Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Skivebremser er i tillegg mye mer økonomisk og vedlikeholdsfritt enn v-bremser. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Har noen følt bremseeffekten med V-bremser etter å ha syklet ned i et lite gjørmehull? Det er triste saker! Lenke til kommentar
Liquid_Crystal Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Navbrems finnes vel knapt på mtb-sykler av nyere standard. 6716931[/snapback] Bare tok med navbrems fordi jeg er kverulant selv og ville nesten garantert lagt merke til at navbremser manglet i posten =P Kjerts: Helt enig, er grusomst lyd om det er litt sand i gjørmehullet og ikke bare løs jord. Men absoulett dårlig. Wh1te: Hva mener du med at det er mer økonomisk med skivebremser? Og hva er det normale veldikeholdet av v-bremser bortsett å bytte klossene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Wh1te:Hva mener du med at det er mer økonomisk med skivebremser? Og hva er det normale veldikeholdet av v-bremser bortsett å bytte klossene? 6718219[/snapback] Trenger ikke bytte klosser (hydraulikk), sliter ikke på felgen eller dekkene. Etter en tur ute i gjørma må felgen vaskes helt ren slik at klossene ikke lager sporer og gjør hjulet svakere. Felg er dyrt! Lenke til kommentar
Jostop Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Wh1te:Hva mener du med at det er mer økonomisk med skivebremser? Og hva er det normale veldikeholdet av v-bremser bortsett å bytte klossene? 6718219[/snapback] Trenger ikke bytte klosser (hydraulikk), sliter ikke på felgen eller dekkene. Etter en tur ute i gjørma må felgen vaskes helt ren slik at klossene ikke lager sporer og gjør hjulet svakere. Felg er dyrt! 6718556[/snapback] Det er da bremsekloss på skivebrems. Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Er sykling snilt for knærne? 6716009[/snapback] Ja, det er noe av det "snilleste" du kan drive med mtp "slitasje" på kroppen egentlig. (eneste jeg kan tenke meg er bedre er svømming?). Ikke uten grunn at godt profilerte langdistanseløpere konverterer til (terreng-)sykling når beina ikke klarer påkjenningen mer 6716818[/snapback] Så flott. Da blir det mer sykling på Hanne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Det er da bremsekloss på skivebrems. 6718673[/snapback] På mekaniske ja, men ikke hydrauliske. Hvem kjører med mekaniske skivebremser uansett? The hydraulic brake is an arrangement of braking mechanism which uses hydraulic fluid, typically some type of light-viscosity petroleum oil, to transfer pressure from the controlling unit, which is usually near the operator of the vehicle, to the actual brake mechanism, which is usually at or near the wheel of the vehicle. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Må du først bytte noe på en skivebremse er det dyrt. Felg er og dyrt ja, men den trengs ikke skiftes mer enn én gang i året uansett. Og 2-3 sett bremseklosser er ikke allverden. Selvsagt er det litt mer arbeid med justeringer og sånt, men det må man da tåle. Egentlig er det vel bare vekt som ikke favoriserer skivebremser (både selve bremsa og hjul), selv om det er kommet noen ganske bra modeller etterhvert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Formulas Oro Puro-bremser er lette og gode. Skivebremser trenger ikke å ha veldig mye å si på vekten, men v-bremser er selvsagt å foretrekke for Weight Weenies. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Det er da bremsekloss på skivebrems. 6718673[/snapback] På mekaniske ja, men ikke hydrauliske. Hvem kjører med mekaniske skivebremser uansett?The hydraulic brake is an arrangement of braking mechanism which uses hydraulic fluid, typically some type of light-viscosity petroleum oil, to transfer pressure from the controlling unit, which is usually near the operator of the vehicle, to the actual brake mechanism, which is usually at or near the wheel of the vehicle. 6718880[/snapback] Og kva er det som trykker mot bremseskiva og skaper friksjon? Hydrauliske skivebremser har no klosser dei òg, som må skiftast ein gong i blant (med mindre det har skjedd nokon store forandringar dei siste tre-fire åra som eg ikkje har fått med meg). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Og kva er det som trykker mot bremseskiva og skaper friksjon? Hydrauliske skivebremser har no klosser dei òg, som må skiftast ein gong i blant (med mindre det har skjedd nokon store forandringar dei siste tre-fire åra som eg ikkje har fått med meg). 6719007[/snapback] Poenget mitt var at det må gjøres mye sjeldnere, så det utgjør en betydelig forskjell mellom v- og skivebrems. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Jo, men det er ingen forskjell om bremsa er mekanisk eller hydraulisk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Jo? Er det ikke? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 Jo? Er det ikke? 6719111[/snapback] Hvordan skulle det ha noe å si hva slags metode som blir brukt til å skape trykk på klossene? Blir usikker selv når du sier sånt Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. august 2006 Rapporter Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Poenget mitt var at det må gjøres mye sjeldnere, så det utgjør en betydelig forskjell mellom v- og skivebrems.Greit, då er eg med. Det kom ikkje akkurat klart fram i stad, iallfall ikkje i mine auge... Redigert: La til sitat. Endret 21. august 2006 av incanus Lenke til kommentar
Liquid_Crystal Skrevet 22. august 2006 Rapporter Del Skrevet 22. august 2006 yay, da ble jeg ganske mye klokere. Men har et til spørsmål. Har sett noen bmx videoer i det siste og på noen av dem kan folke sykle baklengs uten at pedalene følger med ser det ut til. Finnes dette eller ser jeg bare skikkelig feil? Hvis det finnes, hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 22. august 2006 Rapporter Del Skrevet 22. august 2006 yay, da ble jeg ganske mye klokere.Men har et til spørsmål. Har sett noen bmx videoer i det siste og på noen av dem kan folke sykle baklengs uten at pedalene følger med ser det ut til. Finnes dette eller ser jeg bare skikkelig feil? Hvis det finnes, hvordan fungerer det? 6723092[/snapback] De gangene jeg har sett bmx-ere sykle baklengs, har de trådd bakover helt til de skal snu 180 tilbake og holder igjen pedalene. Det er fordi pedalene vil rundt, kombinert med at styringen blir helt mongo, at det skal være så utrolig vanskelig å lande baklengs i vert-ramp. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 22. august 2006 Rapporter Del Skrevet 22. august 2006 Bare å sette inn et spesielt nav, så trenger du ikke følge med pedalene. Men, når du først har lært deg å sykle bakover har det ikke noe å si Lenke til kommentar
Liquid_Crystal Skrevet 23. august 2006 Rapporter Del Skrevet 23. august 2006 ok, så du må ha et spesielt nav bak da. har du snøring på hvor man før kjøpe felger med slikt nav? ev.t hvor mye det vil koste? menneh, hvordan blr det da å tråkke forover når dekke kan gå begge veier uten styring fra pedalene? eller er det en eller annen låsefunksjon i navet? Lenke til kommentar
CSM Skrevet 23. august 2006 Rapporter Del Skrevet 23. august 2006 Noen som har peiling på Principia Rex sykler? Vurderer å kjøpe en, men har ikke hørt noe særlig om dem. Noen her inne som har noe positivt/negativt å si om dem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå