Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen ville ikke starte og ble spiker.. RIP..


Anbefalte innlegg

Tiden er kommet for at Omega'n (2.0I '87) skal vrakes etter lang og tro tjeneste.

 

Det har aldri vært noe startproblemer med den før (på 5-6 år!), men greia er at jeg og en kompis hadde "dugnad" på den på lørdag og fjernet anlegget. Anlegget vil si forsterkere og basskasse bak og spiller. Alt med tilhørende ledninger gjennom torpedoveggen.

 

Tror vi må ha fått løsnet en vital ledning eller lignende mens vi holdt på.

 

Bilen er i hvert fall helt død, dvs, starteren går, men ikka antydning til tenning noe som er litt synd når det er ca 15-20 liter bensin igjen. Har sjekket coilledningen, både på 12V siden og høyspentsiden.

 

Noen tips hvor jeg skal lete videre etter feil?

 

Edit: Ny Topic etter sermonien..

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om det er gnist på pluggene. Skru ut en plugg og hold den mot noe gods mens bilen går på starteren. Da skal du klart å tydelig se gnist, dersom det er noen. Greit å være to stk til dette. Husk også å holde i pluggen med noe som ikke leder strøm, evt la den ligge mot motorblokka uten at du holder i den.

 

Sjekk så om det kommer bensin fram. F.eks ved å skru ut en dyse og se om det kommer ut noe mens noen prøver å starte bilen.

 

Da vil du iallefall fort finne ut om det er elektrisk eller har med bensintilførsel å gjøre.

 

Hvis du vil ha ut resten av bensinen uten å feilsøke noe mer kan du enkelt og greit skru av bensinslangen fra bensintanken og helle innholdet over i en eller annen tank (som er stor nok!).

Lenke til kommentar

Skal prøve det du sier i morgen.

 

Enig med deg i at det kan virke som om det ikke er gnist (Husker med gru at jeg har testet dette før på div. motorer tom i regnvær på påhengere)

Et av dekslene vi fjernet under prosessen var ved venstrebeinet på førersiden. Der var det en kontakt med en hel haug av tilkoblingspunkter. Kanskje de er noe her?

 

Bensinen som er igjen er ikke så nøye, men planen var å bruke den til å ha det moro med, på "siste reis". MAO kjøre bilen i filler.. :green::whistle:

Lenke til kommentar

Noen bruker å hente styrestrømmen til spilleren på plussen til coilen, sjekk at coilen får strøm(8-12v når tenninga står på).

 

får den strøm, ligger feilen i "HT-kretsen" altså ledninga fra coil til fordeler, pluggledninger, rotor eller fordelerlokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...