Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg kan få hjelp til kjøp av sykkel her? Var ikke mange sykkelforum å finne på nettet.

 

Jeg skal kjøpe ny hybridsykkel, og har sett litt på en del modeller. De som er aktuelle nå er:

 

Hard Rocx C3

 

Nakamura Platinium Cross (side 14 av 43)

 

DBS Logic 387

 

Marvil Hybrid 2400

 

Det er de jeg har sett på til nå. Har fått tilbud om Hard Rocx'n med hjelm, computer, lås, skjermsett, støtte og ringeklokke til 6000,- hos Sykkelhuset her i Bodø.

 

 

Setter pris på efraring og kommentarer om de aktuelle syklene, eller nye forslag. Budsjettet er 6000,- men da skal jeg helst få klemt inn litt mer utstyr (Hjelm, computer og lås er viktigst)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marvil har ganske bra kvalitet på sine sykler, min 03/04 Rocky Mountain har vært i drift siden jeg fikk den og har nesten ikke brukt noe tid på vedlikehold annet en bremseskift og litt vask/olje en gang i blandt. Bruker den mye til landevei og sti stykling men også bycross rundt om i bodø når jeg er der.

 

Nå har jeg min Merida matts Viper Disc her oppe og den er ganske god på alt unntatt setet, det bare ser fett ut men er ikke noe å sitte på.

Lenke til kommentar
Marvil har ganske bra kvalitet på sine sykler, min 03/04 Rocky Mountain har vært i drift siden jeg fikk den og har nesten ikke brukt noe tid på vedlikehold annet en bremseskift og litt vask/olje en gang i blandt. Bruker den mye til landevei og sti stykling men også bycross rundt om i bodø når jeg er der.

 

Nå har jeg min Merida matts Viper Disc her oppe og den er ganske god på alt unntatt setet, det bare ser fett ut men er ikke noe å sitte på.

8540826[/snapback]

 

Vet du hvem som forhandler Merida her i Bodø? Hva er prisen på den?

Lenke til kommentar
Dersom du skal race rundt på asfalt, ser jeg ikke det helt store poenget med demper på en hybrid.

8540366[/snapback]

 

Skal vel brukes litt på grussti også. Ikke must med demper, men ser ut til at det er det på de fleste modellene. I alle fall de jeg har sett.

Lenke til kommentar
Marvil har ganske bra kvalitet på sine sykler, min 03/04 Rocky Mountain har vært i drift siden jeg fikk den og har nesten ikke brukt noe tid på vedlikehold annet en bremseskift og litt vask/olje en gang i blandt. Bruker den mye til landevei og sti stykling men også bycross rundt om i bodø når jeg er der.

 

Nå har jeg min Merida matts Viper Disc her oppe og den er ganske god på alt unntatt setet, det bare ser fett ut men er ikke noe å sitte på.

8540826[/snapback]

 

Vet du hvem som forhandler Merida her i Bodø? Hva er prisen på den?

8544897[/snapback]

pris på den er 4200-4500 fikk min for 4200 uten montering.

Er usikker på hvem som fører merida, men vil tro det er MX-sport eller Sport1 om det finnes der. G-sport har vel mest Diamant/DBS og intersport Nakamura og DBS.

 

Matts Viper Disc

Endret av T.J.
Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på to ting. En, hvilke sykler er å anbefale som koster mellom 10.000 og 20.000? Jeg kan om nødvendig være villig å gå opp til 25.000 i pris om det er verdt det.

 

Har lagt en tråd, men kanskje noen som kan svare her og. Her er innlegget mitt:Link

 

Sykkelen jeg er på jakt etter bør helst være behagelig, solid, god på det meste fra medium røft terreng til fin asfalt. Vet ikke om manfår sykler i godt rustfritt materiale til den prisen, men hvis man får det, er det å foretrekke. Den må ikke være aerodynamisk eller en konkuransesykkel men den bør ikke ha noen problemer med farter over 50-60 km/t. Det hadde også vært gøyt om sykkelleverandøren har lett tilgjengelig reservedeler og ekstrautstyr.

 

Det er ihvertfall det jeg helst vil ha, men vet ikke om pengene mine holder til noe av slik kvalitet.

 

Er ikke helt sikker på det med sykkeltyper, men det jeg er på jakt etter er nok noe i dur av en Hybrid Sykkel. Hadde vært en fordel om den hadde hatt hvilestyre i tillegg.

 

Det andre jeg lurer på er korsryggen min. Jeg har syklet hele livet mitt, men bare gjort det som seriøs trening de siste 2 årene. Og jeg merker en slags lett smerte i ryggen når jeg står opp på sykkelen og skal "klatre". Ellers har jeg ca. null problemer med ryggen. Er det et problem med ryggen min, sykleteknikken min eller meg sykkelen, eller en blanding? Funker slike korsettlignendes ting til å rette opp slikt?

8487290[/snapback]

 

Ingen som kan hjelpe?

 

EDIT: Har forresten funnet en veldig aktuell sykkel: Cannondale Bad Boy Ultra tror jeg den heter,men det virker umulig å få tak i den noe sted. Noen anbefalinger til hvor det er?

 

Syns å huske at jeg en gang så en sykkelforretning i Bergen sentrum for noen dager siden,men husker ikke helt hvor den lå. Er det noen some vet det, med mindre jeg så syner?

Endret av Hwoarang
Lenke til kommentar

Er det stor forskjell på å sykle med tykke dekk og tynne dekk? Trenger snart ny sykkel, men vet liksom ikkje helt om eg skal kjøpe hybrid, racer(unødvendig, i guess), tur eller terrengsykkel, så vil gjerne vite litt om forskjellen. Sykler for det meste på asfalt, 30-40 Km i uken, en del bakker.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på to ting. En, hvilke sykler er å anbefale som koster mellom 10.000 og 20.000? Jeg kan om nødvendig være villig å gå opp til 25.000 i pris om det er verdt det.

 

Sykkelen jeg er på jakt etter bør helst være behagelig, solid, god på det meste fra medium røft terreng til fin asfalt. Vet ikke om manfår sykler i godt rustfritt materiale til den prisen, men hvis man får det, er det å foretrekke. Den må ikke være aerodynamisk eller en konkuransesykkel men den bør ikke ha noen problemer med farter over 50-60 km/t. Det hadde også vært gøyt om sykkelleverandøren har lett tilgjengelig reservedeler og ekstrautstyr.

 

Er ikke helt sikker på det med sykkeltyper, men det jeg er på jakt etter er nok noe i dur av en Hybrid Sykkel. Hadde vært en fordel om den hadde hatt hvilestyre i tillegg.

 

Det andre jeg lurer på er korsryggen min. Jeg har syklet hele livet mitt, men bare gjort det som seriøs trening de siste 2 årene. Og jeg merker en slags lett smerte i ryggen når jeg står opp på sykkelen og skal "klatre". Ellers har jeg ca. null problemer med ryggen. Er det et problem med ryggen min, sykleteknikken min eller meg sykkelen, eller en blanding? Funker slike korsettlignendes ting til å rette opp slikt?

8487290[/snapback]

 

Når man er oppe i en prisklasse på 10k-20k er kvalitet normalt ikke et problem. Jeg ville sikret meg en sykkel med hovedsaklig Shimano utstyr, ikke fordi SRAM eller Campa er dårlig, men fordi det normalt er dårlig tilgjengelighet på reservedeler og dette er en sykkel du forventer å ha i mange år. Når det gjelder Shimano bør du ha kranklager av ytmontert type, dette finner du på Deore LX/105 og oppover. Jeg ser heller ingen fordel i carbonramme for din del, så jeg ville gått for aluminium.

 

En hybridsykkel er en blanding av en terreng og en landeveis-sykkel, og det kan innebære mye forskjellig. Du må vurdere hvor hardt terreng du skal bruke den i, trenger du demper osv ? Hva legger du i hvilestyre? Bukk som på racer? Triatlon-bars som på temposykler eller barends? Finn ut behovet ditt og hva du legger mest vekt på og gå til de forskjellige sykkelbutikkene i nærområdet. Sykkelsenteret AS fører Cannondale i Bergen (http://www.sykkelsenteret.no/)

 

Når det gjelder ryggproblemene dine så er det praktisk talt umulig å si noe spesielt om uten å se deg sykle, men fort kort avstand frem til styret/for høyt styre kan gi slike symptomer dersom man er disponibel for det.

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på å sykle med tykke dekk og tynne dekk? Trenger snart ny sykkel, men vet liksom ikkje helt om eg skal kjøpe hybrid, racer(unødvendig, i guess), tur eller terrengsykkel, så vil gjerne vite litt om forskjellen. Sykler for det meste på asfalt, 30-40 Km i uken, en del bakker.

8547538[/snapback]

Bruker selv breie semislicks som jeg elsker. Lydløst og minimalt med vibrasjoner.

Bruker orginaldekkene akkurat nå siden det er noe snø igjen enda.

Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på å sykle med tykke dekk og tynne dekk? Trenger snart ny sykkel, men vet liksom ikkje helt om eg skal kjøpe hybrid, racer(unødvendig, i guess), tur eller terrengsykkel, så vil gjerne vite litt om forskjellen. Sykler for det meste på asfalt, 30-40 Km i uken, en del bakker.

 

Hei, vil anbefale deg en hybrid sykkel med 28 toms hjul. gjerne litt tynne om du ikke er avhengig av at sykkelen skal tåle noen knall og hopp.

 

Det er forskjell på tynne og tykke dekk, tykke dekk tåler mye om du hopper og liker den slags, mens tynne har mye mindre luftmotstand og dermed renner du mye bedre og lettere.

 

De fleste sykler leveres med 26 toms hjul, men endel hybrider har nå kommet ut med 28 toms. Dette er mye bedre, fordi sykkelen triller mye lengre på en rotasjon, det skjønner du ?

 

Se forskjell på en 80 mm og en 120 mm vifte til pc. 120 bråker mye vindre og flytter mye mer luft enn en 80 gjør på tilsvarende.

 

Velg også å ikke falle i fellen med å kjøpe girsystem som Shimano Alivio, Altus el.

Deore er nesten det eneste som er ok. Du trenger ikke 27 gir, men 24 er et minimum.

Skivebrems er oppskrytt synes jeg, vil du ha en lett sykkel (noe som er å anbefale) Bør du velge bort skivebrems, de veier ganske mye, bare så det er sagt, og dessuten gjør de at prisen stiger ca 1000 kroner. Disse 1000 kronene kan du heller velge å plassere i en lettere ramme, el. ?

V-Brems er like nytten som skivebrems, kanskje litt mindre vedlikehold. men som sagt er det mer oppskrytt enn ytelse.

 

En annen ting som også kan være greit er å finne seg noen dempere foran som har lockout funksjon (de kan låses helt) på denne måte slipper du å humpe bortover noe som er med på å ta mye av kreftene dine. men vær forsiktig med å hoppe eller gjøre noe slikt når du har låst de, for de blir en mye større belastning for dekket når ingenting demper det.

 

Jeg selv kjøpte en sykkel til nokså samme behovet for deg. Kostet 6000 ny, fikk den for 4500. De hadde to modeller, en med skivebrems, og en uten , den uten hadde mye bedre utstyr enn den med, alle pengene var tydeligvis puttet i skivebremsene.

 

 

ikke nøl med å ta kontakt over pm eller her inne om du er mer du lurer på , kanskje jeg forklarer dårlig, men det er heller pga tidspunktet dette ble skrevet på.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Kanskje jeg kan få hjelp til kjøp av sykkel her? Var ikke mange sykkelforum å finne på nettet.

 

Jeg skal kjøpe ny hybridsykkel, og har sett litt på en del modeller. De som er aktuelle nå er:

 

Hard Rocx C3

 

Nakamura Platinium Cross (side 14 av 43)

 

DBS Logic 387

 

Marvil Hybrid 2400

 

Det er de jeg har sett på til nå. Har fått tilbud om Hard Rocx'n med hjelm, computer, lås, skjermsett, støtte og ringeklokke til 6000,- hos Sykkelhuset her i Bodø.

 

 

Setter pris på efraring og kommentarer om de aktuelle syklene, eller nye forslag. Budsjettet er 6000,- men da skal jeg helst få klemt inn litt mer utstyr (Hjelm, computer og lås er viktigst)

8540143[/snapback]

 

Jeg er som nevnt tidligere(Se over) ute etter ny sykkel. Jeg fant ett til alternativ,

 

Merida Crossway Pro Disc

 

Hva med den DBS'en som er nevnt i innlegget mitt over? Vet den er på lager her i Bodø.

 

Hvilken av syklene har de beste komponente hva gir og den slags angår? Er kanskje mye av det samme?

 

Igjen, takk for all hjelp. Setter pris på det :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg et speedometer til sykkelen, men jeg har et lite problem. Den vil ikke reagere når hjulet går rundt. Dere vet den lille klossen som skal sitte på eikene og den andre på gaffelen, kan det være at de er for langt fra hverandre? Når jeg ser i bruksanvisningen så står det max 5mm, dette kan da ikke stemme?

Lenke til kommentar
*snip*

8552761[/snapback]

 

Takk for fint svar. Var bra forklart. Noen spørsmål:

 

Fungerer skivebrems bedre enn V-brems i regn? Har litt dårlig erfaring med våte V-bremser :ermm:

 

6K er nok litt mer enn eg hadde tenkt, 4-5 er vel mer realistisk, noen som har noen å anbefale? Bår i Bergen, så kan kjøpe fra f.eks. Sykkelsenteret.

 

Er slike Biltema sykler bare dritt?

 

Redigerer denne når eg husker de spørsmålene som eg vet eg har glemt :tease:

 

EDIT:

Tror eg går for hybridsykkel med tynne dekk, men med eller uten demper?

 

 

 

Var forferdelig å sykle fra skolen i dag, var så kald og våt når eg kom hjem, var rene torturen. Må tigge meg til noe busspenger av faren min i morgen :whistle: .

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...