Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hva skal han bruke den til da? Ritt, "seriøs" trening, stisykling eller bare litt "allround"? 6623379[/snapback] Det er uvesentlig. Han skal ha den beste MTB-sykkelen han kan få for 14k eller mindre. Den Bros-sykkelen knuser forøvrig Hard Rocx sin Helium på de fleste punkter. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hva skal han bruke den til da? Ritt, "seriøs" trening, stisykling eller bare litt "allround"? 6623379[/snapback] Det er uvesentlig. Han skal ha den beste MTB-sykkelen han kan få for 14k eller mindre. Den Bros-sykkelen knuser forøvrig Hard Rocx sin Helium på de fleste punkter. 6626644[/snapback] Det er ikke uvesentlig hvilket bruksområde den har. Den beste ritt-sykkelen er dårlig egnet til stisykling og motsatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hva skal han bruke den til da? Ritt, "seriøs" trening, stisykling eller bare litt "allround"? 6623379[/snapback] Det er uvesentlig. Han skal ha den beste MTB-sykkelen han kan få for 14k eller mindre. Den Bros-sykkelen knuser forøvrig Hard Rocx sin Helium på de fleste punkter. 6626644[/snapback] Det er ikke uvesentlig hvilket bruksområde den har. Den beste ritt-sykkelen er dårlig egnet til stisykling og motsatt. 6628172[/snapback] De fleste terrengritt har innslag av sti, så der skjønte jeg ikke helt hva du mente. Bruksområdene er allroundsykling med liten vekt på teknisk kjøring og ritt. En stiv sykkel som er god på asfalt til tross for å være MTB er å foretrekke. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 En "stisykkel" er som regel beregnet på lange urforbakker samtidig som den er grei å klatre med, dvs. kanskje både 4,5 eller 6" vandring i begge ender (ikke mer, for da blir det bare utfor), solide hjul og overdimensjonerte bremser. Ut i fra eksemplet ditt så var jeg ganske sikker på at det ikke var en slik sykkel han var på jakt etter, men spurte nå likevel. Utifra det som er kommet fram nå så vil jeg anbefale følgende: gaffel med 80mm vandring og lock-out (remote er digg!). Hjul som ikke veier mye, men samtidig tåler en del (dvs. ikke de sykeste konkurransehjulene). Gode bremser er alltid å anbefale. Ang. ramme og modell så er det vanskelig å foreslå noe, siden jeg ikke vet hva som passer og hvilke tilbud som er ute og går. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Ang. ramme og modell så er det vanskelig å foreslå noe, siden jeg ikke vet hva som passer og hvilke tilbud som er ute og går. 6628459[/snapback] Det var egentlig det jeg lurte på. Det andre er jeg klar over. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Jo, det er vel sant det. Men jeg vet ikke hva slags tilbud han kan få i butikker o.l. - det er der det er mest rabatter å hente. Ang. denne så ser den helt grei ut. Men på grunn av liten vekt på teknisk kjøring og ritt. En stiv sykkel som er god på asfalt til tross for å være MTB er å foretrekke. ... så kanskje en annen gaffel og rett og slett en annen ramme ville passet bedre. Rett og slett fordi, som det står, så er det en leken ramme ment for bruk i skogen. Hvis han sykler mest grusvei/asfalt så kan han hente litt på å kjøpe en lengre ramme, f.eks. GT Zaskar. Og ser ut til at gaffelen har den såkalte "automatiske" lock-outen. Vel og bra det, men det er egentlig ikke sant. Den låser helt til et bestemt trykk, i motsetning til Fox sin tl, der gaffelen åpner for alle slag som kommer nedenfra, men stenger av når du trår f.eks. Dette kan bli litt irritabelt hvis den ikke åpner på en del humper, men plutselig åpner hvis du trår hardt nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Og ser ut til at gaffelen har den såkalte "automatiske" lock-outen. Vel og bra det, men det er egentlig ikke sant.6629907[/snapback] Automatisk? Den har vanlig lock-out der man kan velge å låse eller ikke låse dempingen. Det andre du snakker om har jeg ikke hørt om en gang. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Og ser ut til at gaffelen har den såkalte "automatiske" lock-outen. Vel og bra det, men det er egentlig ikke sant.6629907[/snapback] Automatisk? Den har vanlig lock-out der man kan velge å låse eller ikke låse dempingen. Det andre du snakker om har jeg ikke hørt om en gang. 6632515[/snapback] Ok, da var det bare jeg som blingset. Da er jo gaffelen helt kurrant og. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Manitou R7 Super er en temmelig bra gaffel det - en av de dyreste til Manitou. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Jo, det er ikke noe å si på den. Har syklet litt på den gamle versjonen av den (skareb), eneste som er å usette på den er vekta (for min del). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Kjører på Skareb selv. Er veldig fornøyd. Men er R7 06-modellen av Skareb? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Kjører på Skareb selv. Er veldig fornøyd. Men er R7 06-modellen av Skareb? 6635685[/snapback] Tror ikke det er helt det samme, men R7 er liksom den nye XC-gaffelen til Manitou, for Skareb gikk vel ut av prod.? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Skareb gikk ut av produksjon i fjor, ja. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Kom over denne sykkelen, white. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Kom over denne sykkelen, white. 6637628[/snapback] Det er den jeg har, bare med bakdemper. Den er nok litt liten, fyren er 188 cm. Lenke til kommentar
adis Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Skal ha meg ein mtb sykkel til downhill, skogs sykkling samt ein allround sykkel. Har lyst på fulldempa sykkel med skivebremser og har i grunn ingen peil på kva eg skal sjå etter eller kva som er rett sykkel for meg. Men ein ting er sikker, ikkje meir enn 20k for sykklen, helst rundt 10k. Har også sett på brukte sykkler, kunne godt tenkt meg det som første MTB. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Kona Dawg Deluxe Ramme: Kona Clump Butted Aluminum, 5" Travel Gaffel: Marzocchi Fond Race 1 Lock-Up 120mm Bakdemper: Fox Float R Felger: Sun S.O.S. P1 Nav (f/B): KK Disc/ Shimano FH-M475 disc Gir (F/B): Shimano Deore SL-M510/ Shimano Deore XT Girsjalter: Shimano Deore / Shimano Deore Bremser: Hayes Hydraulic HFX-9 XC Krank: RaceFace Ride XC ISIS, 44/32/22T Pedaler: Shimano PD-M505 Clipless Vekt: 14,24 kg Pris: Kr 16000,- Modellen over, Dawg Primo, koster 4000,- mer og har litt bedre utstyr. Dawg-syklene er så fete at jeg får gåsehud. Se mer freeride-sykler fra Kona her. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Vekt: 14,24 kg Var ikke det litt tungt? Min sykkel veier maks 4 kg. Men, til saken. Ønsker meg en sykkel som koster alt fra 4 til 8 tusen. Det skal være en slags terrengsykkel; store dempere og tykke dekk. Den skal brukes en del i skogen, men også en del sykkling på asfalt. Ønsker ikke den feteste av det feteste innen terrengsykkler, ikke kun for prisen sin skyld, men en slik sykkel vil kun være tilpasset kjøring og hopping i terreng. Som sagt, jeg skal bruke den i skogen, men det skal også være mulig å sykle 3-4 mil på den. Greit med store dempere, men ikke for store, så det ikke er mulig å kjøre på asfalt eller fin grus. Altså, jeg ønsker en mellomting av en off-road-sykkel med heftige dempere, og en landeveis-sykkel lagd for sykkling på asfalt. Håper dere har noen alternativer som er rimelige, men solide. BTW, bor jeg i Bergen og G-Sport på lagunen er et fast sted for handling av alt sports-utsyr, så det hadde vært greit om den kunne skaffes på G-Sport. Kan selvfølgelig også handle andre steder, men helst G-Sport. Hilsen, tissedam! Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 14kg for en sykkel med mye vandring i begge ender er ikke tungt. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 14kg for en sykkel med mye vandring i begge ender er ikke tungt. 6641479[/snapback] Daså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå