Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny sykkel i går, Merida Matts Viper Disc. Testa viperen, carmel og Birkebeiner (alle 07 modeller med disc) Syns faktisk Vipern var like bra som de andre til dobbel pris. Fikk den for 4K siden fattern kjenner eieren.

Digger den :D men er litt ute av trening siden jeg ikke har syklet siden rundt jul en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal mye til for å få meg til å sykle i 20 minusgrader.

8484601[/snapback]

20- er da bare mildvær, er vant til bortimot 30 her oppe. Så lenge det er vindstille så går det helt greit, pleier å bruke facemask når det blir for kaldt.

 

Btw, gratulerer med din 99års dag for en måned siden :p

Endret av T.J.
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurte på to ting. En, hvilke sykler er å anbefale som koster mellom 10.000 og 20.000? Jeg kan om nødvendig være villig å gå opp til 25.000 i pris om det er verdt det.

 

Har lagt en tråd, men kanskje noen som kan svare her og. Her er innlegget mitt:Link

 

Sykkelen jeg er på jakt etter bør helst være behagelig, solid, god på det meste fra medium røft terreng til fin asfalt. Vet ikke om manfår sykler i godt rustfritt materiale til den prisen, men hvis man får det, er det å foretrekke. Den må ikke være aerodynamisk eller en konkuransesykkel men den bør ikke ha noen problemer med farter over 50-60 km/t. Det hadde også vært gøyt om sykkelleverandøren har lett tilgjengelig reservedeler og ekstrautstyr.

 

Det er ihvertfall det jeg helst vil ha, men vet ikke om pengene mine holder til noe av slik kvalitet.

 

Er ikke helt sikker på det med sykkeltyper, men det jeg er på jakt etter er nok noe i dur av en Hybrid Sykkel. Hadde vært en fordel om den hadde hatt hvilestyre i tillegg.

 

Det andre jeg lurer på er korsryggen min. Jeg har syklet hele livet mitt, men bare gjort det som seriøs trening de siste 2 årene. Og jeg merker en slags lett smerte i ryggen når jeg står opp på sykkelen og skal "klatre". Ellers har jeg ca. null problemer med ryggen. Er det et problem med ryggen min, sykleteknikken min eller meg sykkelen, eller en blanding? Funker slike korsettlignendes ting til å rette opp slikt?

Lenke til kommentar
Hvordan skifter man sykkel pedaler?  :!:

8496850[/snapback]

De er som oftest bare skrudd inn i kranken. Da tar du en fastnøkkel (som oftest 15 mm) eller skiftenøkkel, og skrur på skruehodet innerst mot kranken. På dette bildet ser du skruehodet på høyre side.

Legg merke til at gjengene på venstre pedal pleier å være links, altså motsatte gjenger. (Jævlig kult å komme på det etter at du har prøvd å skru mot klokken i 10-15 minutter fordi du tror skruen sitter veldig fast)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Prøvde nå å montere lyktene på sykkelen min, men styret er for tykt på midten og for skjevt mot holkene/gir/bremsehendlene. noen som har en litt nifty løsning på hvordan jeg skal feste dem?

Setter jeg dem mot midten blir styret for tykt slik at de ikke kan skrus fast. tar jeg dem lenger ut mot gir/bremse hendlene blir det skjevt og lyset går rett mot kantene.

 

Har satt på flaskeholderne, minipumpa og bakskjermen så den er nesten klar for sesongen :)

Lenke til kommentar
Legg merke til at pedalene ikke skal skrues fast så veldig hardt. Klarer du ikke å skru opp med en vanlig fastnøkkel, men må bruke "latmannsarm", har du skrudd til alt for hardt.

8497756[/snapback]

 

Eller du har ikke lagt fett i gjengene når du skrudde på pedalene, noe som er en feil de aller aller fleste gjør. Pedalene skal også kunne skrues helt inn med bare fingrene, og så strammer du med pedalnøkkel/fastnøkkel 15mm.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke pedalskruer være så stramme egentlig?

8498627[/snapback]

Hvorfor skal de være stramme?

8498753[/snapback]

Jeg liker at ting sitter godt fast. Enkelte ting løsner hvis de ikke er skrudd godt nok (selv om dette neppe vil skje med pedaler siden de hele tiden skrus bittelitt igjen av føttene), og så har det bare blitt en vane å skru litt til.

Det er ikke snakk om å trakke på fastnøkkelen eller legge hele tyngden på, men jeg strammer til jeg kjenner at den sitter godt. Jeg kommer vel neppe til å skifte de pedalene jeg har heller, siden jeg nettopp har fått nye. Men jeg må si at originalpedalene satt styggfast både pga. kraft fra produsenten og tidens tann som oksiderer litt.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...