Legendarisk Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Heisann! Har syklet en stund med min MTB Nakamura Summit, men etter at jeg har fått så stor motivasjon av det beste som går på TV, etter 24 ; Le Tour de France, har jeg en stund hatt lyst på Racersykkel/landeveissykkel. Problemet er at jeg vet svært lite om hva som er bra, og hva som gir mest for pengene. Men vet i alle fall at Bianchi og Look (Thor Husovd sitt merke) er gode merker, jeg liker i alle fall 'looken' på dem. Noen som har en idè om hva slags sykkel jeg kan velge som første racersykkel? Vil helst ikke overstige 10 000,- Prøver som oftest å sykle 5 mils lange sykkelturer hver helg med Nakamura Summit'en men føler det går litt tregt, er så brede dekk. Har en gjennomsnittsfart på rundt 20km/t i kupert terreng, så er ingen god syklist. Hva vil gjennomsnittsfarten min være med en god racersykkel, når jeg som sagt holder 20km/t i gjennomsnitt på 5 mils turer? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 For det først så tar du ikke med thor hushovds sykkel ut i kupert terreng! :!: Så sammenligningen blir vel litt feil... Lenke til kommentar
Legendarisk Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 For det først så tar du ikke med thor hushovds sykkel ut i kupert terreng! :!: Så sammenligningen blir vel litt feil... 6533603[/snapback] Hehe, såpass vet jeg da. Er snakk om sykling på landevei/asfalt med min kommende racersykkel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Kjøp brukt. Cannondale har også mye bra. For 10k kan du få en temmelig bra brukt sykkel. Lenke til kommentar
Legendarisk Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Er en Bianchi Via Narone en god racersykkel for en nybegynner ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Er en Bianchi Via Narone en god racersykkel for en nybegynner ? 6533956[/snapback] Ja, det er det. Kompisen min kjøpte nettopp denne. Herlig sykkel. Bra ramme, grei gruppe. Lenke til kommentar
Legendarisk Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Hm, har sett en god del mer på racersykler nå, både på brukte og nye. Og lurer på om Yosemite racersyklene fra Biltema er en god deal ? : http://www.biltema.no/products/product.asp...&iItemId=104602 http://www.biltema.no/products/product.asp...9&iItemId=93873 Eller lønner det seg å betale litt mer og kjøpe en brukt isteden ? Har også noen særs sære foreldre som blant annet har uttalt dette; 'Å sykle på traffikert vei er å be om å bli drept' og ' Du ber om om å få lungekreft av å puste inn all eksosen fra biler og andre kjøretøyer.' Synes uttalsene deres er preget av paranoia, men har de et lite poeng ? Eller er det ingenting å bry seg om ? De har også sagt at det er uhyre tungt å sykle på racersykkel, blant annet tungt for nakke og rygg. Har aldri prøvd å sykle på racersykkel, men har som sagt syklet en god del på MTB. Og ett siste spørsmål; det sier seg vel selv at man vil klare å holde en høyere gjennomsnittshastighet på racersykkel i forskjell til MTB, men hvor mye er det snakk om i økning ? 5km/t, 10km/t, 15km/t ? Noen som syklet på MTB, eventuelt 'vanlig sykkel før som kan besvare det ? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 En god del høyere gjennomsnittsfart, spesielt i lettere partier hvor det er så godt som flatt mener jeg det er aller størst forskjell. I motsetning til den "vanlige" sykkelen jeg hadde kan jeg bare sitte og tråkke med veldig liten kraft for å holde 35-40km/t når det er vindstille. For å holde den farten med en vanlig sykkel må man jobbe ADSKILLIG hardere. Har man en helt stiv vanlig sykkel uten dempere som ikke veier mer enn 10-12kg (ikke landeveissykkel) er i alle fall min erfaring at forskjellen ikke er så enorm i nedoverbakker og stigninger. Ren pedalkraft må til for å komme oppover, og så lenge man ikke bruker alt for mye krefter på å hoppe opp og ned med demperene går det ikke akkurat dobbelt så fort i en kraftig stigning selv om du har landeveissykkel. For å ta et wild guess, sykla kanskje 25km/t gj.snitt. med min vanlige sykkel du får kjøpt til 3000-4000 på g-sport, nå ligger jeg på 30-34km/t i kuperte løyper med seige bakker det går i 12-13km/t opp og nedoverbakker det går i 70-80km/t. Da er 5-10km/t økning ganske mye mener jeg. Jeg har sykla ca 80 mil ren trening med sykkelen min nå og kanskje 10-20mil som avslapning. I starten fikk jeg forbanna vondt i ryggen og måtte stadig reise meg helt opp og trille under hender på styret. Nå begynner jeg bare å merke det litt etter ca 1 time på sykkelen. Tar nok ganske lang tid å bli vant til det, men kanskje ikke så lang tid som jeg brukte. Jeg har veldig svake ryggmuskler som irriteres lett og gikk derfor til fysioterapeut noen uker når jeg var 14-15år. Bygde opp noen rimelig greie magemuskler, men tror fortsatt det hjelper lite mot det å få vondt i ryggen. Har aldri merka noe i nakken though. Det med å sykle på trafikkert vei virka litt paranoid for meg, men jeg anbefaler at du bruker de minst trafikkerte veiene uansett. Det er utrolig stressende å ha biler som "maser" etter deg hele tiden fordi de ikke får kjørt forbi, det er mindre sjanse for kollisjoner/ulykker og generelt mer rolig og avslappet. Lenke til kommentar
graastein Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Hei Finnes det nettbutikker som selger sykkelrammer? Ikke dyre, men rammer til ca 2000kr? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Bikeshop.no hadde jo et par, men de har flest svindyre rammer til 10-20k. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Hei Finnes det nettbutikker som selger sykkelrammer? Ikke dyre, men rammer til ca 2000kr? 6543804[/snapback] http://www.chainreactioncycles.com/Categor...ssion=PRICE_ASC prisen må legges til noen hundre i frakt og 25% norsk moms.. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Da er jeg tilbake fra 6t og 20min / 15,4mil fordelt på 2 økter i dag Lurer på å bytte sko for jeg merker jeg får litt vondt under en fot når jeg har vært ute en del timer. Til eCkoNipZ: Finn noe annet enn syklene på Biltema er mitt tips! Brukte racere er helt kurrant, gjerne se på sykkelen og kjenn at lagre og slikt er i orden. Å sykle på trafikkert vei er ikke noe problem! Selvsagt bør du unngår veier som E6 og slikt, men det finnes da vel nok av veier likevel der det ikke blir konstant kø bak deg. Og eksos har jeg aldri opplevd som noe problem selv om jeg har blitt konstant forbikjørt. Og nei, det er ikke tungt å sykle på racer! Det ruller helt sinnsykt, de er som regel mye lettere og du har ikke så mye motstand i drivverk og slikt (en mtb er bygd for å tåle mye). Uansett om det er unnabakke, flatt eller motbakke så går det mye fortere. En racersykkel er som regel satt opp med bratt sittestilling, men antaglig kan du snu stemet så du får styret høyere. Og så kan du justere ned etterhvert som du vender deg på det. Styrketrening kan og hjelpe (mage- og ryggmuskler). Ellers er det bare timer på setet som hjelper, de første turene kan være veldig plagsomme. Mine cents... Lenke til kommentar
IBalic Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Mot vond rygg hjelper det som nevnt, å trene mye støttemusklatur rundt rygg og mage. Kjør mye rygghev. Jeg hadde problemer med ryggen en god stund før (ikke i sammenheng med sykkel riktig nok), men kjørte 150 situps og 150 ryggehev hver kveld i en og en halv måned. Aldri hatt noen problemer siden. Viktig å ikke starte så kraftig hvis du er utrent. Hadde som sagt ikke noe med sykling å gjøre den skaden der, men har selv syklet en del før og vet hva jeg snakker om. Jeg er helt overbevist om at det hjelper. Men som flere sier, jo flere timer på setet, jo bedre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Da er jeg tilbake fra en sykkeltur på 4.2 mil. Snitt på 30 km/t på MTB-sykkel. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Har ett lite problem. Skal skifte slange, MEN når jeg har satt på dekket og skal til å blåse i luft blir ikke dekket jevnt. Blir høyere noen plasser liksom. Har sjekket felgen, og den er det ikke noe i veien med. En "sykkel-ekspert" sa det skyldes at dekket var for stivt. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Pump litt luft i slangen før du setter den inn (sånn at den fylles opp - ikke høyt trykk!). Lenke til kommentar
CSM Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 prøvde nå, men det funka dårlig. Det jeg derimot fikk se var at luften i slangen ikke ble jevnt fordelt. Ble en kul på den ene siden av slangen, og lite luft på den andre siden. Virket som den var "klemt" ved ventilen også. Kan vel umulig være som det skal være? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 prøvde nå, men det funka dårlig. Det jeg derimot fikk se var at luften i slangen ikke ble jevnt fordelt. Ble en kul på den ene siden av slangen, og lite luft på den andre siden. Virket som den var "klemt" ved ventilen også. Kan vel umulig være som det skal være? 6562043[/snapback] Nei, det hørtes ikke bra ut. Aner egentlig ikke hva som er skjedd - har ikke opplevd lignende.| Lenke til kommentar
CSM Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 takk for tipset ihvertfall skal gå til butikken og høre i morgen den dag. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Vurderer å kjøpe denne sykkelen, den er brukt, men har en del nye deler og de som er brukt er ikke brukt mye. Men det spørs om jeg da ikke må skifte krankarmer/drev Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå