Petter32 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det hender jeg går flere turer på ski som f.eks på Røros og har lyst til å ta med 300d , men kan kulde skade elektronikken i kameraet? Eller er det bare å ta det med seg hvis man er forsiktig? Noen som har prøvd kameraet i mye hardt vær? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Det aller meste av elektronikk tåler kulde ned til -50 grader eller kaldere, men du må regne med større slitasje og mulige operasjonsfeil. Lukkeren kan få problemer i ekstrem kulde. Hvis det er kaldere enn 0 grader så er det ikke sikkert produsenten vil ta ansvaret for mulige feil. Jeg har brukt forskjellige digitalkamera ned til -17 grader uten problemer og jeg har aldri hørt om noen som har hatt problemer i kaldt vær. Hvis du er forsiktig så er det liten sjanse for problemer, men jeg ville vært skeptisk til å tatt bilder i -40 grader på grunn av at lukkeren i et 300D ikke er like solid som på et proffere kamera. Endret 8. mars 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
Petter32 Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Takk for dine gode svar Nå skal jeg prøve å ta noen flere bilder ute i skog og mark om vinteren. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Dette er vel noenlunde likt på D70? Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Ville vel tro det. Kjenner noen som har brukt det mye i ca. -15 Så tror det skulle gå greit. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 ...men vær gjerne litt forsiktig med kameraet når du utsetter det for store temperatursvingninger - pakk det inn i en plastpose e.l. og la kameraet akklimatisere seg før bruk, så slipper du kondensproblemer. I tillegg bør du oppbevare batteriet varmt, ha gjerne 2 sett som du kan bytte på, oppbevar det ene i kameraet og det andre i underbuksa Lenke til kommentar
Sammy1 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Det første som vil svikte i kulde er nok batteriet. Ekstrabatteri som ligger oppvarmet på innerlomma (eller underbuksa ) løser problemet. Hvor temp-grensen går er vanskelig å si. Har fått med meg at batteriet i en 300d sviktet på skitur i 20-25 minus. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Husk at dersom det ene batteriet "går tomt" i kulda, og du bytter til et varmt batteri fra lomma, har det første batteriet fortsatt masse strøm igjen hvis du varmer det opp igjen i lomma. Så du kan bytte på disse batteriene flere ganger; batteriet er ikke "fortapt" første gangen du må skifte det ut. Årsaken er at spenningen på batteriet synker i kulda, slik at kameraet tror batteriet er tomt, men når du varmer opp batteriet stiger spenningen igjen og du kan bruke det en stund til. Lenke til kommentar
BLK Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Litt på siden kanskje, men generellt hvor mye fuktighet/regn tåler et digitalt SLR? Lenke til kommentar
Sammy1 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Proffmodellene tåler mye. Olympus E-300, Canon 300d/350d, Nikon D70 er ikke regntette. Kondensproblemer gjelder alle. Lenke til kommentar
Petter32 Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Gode råd du skriver anderfo . Så man bør altså legge kameraet i en plastpose både før man går ut og før man går inn igjen. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Det er når du kommer inn at det er viktig med plastpose, avhengig av temperaturforskjellen og luftfuktigheten. Hvis det er høy luftfuktighet inne og du kommer inn med et iskaldt kamera så vil det kune kondensere nok fuktighet på kameraet til at det blir dryppende vått. Husk å ta plastposen på kameraet før du går inn, da vil den kalde lufta i posen bli mye tørrere enn lufta inne når den varmes opp og vil hjelpe til med å tørke kameraet. Når du går ut så er kameraet varmere enn lufta ute og det vil ikke kunne bli kondens på kameraet. Hvis du da har det i en plastpose så vil lufta i plastposen kunne kondensere på kameraet når den blir nedkjølt. Lenke til kommentar
Petter32 Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Fint å høre og forstår det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå