Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store sykkeltråden!

paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi har en slik bane her, den suger.

Blir ny neste sommer her jeg bor, vi sendte brev til kommunen.

Heller ha en ny bane istedenfor at vi skal lage hopp og slikt overalt :thumbup:

6598281[/snapback]

Skal kommunen opprette bane med 5-10 meter lange hopp?? :huh: Hvis det er sånn som her så får dere et stuslig hopp og et par svinger :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Sliter litt med rundtråkket mitt på racer jeg, tror jeg må melde meg inn i den lokale klubben snart og få litt eksperthjelp.

Noen tips? Skal man bevisst dra foten hardt oppover? Skal man ha jevn styrke rundt hele tråkket eller "hvile" litt på vei oppover? Skjønner det ikke helt, sykler noen mil med ørlittegrann forskjellige teknikker, men får det ikke 100% til føler jeg.

Lenke til kommentar

Om du kobler ut et ben fra pedalen, ser du fort om du har jevnt rundtråkk på den andre.

Det er bra å få med "frem og tilbake" og ikke bare opp og ned i tråkket. Dødpunktene er stort sett i topp og bunn. Tenk som om du skal tørke av føttene på en dørmatte :-)

Lenke til kommentar

De som er flinke har et godt rundtråkk stående også, men jeg gidder knapt å trekke opp bak med stående tråkk. Unntaket er når man virkelig skal ta i. Da trekker man automatisk opp.

Stående blir litt anderledes fordi man ikke hviler kropsvekten på setet. Skal man trekke opp bak, blir det veldig mye vekt på den andre pedalen, og det blir vanskelig å holde lav intensitet.

Lenke til kommentar

Nå begynner det å komme seg her. Sykla en intens 45min tur i går kveld på 26km. Løypen jeg kjører er ganske kupert med to ganske kraftige stigninger (i forhold til løypelengden og intensiviteten) på ca 250 høydemeter. Etter 45:07 min:sek med sykling hvor jeg tilbakela 26,01km gir dette en gjennomsnittsfart på 34,62km/t. Helt i starten lå jeg i 29-30km/t i gjennomsnitt på denne løypa, nå er det betraktelig forbedret.

Utrolig deilig å merke fremgang etter 200mil +/- sykling i år.

Hvordan regner man ut hvor mange prosent stigning det er? Sikkert et enkelt regnestykke, men har vært i en litt heftig diskusjon om det og vil ikke ha feil. :p

Edit: Og når jeg drar til skikkelig med tråkket oppover kommer det klikkelyder fra pedalen, hjelper ikke å stramme pedalens fjæring (låsingen til skoa) og klossene mine under skoene sitter 110% hardt fast. What to do?

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar

Hvis det bare er bittelitt knirking hver gang du flytter på skoene elns. så kan du prøve med noe olje på pedalen. Om det ikke er det så må du finne ut akkurat hvor det kommer fra.

Det med stigning er et enkelt regnestykke ja. Du deler antall høydemeter på strekningen, og finner da svaret i prosent. Eks. Du sykler en bakke som er 1000m lang, og har en stigning på 100m. Da får du 10% stigning i snitt.

Lenke til kommentar
Hvis det bare er bittelitt knirking hver gang du flytter på skoene elns. så kan du prøve med noe olje på pedalen. Om det ikke er det så må du finne ut akkurat hvor det kommer fra.

Det med stigning er et enkelt regnestykke ja. Du deler antall høydemeter på strekningen, og finner da svaret i prosent. Eks. Du sykler en bakke som er 1000m lang, og har en stigning på 100m. Da får du 10% stigning i snitt.

6617498[/snapback]

Det er ikke høydemeter / lengdemeter = stigning da?

f eks

100m / 1000m = 0,10 = 10%

I matte er jo 1 = 100%

(Dette er jo bare småpirk siden man skjønner det er 10% stigning uansett)

I morgen blir det sykkeltur med pappas 10k håndklokke med høydemåler som en fin finesse. Vet at 10% er veldig, veldig bratt over litt lengre perioder, men skal finne ut mer enn bilder fra TdF og regnestykker fra Pro Cycling Manager her og oppleve hvor bratte bakkene rundt her egentlig er. De kan jo uansett ikke sammenlignes med 2 mils sammenhengende klatring i alt fra 2-12%, men bakker på 250-300 høydemeter i høyt tempo kjenner man i beina. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...