Torbjørn T. Skrevet 9. august 2006 Rapporter Del Skrevet 9. august 2006 Angåande trialsyklar, som det var ein liten diskusjon om her for ei side eller to sidan: Det finst to ulike typar trialsyklar, anten med 26" hjul eller med 20" hjul. Det er dei same "øvelsane" uansett hjulstorleik, so ein Monty 219 er i høgste grad ein trialsykkel, noko ein GT Ruckus i utgangspunktet ikkje er (sjølv om den sikkert kan brukast til det). Ruckusen er vel retta meir mot dirt/street/freeride. Sidan me fyrst er inne på trial so må ein nesten nemne Ryan Leech, som er ein av verdas beste innan sporten, og har ein spenst, balanse og koordinasjon som er ganske enkelt utruleg. Det ligg nokre få klipp på http://www.ryanleech.com/. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. august 2006 Rapporter Del Skrevet 9. august 2006 Min mening om hvordan en trialsykkel skal være: Den koster 5498,- og er Meridas Trial Team sin sykkel. Ramme: Merida Alu Trial Gaffel: Stiv alugaffel med skivebremsfester Gir, skifter/ foran/bak: SRAM 3.0/-/SRAM 3.0 8 gir Felger: Weinmann Alu Bremser: Avid BB5 skive / Avid Digit 3 V-brems Dekk: Innova IA-2021 2,1" / 2,5" Krank: Truvativ Hussefelt 24 tenner m/beskyttelse34 Nav: Formula Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. august 2006 Rapporter Del Skrevet 9. august 2006 Altså, jeg ønsker en mellomting av en off-road-sykkel med heftige dempere, og en landeveis-sykkel lagd for sykkling på asfalt. 6641323[/snapback] Er det en hybridsykkel du er ute etter? Hvis ikke så får du sikkert Trek 6700 Disc til 8k hvis du pruter litt. Merida Birkebeiner /m Disc koster 7500,- og er heller ikke å forakte. Hard Rocx Crudus Maximus får du til 8 laken på Oslo Sportslager. Jeg er også fan av Kona og de har flere sykler i din prisklasse. Den sykkelen som kanskje er mest allsidig mtp terreng og asfalt er GT Avalanche 1.0 til 7499,-. Uansett, det er smak og behag. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. august 2006 Rapporter Del Skrevet 9. august 2006 Seier ikkje at den Meridaen ikkje er ein trialsykkel, for det er det sjølvsagt, men Monty-syklane er like mykje trialsyklar. Om det som står på Wikipedia stemmer, var dei fyrste trialsyklane modifiserte BMX-syklar, med 20" hjul. Kan godt vere at 26" er det mest vanlege i dag, eg veit ikkje, men det er ikkje "malen" på korleis ein trialsykkel skal vere. Hugser forresten eg prøvde ein Monty 20"-sykkel under Hemsedal Fat Tire Festival i 1998. Var kjekt då, og hadde vore endå kjekkare om eg hadde vore litt eldre og litt dyktigare syklist. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. august 2006 Rapporter Del Skrevet 9. august 2006 Min mening om hvordan en trialsykkel skal være: http://merida.no/getfile.php/237900.678.cq...6518_237900.jpg[/img] Den koster 5498,- og er Meridas Trial Team sin sykkel. Ramme: Merida Alu Trial Gaffel: Stiv alugaffel med skivebremsfester Gir, skifter/ foran/bak: SRAM 3.0/-/SRAM 3.0 8 gir Felger: Weinmann Alu Bremser: Avid BB5 skive / Avid Digit 3 V-brems Dekk: Innova IA-2021 2,1" / 2,5" Krank: Truvativ Hussefelt 24 tenner m/beskyttelse34 Nav: Formula 6643080[/snapback] Så greit ut den, men den har ikke hydrauliske bremser da, det er noe som må være med på en trialsykkel imho. Jeg er forøvrig enig i at Ruckus ikke er noen god trialsykkel - vertfall ikke min Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 9. august 2006 Rapporter Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Altså, jeg ønsker en mellomting av en off-road-sykkel med heftige dempere, og en landeveis-sykkel lagd for sykkling på asfalt. 6641323[/snapback] Er det en hybridsykkel du er ute etter? Hvis ikke så får du sikkert Trek 6700 Disc til 8k hvis du pruter litt. Merida Birkebeiner /m Disc koster 7500,- og er heller ikke å forakte. Hard Rocx Crudus Maximus får du til 8 laken på Oslo Sportslager. Jeg er også fan av Kona og de har flere sykler i din prisklasse. Den sykkelen som kanskje er mest allsidig mtp terreng og asfalt er GT Avalanche 1.0 til 7499,-. Uansett, det er smak og behag. 6643142[/snapback] Ja, GT Acalanche 1.0 ser perfekt ut. Hvordan er den å sykle på asfalt med? Dekkene ser litt store ut, men dempingen er akkurat slik som jeg ønsker den. Hilsen, tissedam EDIT: Hva er hybridsykkel? EDIT2: Hva er forskjellen pådenne og denne? Begge to kalles GT Avalanche 1.0. Prisen er 1000 kroner +/-. Til dere andre, er dette gode sykler? Hvilken sykkel ville dere valgt til min behov? Endret 9. august 2006 av tissedam Lenke til kommentar
