Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at det var unødvendig mye styr om dette rittet, men når "alle" sykler rittet, hadde det vært morro å være med selv.

7149273[/snapback]

Jeg kan bare si deg at det er en utrolig deilig følelse å sykle birken! Spesielt etter å ha mista den ene klossen til skolen, i det andre gåpartiet. Og fått krampe av å sykle i en nedoverbakke.

Det er så utrolig deilig å komme i mål, rettere sagt! Men det kan anbefales. Er morsomt å sykle det, dessuten så har du "once a year" sjanse for å kjøre svinfort nedover diverse bakker! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen være så snill og hjelpe meg med å finne en sykkel til meg? :) Sykla fra jobben for en liten stund siden og i det jeg skulle sykle over veien sa det "klong" og bakhjulet låste seg. Jeg fant fort ut at det var girarmen(?) som hadde bøyd seg litt og fyki inn i eikene, dermed et stk ødelagt sykkel som ikke er vert å reparere :p Så nå må jeg ha meg ny! Jeg driver og sykler en god del på bakhjulet, stort sett hele tiden :p Og hvis jeg leker meg så blir det stoppies osv. Så derfor er bremser en viktig ting. Hatt de vanelige klossene før, men så fort det begyner å regne litt så ligger man på ryggen på grunn av man vippa bakover og ikke fikk stoppa det :p Ja det har skjedd ;) Vil også ha muligheten til å låse demperne, og jeg vil ikke ha et rett styre da jeg synes det er helt jævelig å sykle med, må ha sånn med bøy.. Takk for forslag :) Vil egentlig ha det så billig som mulig med, skivebremser. Kan godt kjøpe brukt

Lenke til kommentar
kjører "svinfort" ned en bakke hver dag jeg....

7150392[/snapback]

Vell jeg håper du ikke ligger i 70-80 i nedoverbakker i motsatt kjørefelt hver dag! :tease:

 

Men nei, det er jo ikke på grunn av det, men det er bare en så utrolig deilig følelse å kjøre ned til Lillehammer, etter å ha sliti seg frem til sjusjøen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne overtale noen som ikke har sykla birken før til å gjøre det, når det er et sånt slit. MEN uansett, det er så absolutt vært det å sykle birken. Er ikke så lett å forklare. :hmm:

 

Angående sykkel kjøp anbefaler deg å se på bruktsykkel, men ikke kjøp fra proff syklister, eller noe sånt no. Siden de trår i hjel, sykkelen etter en sesong omtrent. Men heller fra en amatør, som vil ha det beste hele tiden. Og ikke kjøp en sykkel som er brukt i mer en 2 sesonger.

Lenke til kommentar

Det er verdt det på grunn av ramma rundt rittet. Det sosiale både før og etter, sykle sammen med tusenvis av folk. Det er liksom noe eget med akkurat det. Løypa suger imho :p

 

Hvis du er ute etter fine løyper vil jeg anbefale P4-rittet, Bukkerittet (har ikke syklet disse selv, men de skal være bra!) og Vestmarkrittet! Og alle disse kan du jo kjøre og enda kommer du billigere ut enn birken.

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å skifte deler av drevingen på en sykkel?

Sykkelen min (Kona CinderCone) vil ikke trø fortere enn 60 km/t. Fra 55 og oppover begynner beina å gå veldig fort, og hvis jeg skal over 60 må bakken sørge for mesteparten av det.

Jeg ser dere snakker om 70-80 km/t. Er det normalt at drevingen på racere går så høyt?

Lenke til kommentar

Terrengsykler har mindre omkrets på hjulene (29'er er unntaket da) og mindre krankparti. Derfor vil du aldri få like høy dreving. Delene er ikke så vanskelig å skifte, dette kan du finne informasjon om mange steder på nettet (evt her :)). Men du trenger "spesialverktøy" for skifting av både krank og krans, og du kan få problemer med at det glipper over dersom du kombinerer nytt av en ting og gammelt av en annen ting fordi tennene ikke passer så godt sammen.

På kranser er det relativt liten forskjell i dreving, og den forskjellen som finnes er ofte på de største (letteste) tannhjulene. På kranksiden er det flere muligheter, men her kan du få trøbbel med både lagerlengde og høyde på giret. Si hva du har av utstyr, så skal jeg hjelpe etter beste evne.

 

Men hvor ofte har du behov for å sykle mer enn 50 km/t med terrengsykkelen din? Har du et stort behov for det, tror jeg du har valgt feil sykkeltype. :p

 

Gleder meg forresten grusomt til neste års modeller kommer :D

Har sett alle de nye Giantene som kommer i salg i Norge, og der er det mye gromt altså. Mer alu-hardtails også, noe det var lite av i år.

Huff, må virkelig sykle mer neste sesong, tror jeg har latterlige 5 turer i år...

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å skifte deler av drevingen på en sykkel?

Sykkelen min (Kona CinderCone) vil ikke trø fortere enn 60 km/t. Fra 55 og oppover begynner beina å gå veldig fort, og hvis jeg skal over 60 må bakken sørge for mesteparten av det.

Jeg ser dere snakker om 70-80 km/t. Er det normalt at drevingen på racere går så høyt?

7163343[/snapback]

Kommer an på hva slags utstyr du har. Krans er ikke noe vits i å bytte siden du (ant.) ikke får mindre enn 11 på det minste og under det så mister du uansett mye effekt på grunn av bøy på kjedet. Det du må se på er krankpartiet. Hvis du har 22-32-44, long cage bakskifter og "normalt" krankgir, så tror jeg du kan sette på 46/48 (som var standard på XTR952) drev uten å skifte noe annet (kanskje sette inn ett ledd eller 3 i kjedet). Viktig med longcage bakskifter når du setter på såpass store drev!

 

Skal du ha større enn 48 drev fram bør du ikke ha mer enn 2. 29-52 f.eks burde funke, da trenger du bare å sette krankskifteren lengre opp på seterøret. Hvis du da skal bruke sykkelen i terrenget samtidig er det en fordel med 34 drev som største på kransen.

 

Ang. verktøy så er det nesten eget til hver eneste type :thumbdown: Men dette får du lånt deg, skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...