Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Ja, LOOK 4x4 er sånne "wannabe-eggbeaters". Selve konstruksjonen ser igrunnen kliin lik ut imo, rart det ikke er imot noen patenter eller noe.

8760893[/snapback]

 

Look eier patenten på Egg Beater-teknologien :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Da er det på med stiklærne til en forandring og ut å leke i skogen. Baggy Pearl Izumi, trøye uten baklommer, Camelbak og lange TLD-hansker.

Lenke til kommentar
Hadde en fæl dag på sykkelen igår. Sykla til kikut og tilbake (ca. 4 mil) og var seig i beina hele veien. Hadde kansje noe med at forbremsen min henger noe fælt på hjulet, men det var ikke noe gøy. Tror jeg ble forbikjørt 5 ganger eller noe jeg.

8681016[/snapback]

 

4 mil er ikke noe å syte over :p

 

Prøv 18 mil midtsommers med lite mat og 1 liter drikke ;)

8681831[/snapback]

Du drakk bare en liter vann i løpet av hele den 18 mil lange turen? Det må jo være en rekord av noe slag...

Lenke til kommentar

tja, en kompis av far min, er en røyker, men også en aktiv sykklist. Han har lett for og ikke høre på kroppen og gjøre det han vil. Så han sykla Haukeliruta, Odda-Bø på 22mil. i løpet av turen drakk han ei halv 0.7l flaske med vann, spiste 1 banan og hadde en røyk, Besvimte nesten ved mål....

Lenke til kommentar
tja, en kompis av far min, er en røyker, men også en aktiv sykklist. Han har lett for og ikke høre på kroppen og gjøre det han vil. Så han sykla Haukeliruta, Odda-Bø på 22mil. i løpet av turen drakk han ei halv 0.7l flaske med vann, spiste 1 banan og hadde en røyk, Besvimte nesten ved mål....

8789600[/snapback]

Det er jo bare dumt :nei:

 

Selv sykler jeg daglig til skolen :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva er det med dere syklister å ikke kunne sykle på fortau der det er fortau?! Spesielt i Trondheim! Når det er fortau der kan dere faen meg bruke det i stedet for å sykle midt i veibanen. OFF...!

8794184[/snapback]

 

Fordi en sykkel er et kjøretøy og fortauet er for personer til fots.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg må innrømme at hvis jeg merker en litt overivrig bilist bak meg på veien, så gjør jeg ikke akkurat en innsats for å slippe han forbi. Vi har like mye rett til å ferdes på veien som biler.

Lenke til kommentar
Hva er det med dere syklister å ikke kunne sykle på fortau der det er fortau?! Spesielt i Trondheim! Når det er fortau der kan dere faen meg bruke det i stedet for å sykle midt i veibanen. OFF...!

8794184[/snapback]

 

Syklister i kjørebanen. Hva sier gjeldende forskrifter?

Skrevet av Bjørnar Eirik Stokkan, nestleder i Tromsø Cykleklubb. Utdannet jurist og jobber som dommer.

 

Foranlediget av utallige små og større konfliktsituasjoner samt ukvemsytringer mellom veifarende bilister og syklister, har jeg sett nærmere på hvilke formelle regler som gjelder for syklistene når disse ferdes langs våre veier. Jeg er medlem og nestleder i Tromsø Cykleklubb, ved siden av å være jurist og dommer.

 

For det første må det slås fast at en sykkel er et kjøretøy i vegtrafikklovgivningens forstand. Dette følger klart av trafikkreglene. Syklisten er, når vedkommende sitter på sykkelen, kjørende, og skal forholde seg til reglene for disse. Syklist som leier sykkelen ved sin side, er derimot gående.

 

Alle kjøretøy, herunder altså også sykler, skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller på gangveg, jf. trafikkreglene § 4. Plasseringen i kjørebanen skal være som for andre kjøretøy, likevel slik at sykkel kan ferdes på veiens skulder, noe andre kjøretøy ikke har anledning til. Sykkel kan også ferdes på gangsti, herunder gang/sykkelsti, men bare dersom gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for de gående. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående. Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor en vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen.

 

Et annet spørsmål som nok ofte er kilde til irritasjon blant bilister, er syklister som i treningssammenheng sykler to i bredden. Trafikkreglene inneholder ingen regler om dette. Reglene om forbikjøring får ikke anvendelse fordi disse bare gjelder der kjøretøyet krysser midtlinjen, og kjører i motsatt kjørebane. En syklist kan, som motorkjøretøy, foreta forbikjøringer hvis forholdene tillater det, og under samme regler for aktsom kjøring som øvrige kjøretøy.

 

Trafikkreglene er svært detaljerte, og fravær av regulering av dette spørsmålet tilsier at det ikke som utgangspunkt er forbudt å sykle to i bredden. Det er gitt en egen forskrift om konkurransekjøring, herunder sykkelritt, på veg åpen for alminnelig ferdsel. I forskriften gis politiet kompetanse til å fravike deler av trafikkreglene til fordel for avvikling av slike ritt. Av forskriften § 3 om særregler for sykkelritt, følger det at fellesstart (gruppesykling i felt) og andre måter å sykle på med mer enn to i bredden, bare kan gjøres når politiet har gitt tillatelse til avvikling av slikt ritt. Det betyr at dersom en vil sykle mer enn to i bredden, må det gis særskilt tillatelse fra politiet. Sykling med inntil to i bredden, krever ikke slik tillatelse, og er altså tillatt. Jeg har forelagt dette som spørsmål til Politimesteren i Troms, Truls Fyhn, som bekrefter at reglene er slik å forstå. Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den øvrige trafikk.

 

Tromsø Cykleklubb tilstreber gjennom holdningsskaping og opplæring av sine medlemmer, å skape trygge og gode forhold i trafikken. Under trening venter vi normalt til vi er ute av de mest trafikkerte områder før vi går over til formasjoner med to i bredden, og vi avslutter formasjonskjøringen på vei hjem når forholdene tilsier det. Bilistene må finne seg i at de blir hindret av syklister i grupper og formasjoner som nevnt, likesom de må finne seg i å bli hindret av saktekjørende traktorer, mopeder eller store kjøretøy som trailere og annet. Syklistens plass er først og fremst i kjørebanen. Syklisten har plikt til å kjøre der dersom farten er over tilnærmet normal gangfart. Bilister som "huter" syklisten over i gang/sykkelsti, krever i realiteten at syklisten skal begå brudd på trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...