jhking Skrevet 9. august 2006 Rapporter Del Skrevet 9. august 2006 er denne noe bra? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. august 2006 Rapporter Del Skrevet 10. august 2006 (endret) jhking: Meget gode spesifikasjoner på den med tanke på prisen tissedam: Forskjellen på de to er at den ene har skivebrems og den andre ikke, såvidt jeg kan se. Når det gjelder hybrid så betyr det, i likhet med alle andre steder "blanding". Mer spesifikt en blanding mellom terrengsykkel og racer. Egentlig kan man si at alt med 28"/700c hjul og rett styre er hybridsykler, men vanligvis snakker man om landeveisykler med vanlig ikke-reduserte 28" hjul og en relativt stiv demper. Lock-out er jo også kommet inn og blitt populært i de rimligere segmentene. EDIT: Hvor mye skal du herje med den ute i terrenget? Det kan jo være at hybrid er noe for deg. Endret 10. august 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. august 2006 Rapporter Del Skrevet 10. august 2006 er denne noe bra? 6643512[/snapback] Tja, utstyret er i hvertfall ingenting å klage på i den prisen. Nå er ikke jeg veldig glad i Spinn, selv om det er en lokal sjappe. De pleier ikke være billige, så jeg vil ikke tro at rammen er av de beste. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. august 2006 Rapporter Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Hepp, trenger en ny sykkel, og nå som det nærmer seg høst er det sikkert noen gode tilbud på gang. Kommer til å bruke den mest på asfalt, men noe grusvei/-sti bør den takle. Føler ikke at jeg har behov for demper i gaffel, har klart meg fint uten hittil, og grundig vedlikehold er ikke helt min stil. Derimot bør den være forholdsvis lett og solid. Og ikke _for_ smale dekk. Min gul(l)e DBS Intruder 2000 holdt fint i nesten 7 år før jeg solgte den, så det er referansen jeg har. Prisklasse helst under 8000,- inkludert påmonterte skjermer, og en solid lås, men kan strekke det litt hvis det er snakk om ekstra gode tilbud e.l. Noen konkrete forslag? Holder til i Asker, forresten. Og er ca 184cm på sokkelesten. Endret 11. august 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. august 2006 Rapporter Del Skrevet 11. august 2006 Hvordan stiller folk her seg til Storck forresten? Jeg vurderer i å investere i en karbonramme med relativt dårlig utstyr (LX) for så å oppgradere senere. Har XT på en temmelig lett aluramme nå, men jeg vil ha karbon og jeg elsker Storck. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. august 2006 Rapporter Del Skrevet 12. august 2006 (endret) Hvilken Storck ramme er det snakk om? Regner med det er hardtail det er snakk om. Har ingen vidre kjennskap til Storck terrengsykler, men vet at mange fulldempa carbonrammer sliter med holdbarhet. Rebel Carbon så dog veldig bra ut på siden deres, med unntak av styret/stemmet da. Synes ikke forskjellen mellom komplett LX og XT er så stor jeg, men meg om det. Vet ikke hvilken prisklasse du leter i, men Giant MCM er en rimlig carbon hardtail som har fått mye skryt. Kanskje tilgjengelig ny i Norge fortsatt. Selv vurderer jeg en Giant Anthem 3.0 Nordic http://www.sykkel.no/giant/terreng/maestro/ men tilgjengeligheten har vært relativt dårlig så det kan hende jeg venter til neste år. Har ikke fått testet Maestro-systemet enda heller, men NRS var jo kjempebra. Skal titte litt på noen NRS'er på Mandag også Endret 12. august 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. august 2006 Rapporter Del Skrevet 12. august 2006 Storck er bra merke det! MCM billig? I følge prisene jeg fikk tak i fra utenlandske sider (MCM Team Carbon), så lå den i ca. samme prissjiktet som XTC Composite (vurderte en slik ramme da Helium-ramma knakk). