Jaffe Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Prøver å få til noe greier, der man skal skrive inn exe-filnavnet i kommandodialogboksen (CMD) og der parameter 1 etter exe-navnet skal inneholde et filnavn og parameter 2 skal inneholde en kode. Fks. slik: "hallo.exe hallo.txt 12345115" Er det noen måte å gjøre dette på, altså å skille mellom parameter 1 og 2 og lagre disse i forskjellige variabler? Vet bare om Command$ - men denne kan bare returnere ett programparameter! Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Du kan vel sjekke for space i teksten slik at selve programmet står på linjen frem til første mellomrom så kommer filen frem til neste mellomrom og til slutt koden som er til slutt Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Du kan vel sjekke for space i teksten slik at selve programmet står på linjen frem til første mellomrom så kommer filen frem til neste mellomrom og til slutt koden som er til slutt Kan du gi meg et eksempel på hvordan jeg kan gjøre dette? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Er det slik syntaxen er? Da kan du egentlig bare splitte teksten. (Split()) Dim Command As String Command = "hallo.exe hallo.txt 12345115" Dim SplitBuff SplitBuff = Split(Command, " ") MsgBox SplitBuff(0) MsgBox SplitBuff(1) MsgBox SplitBuff(2) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Er det slik syntaxen er? Da kan du egentlig bare splitte teksten. (Split()) Dim Command As String Command = "hallo.exe hallo.txt 12345115" Dim SplitBuff SplitBuff = Split(Command, " ") MsgBox SplitBuff(0) MsgBox SplitBuff(1) MsgBox SplitBuff(2) Takk for eksempelet, skal prøve dette! Command$ er en funksjon forresten.. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Jeg prøvde det, og det fungerte forsåvidt greit, men - jeg kom på en dum ting... Man skal altså først velge filnavn, og så en kode, som må kunne være på flere ord, og denne metoden med Split, skiller mellom hvert ord! Hvordan kan jeg få programmet til å KUN skille mellom filnavnet og resten av de man skriver inn i kommandolinjen som parameter til programmet? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Da kan du bruker InStr() til å søke etter " ". Slik: Dim Command As String Command = "hallo.exe hallo.txt 12345115" MsgBox Left(Command, InStr(Command, " ") - 1) MsgBox Right(Command, Len(Command) - InStr(Command, " ")) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Tusen takk! Dette fungerte kjempebra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå