Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Navbrems finnes vel knapt på mtb-sykler av nyere standard.

6716931[/snapback]

 

Bare tok med navbrems fordi jeg er kverulant selv og ville nesten

garantert lagt merke til at navbremser manglet i posten =P

 

 

Kjerts:

 

Helt enig, er grusomst lyd om det er litt sand i gjørmehullet og ikke bare løs jord.

Men absoulett dårlig.

 

Wh1te:

Hva mener du med at det er mer økonomisk med skivebremser?

Og hva er det normale veldikeholdet av v-bremser bortsett å bytte klossene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Wh1te:

Hva mener du med at det er mer økonomisk med skivebremser?

Og hva er det normale veldikeholdet av v-bremser bortsett å bytte klossene?

6718219[/snapback]

 

Trenger ikke bytte klosser (hydraulikk), sliter ikke på felgen eller dekkene. Etter en tur ute i gjørma må felgen vaskes helt ren slik at klossene ikke lager sporer og gjør hjulet svakere. Felg er dyrt!

Lenke til kommentar
Wh1te:

Hva mener du med at det er mer økonomisk med skivebremser?

Og hva er det normale veldikeholdet av v-bremser bortsett å bytte klossene?

6718219[/snapback]

 

Trenger ikke bytte klosser (hydraulikk), sliter ikke på felgen eller dekkene. Etter en tur ute i gjørma må felgen vaskes helt ren slik at klossene ikke lager sporer og gjør hjulet svakere. Felg er dyrt!

6718556[/snapback]

 

Det er da bremsekloss på skivebrems.

Lenke til kommentar
Er sykling snilt for knærne?

6716009[/snapback]

Ja, det er noe av det "snilleste" du kan drive med mtp "slitasje" på kroppen egentlig. (eneste jeg kan tenke meg er bedre er svømming?). Ikke uten grunn at godt profilerte langdistanseløpere konverterer til (terreng-)sykling når beina ikke klarer påkjenningen mer ;)

6716818[/snapback]

Så flott. Da blir det mer sykling på Hanne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er da bremsekloss på skivebrems.

6718673[/snapback]

 

På mekaniske ja, men ikke hydrauliske. Hvem kjører med mekaniske skivebremser uansett?

 

The hydraulic brake is an arrangement of braking mechanism which uses hydraulic fluid, typically some type of light-viscosity petroleum oil, to transfer pressure from the controlling unit, which is usually near the operator of the vehicle, to the actual brake mechanism, which is usually at or near the wheel of the vehicle.
Lenke til kommentar

Må du først bytte noe på en skivebremse er det dyrt. Felg er og dyrt ja, men den trengs ikke skiftes mer enn én gang i året uansett. Og 2-3 sett bremseklosser er ikke allverden. Selvsagt er det litt mer arbeid med justeringer og sånt, men det må man da tåle. Egentlig er det vel bare vekt som ikke favoriserer skivebremser (både selve bremsa og hjul), selv om det er kommet noen ganske bra modeller etterhvert.

Lenke til kommentar
Det er da bremsekloss på skivebrems.

6718673[/snapback]

På mekaniske ja, men ikke hydrauliske. Hvem kjører med mekaniske skivebremser uansett?
The hydraulic brake is an arrangement of braking mechanism which uses hydraulic fluid, typically some type of light-viscosity petroleum oil, to transfer pressure from the controlling unit, which is usually near the operator of the vehicle, to the actual brake mechanism, which is usually at or near the wheel of the vehicle.

6718880[/snapback]

Og kva er det som trykker mot bremseskiva og skaper friksjon? Hydrauliske skivebremser har no klosser dei òg, som må skiftast ein gong i blant (med mindre det har skjedd nokon store forandringar dei siste tre-fire åra som eg ikkje har fått med meg).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og kva er det som trykker mot bremseskiva og skaper friksjon? Hydrauliske skivebremser har no klosser dei òg, som må skiftast ein gong i blant (med mindre det har skjedd nokon store forandringar dei siste tre-fire åra som eg ikkje har fått med meg).

6719007[/snapback]

 

Poenget mitt var at det må gjøres mye sjeldnere, så det utgjør en betydelig forskjell mellom v- og skivebrems.

Lenke til kommentar
yay, da ble jeg ganske mye klokere.

Men har et til spørsmål. Har sett noen bmx videoer i det siste

og på noen av dem kan folke sykle baklengs uten at pedalene

følger med ser det ut til. Finnes dette eller ser jeg bare skikkelig feil?

Hvis det finnes, hvordan fungerer det?

6723092[/snapback]

De gangene jeg har sett bmx-ere sykle baklengs, har de trådd bakover helt til de skal snu 180 tilbake og holder igjen pedalene.

 

Det er fordi pedalene vil rundt, kombinert med at styringen blir helt mongo, at det skal være så utrolig vanskelig å lande baklengs i vert-ramp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...