Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke skal konkurere så er det totalt unødvendig med karbonsykler spør du meg.

Jada, de har fordeler i konkurranser grunnet vekten men til trening er du langt bedre utrustet med en lettmetallsykkel grunnet de få men alvorlige svakhetene karbonsykler har - derfor anbefaler jeg heller en lettmetallsykkel med et godt og slitesterkt girssystem (ikke altså nødvendigvis det dyreste som heller satser på vekt mens slitestyrken kompromiseres) som kan være et langt bedre springbrett ut til sykkelverden ;)

 

Selve sykkelen får du nesten lete etter selv, det er høyst individuelt hva du foretrekker. Prøv litt og du vil få svar. Er du helt nybegynner på sykkelutstyr så forhør deg i flere butikker - spør etter en racer som du kan bruke litt på daglig basis (slitestyrke og kvalitet bør være dine prioriteter - itillegg til en god ramme som alltid viktig).

 

Opticane: Lur henne ut og la henne prøve. Om dette ikke virker så gir du henne en lapp med "ny sykkel" elns på - å kjøpe sykkel uten å la henne prøve kan være bortkastede penger [red: så lenge du ignorerer den høye sannsynligheten for diverse aktiviteter den kvelden hun mottar gaven : - ))) ]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kom gjerne med eksempler på disse svakhetene, Remerser. Og så vil jeg gjerne se en aluminiumssykkel som er et bedre alternativ til samme pris.

 

Lav vekt er selvfølgelig en god egenskap til trening også. Man sykler jo fortere.

Lenke til kommentar

Grunnen er vel innlysende: Karbonsykler tåler veldig lite - er du uheldig og kakker ramma er det farvel. Unødvendig å ødelegge en sykkel til flere tusen kroner over bagateller.

Ja, vekten er lavere og en god karbonsykkel er det beste du kan kjøpe men til trening, særlig til nybegynnere, er man langt bedre rustet IMO med en aluminiumssykkel med slitesterke deler.

 

Er min oppfatning, andre kan være uenig men jeg bruker iallefall min Bianchi relativt lite pga. jeg allerede har opplevd å ruinere en, og det er ikke billig.

Lenke til kommentar
Lav vekt er selvfølgelig en god egenskap til trening også. Man sykler jo fortere.

8886723[/snapback]

Man sykler fortere ja, men man blir mindre sliten per meter. Du ender bare opp med å måtte sykle flere meter (ikke nødvendigvis flere tidsenheter).

Så hvis du skal trene kondisjon spiller det det vel liten rolle hvor tung sykkelen.

Lenke til kommentar
Grunnen er vel innlysende: Karbonsykler tåler veldig lite - er du uheldig og kakker ramma er det farvel. Unødvendig å ødelegge en sykkel til flere tusen kroner over bagateller.

8887780[/snapback]

 

 

Når det er snakk om racer, skal det godt gjøres å mose ramma. Pedaler, hjul, sete og styre vil være første hinder før en racerramme nærmer seg asfalten. De tåler utrolig mye. En alu-ramme med bulk er heller ikke trygg å ferdes på.

 

På terrengsykler er kanskje faren større for å slå rammen mot en stein eller noe, men her er rammene enda sterkere.

Lenke til kommentar
Lav vekt er selvfølgelig en god egenskap til trening også. Man sykler jo fortere.

8886723[/snapback]

Man sykler fortere ja, men man blir mindre sliten per meter. Du ender bare opp med å måtte sykle flere meter (ikke nødvendigvis flere tidsenheter).

Så hvis du skal trene kondisjon spiller det det vel liten rolle hvor tung sykkelen.

8887818[/snapback]

Ja, og det er da gøy og sykle langt på kort tid? Man kan sikkert slite ræva av seg hvis man sykler 1 mil på trehjulsykkel, men noe særlig gøy er det ikke.

Lenke til kommentar

Er det noen her som faktisk har en karbonsykkel? Har syklet på en? Har ødelagt en? eller i det minste vet hvor lite som skal til for at karbonrammer ødelegges?

Jeg tviler egentlig.

Hele problemet med karbonsykler er at du ikke trenger å kræsje for at den skal bli ødelagt. Er nok at noen slår relativt lett på den med en spiss gjenstand så er rammen ubrukelig - jeg vil iallefall ikke risikere å kjøre raskt på den da.

 

Men back to start:

Altså spurte en bruker ovenfor om en racer. Folk kan være uenige men jeg synes at en karbonsykkel er unødvendig kun til trening, iallefall for en som beskriver seg selv som nybegynner og egentlig ikke bruker særlig mye penger uansett (alt er relativt, 10k er ikke mye for en racer selv om du er en del ovenfor innstegsmodellene).

Når det er sagt så har karbonssykler sine fordeler og man føler forskjellen. Poenget er heller at forskjellen er langt fra så ekstrem som visse skal ha det til. For meg iallefall veier ikke vekten opp for faren for ødelagt ramme (beklager teit ordspill) Skal du derimot konkurrere så er saken en annen...

 

wh1te: Du er jo militærmann og burde vite at når man daglig løper med tung sekk så vil man løpe langt bedre den dagen man så tar den av... ;) Så do it the Schumacher way: Start med go-cart og arbeid deg oppover. En karbonssykkel blir virkelig unødvendig.

Lenke til kommentar

Har 3 stykker i familien... 1 racer og 2 mtb'er , raceren (Merida) har vi hatt i 1,5 år nå, og er 2 år gammel. Ingen problemer, rett og slett en drøm å sykle på! Pappa kjøpte første karbon mtb i fjor høst (Giant), er nå 1 år gammel. Denne er også helt suveren å sykle på. Eneste jeg ikke liker med den er pedalene/skoene... Men en utrolig responsiv ramme! Og jeg kjøpte min første karbon mtb for et par mnd siden nå (Spezialiced), denne kjøpte jeg ny. Denne er også veldig god å sykle på, ikke fult så responsiv som pappa sin. På denne ser jeg at de har lagt en litt tykk plastfilm der hvor det er stor mulighet for steinsprut, osv. for å beskytte ramma.

 

Skal ærlig innrøme at jeg har velta et par tusen ganger med min egen mtb nå, men jeg har alltid landa med kroppen først, sånn at ramma ikke blir utsatt (Om det er en refleks, sånn at jeg beskytter sykkelen med kroppen er uvist). Det skal veldig mye til for at det skal komme et hardt slag mot ramma, og ødelegge den. Dessuten så har de begynt å lage vesentlig bedre rammer nå den siste tiden, så jeg tviler på at det er så altfor stort problem lengre.

 

Men selv om man pleier å løpe med sekk på ryggen, for så å ta den av senere, får du ikke inn riktig teknikk for løpinga... eller gjør du det? Dessuten så er det kanskje litt dumt å bruke enda mer penger og ha 2 sykler, hvor det er stort verdi tap på begge to.

Lenke til kommentar
Tidenes racer under 10k må jo bare være Jamis Xenith Comp. Vi snakker om en karbonsykkel med Ultegra-miks. Jeg har nesten lyst på den selv, pga prisen. Så ser den porno ut også.

 

Takk for tipset. Kan vurdere denne dersom portoen er overkommelig.

 

:thumbup:

 

Skulle visst hvilke forhandlere som er å regne med i Rogaland, hvis det i hele tatt er noen.

Endret av wan
Lenke til kommentar
Du har velta.. er PAR TUSEN ganger på et par måneder.. ? Kan du egentlig sykle?  :hmm:

8894004[/snapback]

En fin liten overdrivelse, samtidig som at jeg prøver meg på hindringer når jeg er i skauen, alltid lyst til å prøve meg på noe nytt. Synes det blir for dumt å gå av sykkelen når jeg vet at dvs. hindringer er fult mulig, da ender det med knall og fall en gang iblant.

Man trenger å trene teknisk, og man blir ikke bedre uten å faktisk prøve og feile.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Grunnen til at jeg anbefalte Jamis-sykkelen er ikke bare pga karbonrammen, men også komponentene. Jeg vil gjerne se noen andre finne tilsvarende utstyr på en alu-sykkel til samme pris.

 

wan: Stikk innom Bike Brothers og sjekk ut Felt-syklene. Jeg vet de har en pen '06-modell med Ultegra/105 som du sikkert kan prute ned til en pris som passer for deg. De er ganske fleksible der.

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg ikke skjønner. Ta feks. den karbonsykkelen til 10000 fra Gekko som er på tilbud på Anton Sport nå. Den veier 11kg. Mange av Gekko syklene der som har alu-ramme veier helt ned i 9kg. Hvordan kan det ha seg?

8894577[/snapback]

Det er fordi det er satt på utstyr som ikke er ment å konkurrere med (XC), men heller leke seg i skogen. Tipper at hjula og gaffelen er skyld i det meste av "vekttapet".

 

Dessuten, hvor tung en sykkel er er ikke bestemt av om det er alu eller karbon-ramme, men hvor mye penger du ønsker å bruke, og hva den skal brukes til.

 

Nei, men for svarte! Skulle redigere forrige post, ikke lage ny! :mad:

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
wan: Stikk innom Bike Brothers og sjekk ut Felt-syklene. Jeg vet de har en pen '06-modell med Ultegra/105 som du sikkert kan prute ned til en pris som passer for deg. De er ganske fleksible der.

8894710[/snapback]

 

Veldig greit å vite.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Tidenes racer under 10k må jo bare være Jamis Xenith Comp. Vi snakker om en karbonsykkel med Ultegra-miks. Jeg har nesten lyst på den selv, pga prisen. Så ser den porno ut også.

 

Takk for tipset. Kan vurdere denne dersom portoen er overkommelig.

 

:thumbup:

 

Skulle visst hvilke forhandlere som er å regne med i Rogaland, hvis det i hele tatt er noen.

8894198[/snapback]

Du kan vel alltid høre med Racing depot, borte ved Hana/Havanna. De har et stort utvalg og tar inn sykkler til eliten og butikker i hele Norge.

 

Du skal være veldig brutal med sykkelen din om du klarer og knekke en karbon ramme, da begynner man å lure om du kan sykle/behandle sykkelen din.

Endret av Dranc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...