kan jo komme av helt andre årsaker enn stråling også da... hvis du ikke fikk spess mye søvn for eksempel :smile: Så lenge du ikke var sår i ansiktet, så var det nok ingen fare.

Lenke til kommentar

De fleste kabinetter er vel lagd i aluminium i dag, til og med de med farge (det burde alle vite). Jeg har forresten også hørt at skjermen er enda sterkere kilde enn selve PCen. Mobil er også farlig.

Forresten så er du omgått elektro magnestisk stråling hele tiden, gjennom alle radio-bølgene som går i lufta i dag. Nå blir det jo enda verre med lanseringen av "kaptein blåtann" (bluetooth).

Dør du av kreft så dør du av kreft. Pass på å få nerda nok først :smile:

Lenke til kommentar

Du må skille mellom stråling og elektromagnetisk felt. Elektromagnetisk stråling stoppes/reflekteres av alle ledene materialer, og kan omdannes til varme av f.eks. kullfiberstrie. (Brukesområde kan være på flyplasser, slik at radaren slipper å se tårnet el spionfly!). Elektromagnetisk felt stoppes så vist ikke av stål. (Prøv å hold en magnet bort til et skrutrekker e.l. og så en binders bort til skrutrekkeren).

Forøvrig, for å få vekk støy på tv er avstand det beste, sammens med ikke bruke samme sikringskurs. Dette skal jo ikke skje, hvis utsyret er CE-merket.

Lenke til kommentar

Alle elektriske husholdningsapparater sender ut EM-stråling og omgir seg med et EM-felt. Uten at jeg skal utale meg skråsikkert om det, ville jeg vært langt mer bekymret for det man utsettes for fra monitorer, mobiltelefoner og TV-skjermer og varmekabler. Tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye for kabinettet. Hvilket materiale som stopper EM-stråling vil avhenge av strålingens frekvens. Lys stoppes kan stoppes av ett tjukt papir, gammastråling krever tykke blyvegger, mens radiostråling går gjennom det meste. Hvilke frekvenser maskinen utståler er jeg ikke sikker på. Men jeg kan huske at jeg fikk inn min 486 prossessor på 66 MHz på radioen! Skal du beskytte deg mot EM-felt må du på et vise skjerme kilden til denne. Utstyr for dette finner du vel i linken lenger opp i tråden. Ellers tror jeg en overgang fra Grandiosa til en sunnere diett er mer effektivt for helsa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...