Gå til innhold

Problem med server som skal kjøre linux

Anbefalte innlegg

jeg har en server stående her som jeg har tenkt til å bruke som webserver.

litt specs: PII 233 mhz, 192 MB ram (snart 256, og mulig jeg oppgraderer enda mer) tre SCSI Disker. Men problemet mitt er at jeg installerte daemon tools, og etter jeg restarta, så starter den ikke ordentlig opp, jeg får bare denne meldingen: "restart and set the recovery options in the system control panel or the /crashdebug system start option. if this message reappears, contact your system administratoror technical support group". Og over denne feilmeldingen så står det masse rare tegn/bokstaver og navnet på noen filer. navnet på filene: ntoskrnl.rxr og hal.dll. Noen som vet hva som er galt og hvordan jeg kan fikse det? Maskinen er IBM og kjører nå Win NT 4.0. Tanken var at jeg skulle installere linux på denne maskinen. jeg har ikke bestemt meg, men jeg vurderer freebsd, Ubuntu og debian. vil denne maskinen klare å kjøre noen av disse distroene?

Jeg prøvde å installere en eller annen linux når serveren fungerte, det var en iso fil linux var på, men windows nt kjente ikke igjen filen. jeg har også prøvd med bin fil, men det fungerte heller ikke. det er nettopp derfor jeg installerte daemon tools.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du.

På den maskinen burde både FreeBSD og Debian kjøre bra. Vet ikke hvilken distro som vil kjører best, men jeg har selv en 166 mhz med 32 mb ram som kjører Debian Woody. Etter hva jeg har funnet ut her på forumet (etter å ha lest diverse innlegg av stigfjel) så skal også FreeBSD fungere ypperlig. Angående ISO-filen så tror jeg egentlig det beste er å brenne den som et image på en cd, og så boote fra cd'en.

Lenke til kommentar

okay. takk for rask svar. Men ha må jeg gjøre for å få serveren til å fungere da? eller trenger jeg det i det hele tatt hvis jeg bare skal boote fra cd? men angående freebsd: når jeg går inn på download siden på freebsd.org, så kan jeg velge mellom FreeBSD 5.3-RELEASE og FreeBSD 4.11-RELEASE. Hvilke av de skal jeg velge og hva er forskjellen (og klarer serveren begge i det hele tatt?)?

Og under det så kan jeg velge mellom alpha, amd64, i386, ia64, pc98 og sparc64 på FreeBSD 4.11-RELEASE, og på FreeBSD 5.3-RELEASE kan jeg velge mellom alpha og i386. hvilke skal jeg velge der?

jeg har nå valgt å kjøre freebsd, men kanskje jeg skifter til debian hvis jeg finner ut at det vil være bedre. men åssen er installasjonen med freebsd? er det vanskelig for en nybegynner?

Håper på flere seriøse svar!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal ha NT på maskinen lenger så trenger du strengt talt ikke få NT til å fungere igjen. Det du gjør er å boote opp fra cd'en (så sant maskinen støtter dette. sjekk i BIOS'en) så skal installasjonen starte. Så kan du velge om du vil formater.

Tror FreeBSD 4.11 er godt egnet til gammelt hardware og gamle maskiner. Det er 99% sikkert at du skal velge i386-arkitekturen. En kjekk regel er at om du ikke vet hva de forskjellige er og betyr (alpha,sparc osv.), så skal du velge i386.

Lenke til kommentar

Det er litt forskjellig fra bios til bios, men når du starter opp så skal du trykke f.eks F5 og på den måten komme inn i BIOS. Kan godt være at det er en annen knapp hos deg, men det er i hvertfall en av F*-knappene. Inne i BIOS burde det være noe som heter "Startup options" eller "Boot options" (noen sånt hvertfall) og der skal du kunne velge "first boot device". Sett den til cd-rom.

Hvis du ikke har støtte for å kunne boote fra cd, må du nok boote fra diskettstasjonen, for deretter å installere fra cd eller ftp.

Lenke til kommentar

hmm... jeg sjekka i bios under startup options, og der kan jeg ikke velge cdrom som verker first boot device, second boot device eller third boot device. men jeg kan velge floppy og harddisk. jeg får ikek satt opp serveren mot internett med win nt, på grunn av mange problemer jeg ikke skjønner, derfor kan jeg ikke bruke selve serveren til å laste ned, jeg kan bare brenen på cd fra en annen maskin. hva er mulighetene da? får jeg ikke installert linux?

Lenke til kommentar

er ikek helt med nå. hvor laster jeg ned freebsd 4.11 sine boot disketter? og hva gjør den/de? jeg skal vel alltids klare å finne ut av hvilken driver som fungerer med nettverkskortet mitt.

men hvordan er det med scsi diskene? trenger jeg noe drivere til de? jeg må jo ha de til å funke, ellers går det jo dårlig, for det er bare scsi disker i den serveren.

Lenke til kommentar
Hei

min nyskjerrighet lurte på hvorfor såå mye ram?

hva med å sette opp et lite cluster i stede?

lykke til!

Han vil sette opp en webserver, så får han tips om å sette opp et cluster? Jeg ser ikke helt sammenhengen?! 256mb RAM smaker godt, og det er absolutt ikke "mye".

Lenke til kommentar
Hei

min nyskjerrighet lurte på hvorfor såå mye ram?

hva med å sette opp et lite cluster i stede?

lykke til!

Han vil sette opp en webserver, så får han tips om å sette opp et cluster? Jeg ser ikke helt sammenhengen?! 256mb RAM smaker godt, og det er absolutt ikke "mye".

hei!

jeg aner ikke hva som skjedde når jeg svarte, jeg fikk frem en post om en person som skulle sette opp server for et firma, og han trenger flere hundre GB, ja GB Ram. hvorfor svaret kom i denne posten aner jeg ingenting om. edru var jeg også..

EDIT: når jeg svarte, var jeg i denne posten!

da skj0nner vel dere hvorfor jeg sa det jeg gjorde... :D

Endret av tozer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...