Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert en Omni eller kanskje Capa/Gila da. Men det er desverre ikke så veldig mye å få gjort med, ihvertfall ikke selv. Deler er det dårlig med, og en såpass rimelig demper er ikke akkurat service-vennlig. Hør med sjappa du kjøpte sykkelen dersom du vil ha det skjekket opp, de bør ha peil. Men dyrt kan det fort bli.

Ellers bør du jo gå over gir, bremser, lager, nav og etterstramme viktige skruer. Skjekk etter slark, tregheter, skjevheter og pass på at alt er justert som det skal.

Lenke til kommentar

Tror det kan være Capa. Blir nokk ikke aktuelt og betale i dyre domer for og fikse det når det fungerer slik som er nå. Tenker på og kjøpe meg en landeveis sykkel så da blir den vel solgt uansett.

 

Gikk over sykkelen i dag, vasket og smurte kjedet osv. Trenger og justere girene, kan ikke gire til 3d forran.

Lenke til kommentar
Hva bør jeg bruke for å fjerne rust fra kjedet på en sykkel?

8183331[/snapback]

 

Hvis det er masse av rust på kjedet ville jeg kanskje kjøpt et nytt før kjedet ødelegger tannhjulene.

 

Jeg vet ikke hva du kan bruke for å fjerne rust, men kanskje kjederens hjelper? Legg kjedet i en boks med diesel?

 

;)

Endret av MathiasF
Lenke til kommentar

Hvilket vedlikehold trenger mekaniske skivebremser egentlig?

Mine har jevnt og trutt blitt mykere og mindre kontant etter at jeg kjøpte sykkelen i 2005. Jeg skrur selvfølgelig ut skruene på hendlene, men jeg synes allikevel at de ikke tar like godt lenger.

Noen ganger har jeg en ekkel følelse av at det kanskje kan ha kommet noen dråper olje på dem etter at jeg har smurt kjedet og sånt. Derfor har jeg tørket over både skiver og klosser (tatt klossene ut av bremsen) med rødsprit (etanol) innimellom. Jeg har brukt etanol fordi jeg vet at det ikke legger igjen noe greier, men jeg er litt usikker på om det er godt for klossene, og om det løser oljen skikkelig.

Jeg ser at diesel/whitespirit blir nevnt når man skal rense kjede og sånt, men jeg trodde dette la igjen en slags fetthinne, så derfor har jeg ikke turt å bruke det på bremsene enda. Whitespirit funker fett på kjedet.

Etter dagens overhaling etter vinteren, med rensing og oljing, var ikke verken for- eller bakbremsen særlig gode.

 

Hva bør jeg gjøre med bremsene mine?

 

Skivene har også fått en del striper etter hvert. Er det normalt?

Lenke til kommentar
De er egentlig ikke veldig slitt (tror jeg. jeg vet jo egentlig ikke hva jeg snakker om). På øyemål er det ca.1,2-1,5 mm igjen på dem.

Bør jeg bytte dem fordi de blir mykere etter hvert?

8230220[/snapback]

Veldig vanskelig/umulig å få de bra igjen etter oljesøl dessverre.

 

Marius, hva slags sete har du nå da? Jeg synes Selle Italia SLR f.eks. er veldig godt å sitte på.

Lenke til kommentar
Hvor får man egentlig tak i klosser? Jeg finner ikke Shimano på Sykkelbutikken.

8230955[/snapback]

 

 

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air...Std&Kampanj_ID=

 

 

 

Mener å ha lest ett eller annet sted at det er mulig å "brenne" olje av klossene, dvs varme opp klossene slik at oljen "brenner/fordamper" dette har jeg gjort noen ganger..

har fungert ok... (jeg har da metall klosser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...