Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper det ikke er spurt om hundre ganger før, så jeg spør like godt her (ja jeg er lat):

 

Skal nå snart kjøpe meg ny sykkel, og er ganske gira på en dirt/freeride-sykkel, da jeg er ganske glad i å hoppe og kjøre litt stier og slikt. Den gamle GT Palomar-sykkelen min har sett bedre dager før jeg begynte å kjøre litt røft med den i fjor, og den er nå helt grusom å sykle med (etter en del småhopping og kræsj).

 

Spør her, da jeg egentlig ikke har peiling på hva som er best for en nybegynner - hva jeg trenger og ikke trenger, hvor mye penger jeg må legge i, hva jeg burde styre unna osv. Prøver å holde meg på en pris rundt fire tusen, men kan strekke meg litt lenger om nødvendig.

Takker for svar!

8636554[/snapback]

 

Quotet meg selv noen sider tilbake og redigerte litt. Hadde vært supert med litt hjelp av de litt mer erfarne syklistene her inne :)

Lenke til kommentar
Axel Bruun i Trondheim selger den til 9.999,-

 

Uansett mye sykkel for pengene. Merida har tydeligvis en del å gå på prismessig. Det er ikke uvanlig at det nesten er halv pris på årets modell i august/september.

8657502[/snapback]

 

Sikker på at det ikke er en Merida Birkebeiner Racing du har sett? Dvs. uten skivebremser. Den har utsalgspris på 9.999,- Men mulig den koster det der..

8657735[/snapback]

 

NEI!! :D

 

Axel-Bruun, sykkel

Lenke til kommentar

Hentet en Trek 6500 Disc på fredag og er utrolig fornøyd. Eneste jeg lurer på, er om det er vanskelig å stramme girskifteren ved kranken (kan lage bilde hvis dere ikke skjønner :p)? Det har seg nemlig slik at hvis jeg sykler med f.eks. "3 - 7", så kommer kjedet borti girskifteren ved kranken. Det skal vel ikke være slik? Et annet tilfelle er når jeg bytter fra 3 til 2 giret foran, så hopper den noen ganger ned til 1 istedet for 2.

 

Er dette noe jeg lett kan fikse på selv, eller burde jeg ta sykkelen med til forhandleren?

 

Edit: Beklager hvis det ble litt rotete, kan godt forklare bedre hvis det trengs.

Endret av Kasp
Lenke til kommentar
Du kan løsne umbrakoen som holder vaieren og stramme litt, eller bruk justeringsskruen på girvelgeren. Den skal skrues utover for å gjøre vaierstrømpen "lenger" og vaieren strammere.

8658529[/snapback]

 

Den er grei, får prøve det i morgen. Takk for raskt svar. :)

Lenke til kommentar
Hvis man bruker toeren foran, så er det vel ikke vanlig å kunne bruke 6 og 7 bak, eller?

Og hvis man bruker eneren foran, så er det vel heller ikke vanlig å kunne bruke 5-7 bak.

8658603[/snapback]

 

Enig. Det er helt riktig at det lager stygge lyder om man setter kjedet på tvers (tyngst/lettest, lettest/tyngst).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvis man bruker toeren foran, så er det vel ikke vanlig å kunne bruke 6 og 7 bak, eller?

Og hvis man bruker eneren foran, så er det vel heller ikke vanlig å kunne bruke 5-7 bak.

8658603[/snapback]

 

Enig. Det er helt riktig at det lager stygge lyder om man setter kjedet på tvers (tyngst/lettest, lettest/tyngst).

8658729[/snapback]

 

Tja, jeg vil ikke akkurat si at sykkelen lager stygge lyder med kjedet slikt, men i mange tilfeller kan man hørre svake ulyder.

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig å bruke grønnsåpe som vaskemiddel? Er det noen ulemper med det? Hvor mye bruker dere til en bøtte med vann? Og trenger man å skylle sykkelen etter at den er vaska?

 

Prøvde grønnsåpe i dag, var litt uvant i forhold til zalo, med tanke på at det ikke skummer noe... Men så skal det sies at sykkeln ble ganske så skinnende etterpå da. :D

Lenke til kommentar
Hvis man bruker toeren foran, så er det vel ikke vanlig å kunne bruke 6 og 7 bak, eller?

Og hvis man bruker eneren foran, så er det vel heller ikke vanlig å kunne bruke 5-7 bak.

8658603[/snapback]

 

Enig. Det er helt riktig at det lager stygge lyder om man setter kjedet på tvers (tyngst/lettest, lettest/tyngst).

8658729[/snapback]

Tja, jeg bruker alle drevene bak sammen med største fram (i starten, og hvis det er sånne små kuler der du må ha tyngre igjen med en gang), men når jeg kommer til partier der jeg vet at jeg må ned på kanskje 3-4 bak, så legger jeg på det andre drevet fram og litt tyngre bak istedet.

 

Jeg sykla i går ja, gikk ikke så veldig bra: tryna og skada hånda mi såpass at jeg måtte stå av etter 2 runder.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig å bruke grønnsåpe som vaskemiddel? Er det noen ulemper med det? Hvor mye bruker dere til en bøtte med vann? Og trenger man å skylle sykkelen etter at den er vaska?

 

Prøvde grønnsåpe i dag, var litt uvant i forhold til zalo, med tanke på at det ikke skummer noe... Men så skal det sies at sykkeln ble ganske så skinnende etterpå da. :D

8659693[/snapback]

 

Muck Off sier jeg bare. Det er feanmeg det beste som finnes til å vaske sykkel med.

Lenke til kommentar
Hadde en fæl dag på sykkelen igår. Sykla til kikut og tilbake (ca. 4 mil) og var seig i beina hele veien. Hadde kansje noe med at forbremsen min henger noe fælt på hjulet, men det var ikke noe gøy. Tror jeg ble forbikjørt 5 ganger eller noe jeg.

8681016[/snapback]

 

4 mil er ikke noe å syte over :p

 

Prøv 18 mil midtsommers med lite mat og 1 liter drikke ;)

Lenke til kommentar
Hadde en fæl dag på sykkelen igår. Sykla til kikut og tilbake (ca. 4 mil) og var seig i beina hele veien. Hadde kansje noe med at forbremsen min henger noe fælt på hjulet, men det var ikke noe gøy. Tror jeg ble forbikjørt 5 ganger eller noe jeg.

8681016[/snapback]

 

4 mil er ikke noe å syte over :p

 

Prøv 18 mil midtsommers med lite mat og 1 liter drikke ;)

8681831[/snapback]

God tur sier jeg bare! :cry: enn hvis man tar med penger til mat og drikke da? :p Hvordan klarte du egentlig å finne på å dra på en sånn tur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...