Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynte i dag å 'pusse opp' sykkelen min, det vil si at jeg sprayet den full av rustfjerningsolje, skiftet bremseklosser. Det som bød på problemer var imidlertid kjedeskifte.

 

Fikk jo tredd kjedet rundt i korrekte svinger, men der stoppet det. Er type standardkjede fra Shimano med et standardantall ledd. Det jeg lurer på er da hvor langt jeg skal la det være - finnes det for eksempel noen slags norm om at hvis kjedet er på det og det tannhjulet på kransen foran og bak, så skal strammeren bak stå i den og den vinkelen? Og trenger jeg egentlig noen spesielle verktøy her?

 

Er en 27-girs Merida Matts Speed, hvis det er relevant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg pleier å ta det på feelingen, vet ikke hvordan det er med dere andre. Du trenger en kjedekutter og et kjede, for å bytte kjede. Et kjede koster fra 99,- og oppover.

Lenke til kommentar

Skal gå og se om det gamle kjedet fortsatt ligger i buskene, der det ble kastet i ren frustrasjon :innocent:

 

Nope, der lå det ikke. Trenger derfor noe mer enn feelingen til wh1te - for eksempel en eller annen slags finurlig måte å finne ut hvor det skal kuttes ved å ha kjedet på visse tannhjul og strammeren i en viss vinkel...

Lenke til kommentar

Gir det gjerne et par dager jeg - virker jeg utålmodig? :p

 

 

Uansett, nå har jeg faktisk hørt med en sykkelreperatør via MSN nå, som til slutt fikk forklart meg hva som er viktig, og det eneste jeg skal tenke på er visstnok at kjedet er så stramt at det er klaring der kjedet går tilbake fram igjen, etter giret, når kjedet ligger på den ytterste kransen (høyeste giret) bak.

 

Legger ved den flotte paint-illustrasjonen han lagde til meg. Legg særlig merke til den nederste detaljen :)

 

post-27757-1179677547_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Axel Bruun i Trondheim selger den til 9.999,-

 

Uansett mye sykkel for pengene. Merida har tydeligvis en del å gå på prismessig. Det er ikke uvanlig at det nesten er halv pris på årets modell i august/september.

8657502[/snapback]

 

Sikker på at det ikke er en Merida Birkebeiner Racing du har sett? Dvs. uten skivebremser. Den har utsalgspris på 9.999,- Men mulig den koster det der..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...