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. august 2006 Rapporter Del Skrevet 12. august 2006 Jeg er litt skeptisk til Giant-rammene. En jeg kjenner kjører Giant XTC Composite og han sier den virker fragil og er for litt for myk. Storck er av mange regnet som kremen av kremen innen XC-rammer og jeg har lyst på karbon evt. titan. Apropos titan; hvorfor satses det mer på karbon egentlig? Titan er sterkere og lettere, er det ikke? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. august 2006 Rapporter Del Skrevet 12. august 2006 Jeg vet ikke helt, for en 10 år siden(?) så var det vel titan som var "in", hvorfor karbon har overtatt nå er jeg ikke helt sikker på. Du bør ta en titt på Scott Scale Limited, dén ønsker jeg meg! (Kanskje du kjøper titanramma mi? ) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 12. august 2006 Rapporter Del Skrevet 12. august 2006 For å ta det med karbon først, så ligger en av de store fordelene i karbon som byggemateriale de utrolige mulighetene du har innen tilpasning. En karbonramme har flere lag med vever som går i forskjellige retninger og sikrer styrke, fleksibilitet og demping i varierende mengde, alt etter hva designeren ønsker. Og nettopp på grunn av dette er en karbonramme mye vanskeligere å lage, og det er en av grunnene til at det skiller så mye mellom de forskjellige rammene og produsentene. Når det gjelder karbon vs titan i fysiske egenskaper så er nok titan bedre når det kommer til bruddstyrke, MEN karbon har helt syk stekkfasthet. Og i en ramme er det hovedsaklig to triangler (setefeste-styrelager-krankparti og setefeste-krankparti-bakhjulinnfestning). Når et slikt triangel sluttes, vil det være vel så mye strekkfasthet som bruddstyrke som bestemmer hvor sterk rammen blir. Også er titan dyrt da. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. august 2006 Rapporter Del Skrevet 12. august 2006 For å ta det med karbon først, så ligger en av de store fordelene i karbon som byggemateriale de utrolige mulighetene du har innen tilpasning. En karbonramme har flere lag med vever som går i forskjellige retninger og sikrer styrke, fleksibilitet og demping i varierende mengde, alt etter hva designeren ønsker. Og nettopp på grunn av dette er en karbonramme mye vanskeligere å lage, og det er en av grunnene til at det skiller så mye mellom de forskjellige rammene og produsentene.Når det gjelder karbon vs titan i fysiske egenskaper så er nok titan bedre når det kommer til bruddstyrke, MEN karbon har helt syk stekkfasthet. Og i en ramme er det hovedsaklig to triangler (setefeste-styrelager-krankparti og setefeste-krankparti-bakhjulinnfestning). Når et slikt triangel sluttes, vil det være vel så mye strekkfasthet som bruddstyrke som bestemmer hvor sterk rammen blir. Også er titan dyrt da. 6662474[/snapback] Dét var det ja. Og hvis dere vil finne ut mer om hva slags bra karbonrammer som er tilgjengelige kan dere lese Sykkelmagasinets test (husker ikke nr., noen?). White, si det om XTC-ramma til Rune Høydahl! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. august 2006 Rapporter Del Skrevet 12. august 2006 Jeg vet ikke helt, for en 10 år siden(?) så var det vel titan som var "in", hvorfor karbon har overtatt nå er jeg ikke helt sikker på. Du bør ta en titt på Scott Scale Limited, dén ønsker jeg meg! (Kanskje du kjøper titanramma mi? ) 6662446[/snapback] Hvis du hadde solgt ramma, hvor mye skulle du hatt? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. august 2006 Rapporter Del Skrevet 13. august 2006 Mitt tidligere innlegg ble desverre litt avkortet da en kompis plutselig fant på at jeg skulle ut, men jeg dekket vel hovedpunktene. Giant XTC er verken blandt de aller letteste eller stiveste rammene, men dette har mye med Giants politikk på holdbarhet og gjøre. De mener at en carbon-ramme skal holde like bra som en alu-ramme, og tar derfor de nødvendige steg for å sikre dette. Når det gjelder MCM/XTC så ligger komplett MCM på 2000 kr mer enn hva XTC ramma koster, så at de ligger på samme prisnivå blir feil å si. http://www.sykkel.no/giant/terreng/XTCcomposite/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. august 2006 Rapporter Del Skrevet 13. august 2006 Har Giant XTC Composite mulighet for v-brems? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå