Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har syklet med piggdekk før? Vinteren har kommet til Tromsø og jeg sliter virkelig med å sykle opp bakkene med mine nedslitte dekk. Er det stor forskjell fra pigg til piggfritt?

7217607[/snapback]

 

Det er som natt og dag. Man må fremdeles være forsiktig med å utfordre G-kreftene, men veigrepet blir mye bedre på vinterføre.

 

I tillegg vil et nytt dekk med friske knaster ha bedre grep i snøen enn dine nedslitte dekk.

Lenke til kommentar
Angående setedemper, så kan jeg ikke skjønne at det er noe særlig. Siden du mister en del tråkraft i den. Det er vell egentlig like greit å bare kjøpe seg en sykkelbukse og et godt sete...?

7218225[/snapback]

 

:!: særlig om jeg skal ta på meg sykkelbukse hver dag og stå å skifte på jobb!

Hvorfor mister man kraft på det? skjønner ikke. Jeg merket ihvertfall ikke noe på det.

Kan forsåvidt kansje skjønne det på en fulldempet fordi sykkelen kan gi etter når du skal trå i skikkelig men det har jo ikke noe med sete å gjøre!Setedemper er bare mere komfort, veiene i telemark er ikke akkurat de beste i landet for å si det sånn!

 

Forøvrig frister det med ny dempegaffel ettersom den jeg har er ræva(mye bedre enn ingenting dog!) Men herregud, sykkelen var drit billig og jeg bruker den bare til\fra jobb.

Lenke til kommentar
Angående setedemper, så kan jeg ikke skjønne at det er noe særlig. Siden du mister en del tråkraft i den. Det er vell egentlig like greit å bare kjøpe seg en sykkelbukse og et godt sete...?

7218225[/snapback]

 

:!: særlig om jeg skal ta på meg sykkelbukse hver dag og stå å skifte på jobb!

Hvorfor mister man kraft på det? skjønner ikke. Jeg merket ihvertfall ikke noe på det.

Kan forsåvidt kansje skjønne det på en fulldempet fordi sykkelen kan gi etter når du skal trå i skikkelig men det har jo ikke noe med sete å gjøre!Setedemper er bare mere komfort, veiene i telemark er ikke akkurat de beste i landet for å si det sånn!

 

Forøvrig frister det med ny dempegaffel ettersom den jeg har er ræva(mye bedre enn ingenting dog!) Men herregud, sykkelen var drit billig og jeg bruker den bare til\fra jobb.

7219851[/snapback]

Nå tenkte jeg litt mer på de som tar seg en tur og trener. Selvfølgelig så gidder man ikke å skifte på jobben, men da kan du fortsatt kjøpe deg et bedre sete.

Når du sitter og sykler vil jeg tro at du bruker litt av overkroppen til å trå med, dermed vil du miste litt av tråkraften, og selvfølgelig ikke like mye som med en fulldempa sykkel da.

Lenke til kommentar
Noen som har syklet med piggdekk før? Vinteren har kommet til Tromsø og jeg sliter virkelig med å sykle opp bakkene med mine nedslitte dekk. Er det stor forskjell fra pigg til piggfritt?

7217607[/snapback]

 

Ja, det er stor forskjell. Men jeg vil også benytte anledningen til å si at det også er svæært stor forskjell på piggdekk. Gode piggdekk er laget av naturgummi som opprettholder den mykheten som kreves selv om det er svært kaldt og bruker rustfritt stål i piggene. Værstingene bruker den rimligste av gummi (som i så måte er mer plast enn gummi) og uherdet stål i piggene.

Dette fører til dårligere gripeevne og særdeles dårlig holdbarhet.

Og som alltid i utfordrende forhold, riktig lufttrykk!

Lenke til kommentar
For mitt bruk virker det faktisk bedre med piggfritt, selv om det er snø/is. Jeg bare bruker noen litt myke dekk, med store knaster og _mye_ luft i.

 

Men er det noen som vet om noen nettbutikker for sykkeldeler?

7229546[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at om du setter på like store piggdekk med like lite luft, så blir det som natt og dag i forskjell. Nokian Freddiez lite el.l. er relativt bra dekk. 2,3" dim og 330 eller noe pigger...

 

Du kan jo sjekke cyclecomponents, raske sykler, chainreactioncycles elns.

Lenke til kommentar

 

Var så groteskt fristende å kjøpe den når den var på tilbud på cc... De hadde den i perfekt størrelse, og det er jo så godt som det villeste av komponenter man får. Helt sjukt at den bare kosta 23000 da, men jeg klarte å la være. Trenger jo tross alt ikke noe sånt når jeg ikke konkurrerer eller er medlem i klubb, men er man utstyrsfreak så er man utstyrsfreak.

7207534[/snapback]

 

Du kunne kjøpt den, og solgt den for 30 000! Den ene rød eika i hvert hjul er verdt det ass :D

Elsker designet på ES-felgene :love:

Lenke til kommentar
Du kunne kjøpt den, og solgt den for 30 000

7230517[/snapback]

Det var vel å ta i, men salgsverdien er fint å ta med i beregningen når man kjøper sykkel.

 

Dersom du kan kjøpe en 50tusenkronersykkel på tilbud til 30 tusen, kan du selge den for 20-25 etter noen år.

 

Det koster deg like mye totalt som å kjøpe en til 20 som må selges til halv pris.

 

Ingen tvil om hva som er stiligst å eie i de årene.

Lenke til kommentar
Du kunne kjøpt den, og solgt den for 30 000

7230517[/snapback]

Det var vel å ta i, men salgsverdien er fint å ta med i beregningen når man kjøper sykkel.

 

Dersom du kan kjøpe en 50tusenkronersykkel på tilbud til 30 tusen, kan du selge den for 20-25 etter noen år.

 

Det koster deg like mye totalt som å kjøpe en til 20 som må selges til halv pris.

 

Ingen tvil om hva som er stiligst å eie i de årene.

7230822[/snapback]

Akkurat hva jeg og pappa har gjort. Jeg kjøpte en Merida, med magnesium ramme og fult xtr utstyr for 11k for 2 eller 3 år siden (Av Dag Bjørndalen). Så kjøpte vi en merida carbon, med dura ace, for bare 18k (Kjøpt av Lene Byberg). Og pappa kjøpte en Giant XTC, med full Sram X0 utstyr, av en av gutta fra team høydalen for 26 k. De 2 første er jeg ganske sikker på at vi ikke taper noe særlig på. Selvfølgelig så går den ned i pris for hvert år, med tanke på slitasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...