Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enkelte ting løsner hvis de ikke er skrudd godt nok (selv om dette neppe vil skje med pedaler siden de hele tiden skrus bittelitt igjen av føttene), og så har det bare blitt en vane å skru litt til.

8498848[/snapback]

 

Det er faktisk motsatt. Hadde man hatt litt trege lager i pedalen i tillegg til veldig dårlig montering, ville man kunne skru pedalene ut ved å trø forover.

Lenke til kommentar
Enkelte ting løsner hvis de ikke er skrudd godt nok (selv om dette neppe vil skje med pedaler siden de hele tiden skrus bittelitt igjen av føttene), og så har det bare blitt en vane å skru litt til.

8498848[/snapback]

Det er faktisk motsatt. Hadde man hatt litt trege lager i pedalen i tillegg til veldig dårlig montering, ville man kunne skru pedalene ut ved å trø forover.

8498906[/snapback]

Visst søren gjør de det. :blush:

Hva er da poenget med å gjøre forskjell på gjengene på pedalene?

Lenke til kommentar

Lithiumfett er det vanligste (hvitt), men syntetisk fett (ofte rødt halvgjennomsiktig) fungerer også. Samme type fett som man bruker på alt annet av lager, akslinger og gjenger. Du får det på boks/tube på en bensinstasjon regner jeg med, eller kanskje faren din har noe.

 

Som sagt brukes det ved montering av lager og når man skrur inn gjengede partier, og dermed skal alt være gjort når sykkelen blir skrudd sammen. Det som kan være litt lurt når du først er i gang med å "preppe" sykkelen din, er å bruke litt spray-fett eller en annen form for antikorrosjonsmiddel på skruene på stem og setepinne. Disse er nesten utelukkende kun overflatebehandlet og fordi man skrur de til relativt hardt brytes hinna og det ruster. Irriterendes, men lett å forhindre :)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har nå vært en runde i byen og sett på sykler. På inter-sport fant jeg mye bra til 6-7000kr. Det jeg da lette spesielt etter var en cross-racer. Jeg så meg ut en DBS og en nakamura-sykkel til 6000kr stykket. Det jeg da lurer på er om disse er robuste? Tåler de en som meg iom. at jeg er stor, tung og tråkker hardt. Og til sist, er disse noe bra? Jeg sykler hver dag og ganske langt også.

 

Hadde vært flott med svar=)

 

EDIT: Link

Endret av Jurgemaister
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min sykkel Intersport, det var en DBS Logic 387(kanskje den DBSen du så på), sykkelen er en hybrid som kan brukes like bra på asfalten som i lysløypen i skogen. Jeg er utrolig fornøyd, den er skikkelig komfortabel og herlig å sykle på. Jeg er tung selv, og sykkelen klarer meg helt fint :)

Jeg gidde 5500,- med skjermer og flaskeholder inkludert i prisen.

Lenke til kommentar

Jurgemaister, er du stor og tung bør du gå for en sykkel uten reduserte eiker i felg, helst standard 32/36 eiker selv om det finnes mange andre gode hjulkonfigurasjoner. Sykler du et stykke bør du gå for rundt en 32-35mm dekke bak. Det sikrer at du har robuste felger, samt litt volum i dekkene som kan ta av støt.

Jeg vet ikke om noen av syklene du har sett på har dette, men jeg tviler på at selger har anbefalt deg sykler han/hun ikke mener er tilfredstillende til ditt behov. :)

Lenke til kommentar
Enkelte ting løsner hvis de ikke er skrudd godt nok (selv om dette neppe vil skje med pedaler siden de hele tiden skrus bittelitt igjen av føttene), og så har det bare blitt en vane å skru litt til.

8498848[/snapback]

 

Det er faktisk motsatt. Hadde man hatt litt trege lager i pedalen i tillegg til veldig dårlig montering, ville man kunne skru pedalene ut ved å trø forover.

8498906[/snapback]

 

Er du helt sikker på dette? Ved å trø framover og la oss si at lageret i selve pedalen låser seg, vil man skru enda hardere. Det vil resultere i at om man trør framover vil man ikke kunne skru ut pedalen, det er derfor gjengene er snudd andre veien på venstre side, og man må skru motsatt vei enn på høyre for å løsne de.

Lenke til kommentar
Enkelte ting løsner hvis de ikke er skrudd godt nok (selv om dette neppe vil skje med pedaler siden de hele tiden skrus bittelitt igjen av føttene), og så har det bare blitt en vane å skru litt til.

8498848[/snapback]

Det er faktisk motsatt. Hadde man hatt litt trege lager i pedalen i tillegg til veldig dårlig montering, ville man kunne skru pedalene ut ved å trø forover.

8498906[/snapback]

Er du helt sikker på dette? Ved å trø framover og la oss si at lageret i selve pedalen låser seg, vil man skru enda hardere. Det vil resultere i at om man trør framover vil man ikke kunne skru ut pedalen, det er derfor gjengene er snudd andre veien på venstre side, og man må skru motsatt vei enn på høyre for å løsne de.

8508792[/snapback]

Jeg trodde også det, men jeg fant ut at det ikke var sånn. Hvis du går ut og prøver å "trø" med en fastnøkkel, så ser du fort at pedalen skrur seg ut.
Lenke til kommentar

Nok snakk om det. Jeg er rimelig sur nå pga jeg skulle kjøre ned en krevende bratt bakke i skogen, det resulterte i at jeg og sykkelen slo seg. Giret ble ødelagt på sykkelen, hva skal jeg gjøre? :cry:

 

Det ser ut som den lille delen nede ved giret ( den man kan skifte osv. ) er bøyd, men jeg håper det bare er justeringer det er snakk om. Jeg ligger ganske nerme g-sport så derfor pleier jeg å bruke den, men de pleier å skifte gir til et drit dårlig et.

 

Giret klarer ikke komme ned i 1. heller ikke i siste.

Lenke til kommentar
Jeg trodde også det, men jeg fant ut at det ikke var sånn. Hvis du går ut og prøver å "trø" med en fastnøkkel, så ser du fort at pedalen skrur seg ut.

8508849[/snapback]

 

Feil. Jeg hadde nettopp Paraolympic-deltager, Terje Tho på besøk, og da hadde jeg skrudd feil vei, og satt pedalen fast, noe inni helvette.

 

Da hadde jeg skrudd "framover" og vi fikk den ikke løs før jeg skrudde bakover.

 

Gjengene er laget slik at man ikke skal kunen trø ut pedalen, uten å trø bakover.

 

Hvilke sykler dere tester på vet jeg ikke, og kan godt være noen fra biltema som har festet pedalarmene feil, min sykkel er nok rett festet.

 

Som sagt, gjengene er laget slik at det ikke skal være mulig å skru de ut ved å trø.

Lenke til kommentar
Da hadde jeg skrudd "framover" og vi fikk den ikke løs før jeg skrudde bakover.

8510294[/snapback]

 

 

Ja, vrir du akselen rundt i rulleretning vil den stramme seg. poenget er at prøver du å holde fast akselen og trø med en skrutrekker vil pedalen, som Endre poengterte, løsne.

 

Husk at pedalen roterer "bakover" når krankarmene går forover.

Lenke til kommentar
Jeg trodde også det, men jeg fant ut at det ikke var sånn. Hvis du går ut og prøver å "trø" med en fastnøkkel, så ser du fort at pedalen skrur seg ut.

8508849[/snapback]

Feil. Jeg hadde nettopp Paraolympic-deltager, Terje Tho på besøk, og da hadde jeg skrudd feil vei, og satt pedalen fast, noe inni helvette.

Da hadde jeg skrudd "framover" og vi fikk den ikke løs før jeg skrudde bakover.

Gjengene er laget slik at man ikke skal kunen trø ut pedalen, uten å trø bakover.

Hvilke sykler dere tester på vet jeg ikke, og kan godt være noen fra biltema som har festet pedalarmene feil, min sykkel er nok rett festet.

Som sagt, gjengene er laget slik at det ikke skal være mulig å skru de ut ved å trø.

8510294[/snapback]

Da forslår jeg at du prøver følgende:

- Løsne pedalen litt.

- Sett fastnøkkelen innpå.

- Hold fastnøkkelen parallellt med gulvet mens du trør fremover.

- Rapporter resultat!

 

Hvis du i tillegg filmer det, skal jeg tro deg.

Lenke til kommentar
Nok snakk om det. Jeg er rimelig sur nå pga jeg skulle kjøre ned en krevende bratt bakke i skogen, det resulterte i at jeg og sykkelen slo seg. Giret ble ødelagt på sykkelen, hva skal jeg gjøre? :cry:

 

Det ser ut som den lille delen nede ved giret ( den man kan skifte osv. ) er bøyd, men jeg håper det bare er justeringer det er snakk om. Jeg ligger ganske nerme g-sport så derfor pleier jeg å bruke den, men de pleier å skifte gir til et drit dårlig et.

 

Giret klarer ikke komme ned i 1. heller ikke i siste.

8509900[/snapback]

Mulig det er girøret som er knekt/bøyd. Det er enkelt å fikse. Koster det kanskje 100kr.

 

Btw, du trenger ikke bekymre deg for å dra til G-sport. De setter på den skifteren du vil ha, om de ikke spør, og setter på noe dritt, så er det bare å klage.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

En svak bøy i girøret kan rettes opp dersom man har verktøy til det, men en kraftig bøy vil utgjøre en svakhet om den rettes og øret vil knekke neste gang. Nytt girøre er det ikke sikkert at G-sport kan få tak i da det finnes hundrevis av forskjellige, og jeg tviler på at de har på lager til dyre sykler av merker de ikke fører.

Sannsynligvis vil du ikke trenge ny skifter, da skal du ha vært uheldig, feks ved at stoppeskruen i bakkant er slått av.

Men alt dette er spekulasjoner, du må nok ta den med inn til fagfolk. :)

Lenke til kommentar
En svak bøy i girøret kan rettes opp dersom man har verktøy til det, men en kraftig bøy vil utgjøre en svakhet om den rettes og øret vil knekke neste gang. Nytt girøre er det ikke sikkert at G-sport kan få tak i da det finnes hundrevis av

8513111[/snapback]

 

Det er vel poenget med et utbyttbart girøre. Det sparer ramme og gir ved å gi etter.

 

Nå koster et slikt girøre knapt 200kr, så det er like greit å kjøpe nytt i stedet for å knote med justering og oppretting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...