Gå til innhold

Den store sykkeltråden!

paroa

Anbefalte innlegg

Mener å ha lest ett eller annet sted at det er mulig å "brenne" olje av klossene, dvs varme opp klossene slik at oljen "brenner/fordamper" dette har jeg gjort noen ganger..

har fungert ok... (jeg har da metall klosser)

8234447[/snapback]

Varme med flamme, eller bare bremse så mye at bremsene blir vannvittig varme?

Bremsene er forøvrig ikke det største problemet lenger. Det har plutselig begynt å komme klikkelyd fra (ihvertfall den ene) pedalen. Det kommer ett eller to klikk pr. omdreining når jeg legger litt kraft i pedalene. De snurrer fint rundt når jeg snurrer på dem, men når jeg begynner å sykle i bakker eller litt fort, så kommer klikkelyden.

Er lageret gåent kanskje? Det har kommet nå etter vinteren tror jeg.

Når jeg skulle sjekke, fikk jeg ikke pedalen av selv om jeg skrudde av den ytterste mutteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener å ha lest ett eller annet sted at det er mulig å "brenne" olje av klossene, dvs varme opp klossene slik at oljen "brenner/fordamper" dette har jeg gjort noen ganger..

8234447[/snapback]

Bremsene er forøvrig ikke det største problemet lenger. Det har plutselig begynt å komme klikkelyd fra (ihvertfall den ene) pedalen. Det kommer ett eller to klikk pr. omdreining når jeg legger litt kraft i pedalene. De snurrer fint rundt når jeg snurrer på dem, men når jeg begynner å sykle i bakker eller litt fort, så kommer klikkelyden.

Når jeg skulle sjekke, fikk jeg ikke pedalen av selv om jeg skrudde av den ytterste mutteren.

8234555[/snapback]

Dette er typisk av syklene som selges idag, mange av kameratene mine har opplevd det problemet, inkludert meg.

Tror det er kulelageret eller et lager som er gåent. Det som hente med meg var at når jeg skulle sykle så gikk pedalen bare rundt uten å ta grep, men det fungrte å sykle baklengs :p

Lenke til kommentar

8234447[/snapback]

8234555[/snapback]

Dette er typisk av syklene som selges idag, mange av kameratene mine har opplevd det problemet, inkludert meg.

Tror det er kulelageret eller et lager som er gåent. Det som hente med meg var at når jeg skulle sykle så gikk pedalen bare rundt uten å ta grep, men det fungrte å sykle baklengs :p

8234638[/snapback]

Du snakker om at bosset ikke tok tak du nå? Altså at du kunne trå rundt, uten at hjulet ble med... Knirking i pedalene kan vel komme av dårlig (smurte?) lager ja.

Endre, kommer kanskje an på hva slags klosser du bruker da, om det er "sintermetal", eller "organic". Mulig du kan bruke metoden til npvk_x.

Lenke til kommentar

8234447[/snapback]

8234555[/snapback]

8234638[/snapback]

Du snakker om at bosset ikke tok tak du nå? Altså at du kunne trå rundt, uten at hjulet ble med... Knirking i pedalene kan vel komme av dårlig (smurte?) lager ja.

Endre, kommer kanskje an på hva slags klosser du bruker da, om det er "sintermetal", eller "organic". Mulig du kan bruke metoden til npvk_x.

8235038[/snapback]

Ja. Når vi er inne på det, hvordan fikser man dette? Er det noe man kan gjøre selv?

Lenke til kommentar

Det kan også være at pedalene ikke er skrudd helt til og at det er litt for lite fett i gjengene der. Kan forekomme enkelte knepp når man da tråkker rundt.

Når det gjelder skivebremsene ville jeg varmet de kraftig opp (ikke avkjøl de med vann eller noe, de kan i verste fall slå seg!) og så bruke en rens som er beregnet for skivebremser. Noen sykkelbutikker har det på verkstedet, men ellers er det samme type som blir brukt til vanlige skiver på biler/sykler osv. Jeg ville nok også byttet bremsebelegget, for striper i skiva lover ikke godt!

Lenke til kommentar

Finnes det noen andre plasser i Bergen som likner på Kanadskogen? Jeg var en tur der i går, og storkoste meg på de litt småsteinete grusveiene.

De to bakkene i begynnelsen er kule. Tar godt på i beina hvis det skal gå fort opp. :)

Jeg vet at det finnes Bergensere her.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Heisann..

Jeg skal kjøpe meg ny sykkel. Skal brukes til og fra skolen/trening, samt turer på fjellet innimellom.

Sykkelen skal kjøpes hos xxl, og pris ca 5000. Noen som kan gi meg noen tips om hva som er et bra kjøp til mitt bruk?

Er feks http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____47540.aspx noen jeg bør satse på?

8236195[/snapback]

Ingen som kan hjelpe meg her? Er sikker på at det er nok av folk her med nok kunnskap til å svare på det jeg spør om og gi meg et bra tips.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva vil dere som har litt peiling anbefale av offroad sykler?

8243564[/snapback]

Kommer selvsagt an på hvor mye du skal bruke, hva du skal bruke den til osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...