Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en splitter ny Nakamura sykkel med V-bremser. Jeg merket at bremsene skrek litt når jeg bremset hardt, og smurte klossene og felgen med litt olje foran og bak... Nå er skrikingen borte, men bremseeffekten er redusert voldsomt..

 

Var det dumt av meg? Går det seg til, eller må jeg tørke av oljen igjen..?

8600529[/snapback]

 

Dersom man erfarer problemer med skriking på v-bremser er det bare å skråstille klossen litt ut i kjøreretningen. Hjelper godt på. :) Er det en litt eldre sykkel kan det lønne seg å vaske av felgsiden med mildt såpevann.

8602697[/snapback]

 

Hei Jon :)

 

Magnus her.. fra Færder GK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tørket av overflødig olje med papir, skrubbet av med Jif og alkalisk, fettløsende vaskemiddel både på klosser og felg, og det er blitt endel bedre, men bremsene er ikke like kontante som de var da jeg kjøpte sykkelen. Tror dere dette blir bedre med tid, ved at det tilsynelatende usynlige fettlaget slites bort etter som jeg bremser over tid?

 

Eller må jeg hardere til verks?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men det virker litt som en moderator ikke liker meg, nå har jeg fått poster slettet i hytt og pine, og det er ikke spam eller off-topic heller :hrm:

8609871[/snapback]

 

I denne tråden?

Lenke til kommentar

Ang. dette med sykkelsko. Spesielt i spurt er sykkelsko et must. Til vanlig så hjelper det deg med et rundere tråkk, samt at du får mer ut av tråkket. Å presse hæla nedi bakken gjør at man får mer kraft i tråkket.

Det å prøve å legge låra så langt inn mot rammen som mulig er også noe man bør tenke på om man ønsker maks ytelse i hvert tråkk.

Lenke til kommentar

Siden det snakkes om sykkelsko, bør man kanskje også snakke litt pedaler også.

 

Ja, har tenkt å skaffe meg sykkelsko og pedaler til min sykkel. Det er terrengsykkel, så skal ha spd-feste. Har letet litt og kommet fram til at pedaler med to sider innfesting og litt ramme er best for meg. Skal også bruke de uten sykkelsko, så da er spørmålet:

Hvilke pedaler funker best uten sykkelsko?

Noen som har andre erfaringer, og tips?

 

Her er forøvrig det jeg har tenkt å kjøpe eller noe lignende:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4516

Lenke til kommentar
Ang. dette med sykkelsko. Spesielt i spurt er sykkelsko et must. Til vanlig så hjelper det deg med et rundere tråkk, samt at du får mer ut av tråkket. Å presse hæla nedi bakken gjør at man får mer kraft i tråkket.

Det å prøve å legge låra så langt inn mot rammen som mulig er også noe man bør tenke på om man ønsker maks ytelse i hvert tråkk.

8613154[/snapback]

ikke minst i oppoverbakkene, det er natt og dag mellom klikksko eller ikke i bakker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ja, og innefor Sport/idrett generelt.

8614220[/snapback]

 

Ok. Hvis du føler deg urettferdig behandlet så er det bare å sende en mail til forumstyret. Jeg har ikke lagt merke til noe negativt fra deg, så vidt jeg husker, og jeg regner med at jeg er den moderatoren som henger mest i denne tråden.

Lenke til kommentar
Ang. dette med sykkelsko. Spesielt i spurt er sykkelsko et must. Til vanlig så hjelper det deg med et rundere tråkk, samt at du får mer ut av tråkket. Å presse hæla nedi bakken gjør at man får mer kraft i tråkket.

Det å prøve å legge låra så langt inn mot rammen som mulig er også noe man bør tenke på om man ønsker maks ytelse i hvert tråkk.

8613154[/snapback]

ikke minst i oppoverbakkene, det er natt og dag mellom klikksko eller ikke i bakker

8614284[/snapback]

 

Jepp!

 

Det er gull verdt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har skaffet meg noen ganske basic sykkelsko og pedaler fra shimano nå og jeg merker mye mer forskjell enn jeg skulle tro. Spesielt akserelasjonen (nei, jeg kan ikke skrive det ordet) går sjukt mye fortere når jeg starter opp. Føles også som at energibruket er "fordelt" mer utover hele beinet når jeg tråkker i sirkler og dermed orker jeg mer.

 

Men hvor mye kan pedaler hjelpe egentlig? Utgjør de noen stor forskjell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...